{"id":264,"date":"2019-09-13T10:43:17","date_gmt":"2019-09-13T08:43:17","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/sammiedruppers\/?page_id=264"},"modified":"2020-04-03T15:39:37","modified_gmt":"2020-04-03T13:39:37","slug":"achtergrondverhaal","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/sammiedruppers\/portfolio-slow\/achtergrondverhaal\/","title":{"rendered":"Achtergrondverhaal"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
Bron: Pixabay<\/em><\/p>\n \u201cVind je dat nou kunnen?\u201d vraagt een vrouw op een middag bij modewinkel Dinkra in Gouda. Ze duidt op het werken met de handgeweven Ghanese stoffen. Dit zou volgens haar een probleem zijn, omdat Dinkra\u2019s eigenaresses blank zijn. Het is een typisch voorbeeld van een discussie over culturele toe-eigening. Wat kan wel en wat kan niet?<\/strong><\/p>\n Culturele toe-eigening is een nogal complex begrip. Wanneer mensen uit de dominante cultuur, elementen overnemen uit culturen van minderheden, en daar vervolgens om geprezen worden, is er sprake van culturele toe-eigening. Men discrimineert een minderheid om een bepaalde stijl, maar prijst vervolgens de geprivilegieerde groep om precies diezelfde stijl. Dat is waar het wringt. Volgens het boek\u00a0Hallo Witte Mensen<\/em>\u00a0van Anousha Nzume is\u00a0cultural appropriation<\/em>\u00a0\u2013 zoals de term in het Engels luidt \u2013 een onderdeel van institutioneel racisme. Je kunt je van alles cultureel toe-eigenen, van taal tot eten. Volgens Nzume is het nu eenmaal zo dat we niet allemaal \u00e9\u00e9n zijn, omdat we in Nederland niet allemaal als gelijken worden behandeld. Als blanke\u00a0mensen niet bevoordeeld zouden zijn en er geen racisme zou bestaan, zou het dan ook culturele uitwisseling heten en geen culturele toe-eigening, zo beschrijft het boek.<\/p>\n Verbinding<\/strong>
\nDebora Boadu is samen met haar zus, Anita van Holst, eigenaresse van Dinkra\u2019s Fashion, een winkel die onder andere kleding van handgeweven Ghanese stoffen verkoopt. Boadu is al jaren getrouwd met een Ghanese man en heeft daarom ook verbinding met de Ghanese cultuur.
\nZe vindt dat iedereen kleding uit iedere cultuur zou moeten kunnen dragen. \u201cWe leven allemaal op dezelfde wereld\u201d, luidt de boodschap die ze met Dinkra\u2019s kleding wil uitdragen dan ook. Wel is Boadu van mening dat je respect moet hebben voor de herkomst van je kleding en erbij moet stilstaan. Dit geldt voor zowel maker als klant. \u201cIn Ghana heeft de manier waarop je je hoofdband knoopt een bepaalde betekenis. Het kan zelfs betekenen dat je vreemdgaat.\u201d Als je dat dan dus niet weet, en een ander wel, dan sta je waarschijnlijk een beetje voor schut. De client\u00e8le van Dinkra \u2013 die veelal uit blanke vrouwen boven de vijftig bestaat \u2013 is trouwens altijd ge\u00efnteresseerd in de betekenis van de kleding.<\/p>\n