Pas BV uit Houten breidt uit met oude Oost-Duitse trein als creatieve kantooroplossing

Pas BV uit Houten breidt uit met een opmerkelijke oplossing voor het ruimtegebrek: een oude Oost-Duitse trein werd per vrachtwagen vanuit Rotterdam naar het oude treinstation van Houten gebracht, waar het adviesbureau is gevestigd. Waar het treinstel eerder dienstdeed als veganistisch restaurant, krijgt het nu een nieuw leven als kantoorruimte. Dit brengt niet alleen bouwkundige, maar ook logistieke uitdagingen met zich mee.

Pas BV, gevestigd in het monumentale station van Houten, groeit snel. Op drukke dagen zijn er vaak te weinig werkplekken om comfortabel te kunnen werken. Het bedrijf voelt zich echter zo thuis op de huidige locatie dat het niet wilde verhuizen. Nieuwbouw aan de achterzijde van het pand stuitte op bezwaren van buurtbewoners, die vonden dat dit niet in de omgeving paste. In overleg met de gemeente werd gezocht naar een alternatief. Zo ontstond het plan om een bijpassend treinstel achter het stationsgebouw te plaatsen, met als doel extra werkplekken te creëren.

Jesper Zuiddam, tweedejaars trainee bij Pas BV, was vanaf het begin betrokken bij de uitwerking van het idee. ‘Toevallig kom ik zelf uit Rotterdam, dus ik kende het treinstel al. Toen heb ik er een simpel sfeerimpressieplaatje van gemaakt. Vanaf dat moment heeft onze toenmalige officemanager contact opgenomen met de verkopers, en zo is het balletje gaan rollen.’ Wegens overlast besloten de eigenaren het restaurant eind 2024 te sluiten. ‘In Rotterdam stond het treinstel in een behoorlijk vervallen buurt. Toen we er gisteren waren, lagen er naalden op de grond en liepen er verslaafden rond. Ook sliepen er daklozen onder het treinstel,’ vertelt Zuiddam.

Het transport werd verzorgd door Van de Wetering uit Loosdrecht, een bedrijf dat gespecialiseerd is in exceptioneel vervoer. ‘Niet elke dag een trein, maar altijd wel iets bijzonders,’ aldus chauffeur Geert Heus. In Rotterdam kon pas rond acht uur ‘s avonds worden vertrokken vanwege geparkeerde auto’s die de doorgang blokkeerden. Al vanaf twee uur ’s middags stond alles gereed. ‘Op zo’n moment lijkt alles mis te gaan,’ zegt Zuiddam. Uiteindelijk arriveerde het treinstel tegen middernacht in Houten. De volgende ochtend werd het met behulp van twee kranen op zijn plek gezet, nadat de wielstellen zorgvuldig waren gepositioneerd.

De verbouwing van het treinstel start aanstaande dinsdag. Het interieur wordt volledig gestript, inclusief de originele treinbanken en de bar uit de restauranttijd. Zuiddam grapt over de teleurstelling binnen het team over het verdwijnen van de bar: ‘Dat vonden we natuurlijk jammer, maar het is nodig om voldoende werkplekken te realiseren.’ Uiteindelijk zal het treinstel plaats bieden aan twaalf open werkplekken en twee afgesloten ruimtes, bedoeld voor bijvoorbeeld videocalls. Ondanks de strakke planning verwacht het bedrijf in september klaar te zijn met de werkzaamheden.

Het rijtuig kent een lange geschiedenis als stilstaand object. Het werd in 1997 door een Nederlandse ondernemer vanuit Oost-Duitsland naar Nederland gehaald en onder de overkapping naast de markthal in Uden geplaatst. Van het oorspronkelijke plan om het rijtuig om te bouwen tot horecagelegenheid kwam weinig terecht. In 2004 werd het op last van de gemeente verplaatst naar een bedrijventerrein. Daar heeft het jaren te koop gestaan, totdat het in 2014 werd gekocht door Rotterdamse horecaexploitanten.