Recensie Prison Break

Recensie Prison Break

De serie Prison Break is er één die bijna elke Netflix kijker die houdt van misdaadseries wel is tegen gekomen. Prison Break is een Amerikaanse misdaadserie die zich onder andere afspeelt in Amerika, Yemen en Panama. De naam van de serie is logisch omdat de hoofdrolspeler genaamd Michael Scofield probeert uit te breken bij meerdere gevangenissen. In seizoen één zit de broer van Michael Scofield Genaamd Lincoln in de gevangenis. Lincoln zit in de gevangenis  voor een moord die hij niet heeft gepleegd. Michael was altijd al de nettere broer van de twee. Zo had hij een goede baan en een appartement om in te leven. Echter was Lincoln vaak bezig met drugdeals en met stelen. Toen Lincoln onterecht werd beschuldigd van de moord op de vicepresident van Amerika kreeg hij de doodstraf. Michael laat het daar niet bij zitten en hij belooft aan zijn broer dat hij hem uit de gevangenis zal breken. Maar omdat Michael ervoor kiest om de gevangenis in te gaan laat hij alle mooie dingen die hij had opgebouwd achter zich liggen om zijn broer te helpen voor wie de klok tikt.

De Serie bestaat uit Vijf Seizoenen. In deze seizoenen spelen de afleveringen zich op chronologische volgorde af. In sommige delen van de seizoenen zitten flashbacks naar hoe het leven voor de gevangenis en de uiteindelijke achtervolging eruit zag. In de seizoenen één, twee en vier zijn 22 afleveringen te zien. In seizoen drie zijn dat er 13 en in seizoen vijf zijn er 9 afleveringen. Origineel begon de serie op de Amerikaanse televisiezender Fox. In augustus 2005 werd het eerste seizoen uitgezonden op maandagavond. Het programma trok 10,5 miljoen kijkers dit is iets wat Fox al niet meer bereikt had sinds 1998. Uiteindelijk daalde de kijkcijfers en toen trok Fox op 13 januari 2009 na vier seizoenen de stekker eruit. Op 6 augustus 2015 werd door Fox bevestigd dat Prison Break weer een vervolg zou krijgen. De bedoeling was dat er in seizoen vijf 10 afleveringen zouden zijn echter werden het er uiteindelijk negen. Deze afleveringen kwamen in 2017 op TV. De bedoeling was dat er een zesde seizoen bij zou komen echter heeft de hoofdrolspeler Wentworth Miller ook wel bekend als Michael Scofield aangegeven dat die geen rollen meer wil spelen waarin die volgens de rol heteroseksueel is. Volgens hem is dit niet wie die echt is en daarom wil die alleen nog maar in films spelen waar hij een Biseksuele rol krijgt. Daarmee stopt Prison Break officieel na vijf seizoenen.

Ik snap heel goed dat veel fans van misdaadseries deze serie heel tof vinden. De reden hiervoor is omdat er veel spanning in zit, er veel onverwachtse dingen gebeuren en het ook leuk is dat je heel veel verschillende soorten gevangenissen te zien krijgt. Ook krijg je verschillende soorten landen te zien waarbij de achtervolgingen en de straffen die daarop volgen verschillen.  Dit zijn elementen die erg leuk zijn om te zien in deze serie en dat is ook de reden dat deze serie al zolang succesvol is.