Interview

Concert Fanaat Shania uit kritiek op torenhoge prijzen door dynamic pricing

 Bij dynamische prijzen worden precies dezelfde stoelen voor een veel duurder prijs aangeboden, deze peperdure tickets zorgen bij veel consumenten voor frustratie. Zo ook bij de belachelijk dure concertkaarten van Oasis, dit komt door dynamic pricing.  Er gaat een petitie rond die pleit voor het verbod van dynamic pricing bij de kaartverkoop van concerten, deze is al ruim zevenentwintig duizend keer ondertekend. Daarnaast walmt het op sociale media van de klachten. Ook Shania van Egmond (23) is zeker niet blij met deze platinum tickets. Shania is enorme concert fanaat, ze is sinds 2018 naar drieëndertig concerten geweest. Ook is ze eventmanager, wat haar een uniek inzicht in dit onderwerp geeft. Ondanks haar baan is Shania absoluut niet blij met de verkoop van platinum kaarten. 

Shania van Egmond met haar kaarten van Little Mix en Dua Lipa 

  • Dynamic pricing in 2023 uit Amerika komen overwaaien naar Nederland, heb je deze prijsstrategie sindsdien veel voor zien komen bij de kaartverkoop van concerten?

Ik denk stiekem dat Dynamic Pricing al iets eerder is komen overwaaien. Alleen toen had je natuurlijk nog heel veel concerten die uitgesteld waren door corona, dus bleven de prijzen eerst nog hetzelfde. Sinds 2022 zie ik vaak bij de kaartverkoop van concerten dat platinum prijzen wordt toegepast. Ook merk ik dat er een prijsstijging van tickets heeft plaatsgevonden. Ik merk dat concerten waar ik eerst zestig euro voor betaalde, nu opeens honderd euro zijn. Maar ik denk dat de prijzen ook zijn gestegen omdat alle artiesten groter zijn geworden en dus ook grotere zalen spelen.’

  • Denk je dat  dynamische prijzen de toegankelijkheid van concerten beïnvloedt?

‘Jazeker, over het algemeen wel. Ik ben natuurlijk relatief jong, en ik ken ook vooral relatief jonge mensen die naar concerten gaan, studenten bijvoorbeeld. Die hebben over het algemeen minder te besteden. Het is erg moeilijk om normale kaarten te kopen voor populaire concerten, en soms zijn er alleen nog maar platinum tickets over. Dan kan je er soms niet heen omdat het te duur is. Ik hou heel erg van concerten en ga graag naar meerdere. Dit kan nu minder snel omdat de prijs zo gigantisch omhoog is gegaan.

Een ander probleem is dat je vaak niet van tevoren weet wat je gaat betalen bij de kaartverkoop. Bij Taylor Swift, werd bijvoorbeeld gezegd dat de normale  tickets tussen de vijftig en tweehonderd euro zouden zijn. Maar je weet natuurlijk niet of je kaarten van zestig euro gaat kunnen bemachtigen of dat er alleen maar die van tweehonderd euro over zijn. Dit weet je pas als je aan de beurt bent in de wachtrij.’

  • Heb je het gevoel dat er meer transparantie nodig is in hoe prijzen worden vastgesteld en welke factoren daar een rol bij spelen? 

Ik vind op z’n minst dat je een goede prijsindicatie moet geven zodat mensen weten waar ze op kunnen rekenen. De ervaring verandert niet bij platinum tickets, dat blijft gewoon hetzelfde. Ik vind dat je het recht hebt om te weten waar je jouw geld aan uitgeeft.’

  • Vind je dat het gebruik van platinum kaarten eerlijk is tegenover consumenten? 

‘Als ik vanuit muziekliefhebber spreek dan niet. Want je ervaring blijft hetzelfde maar je moet gigantisch veel meer betalen. Als concertganger vind ik dit onzin omdat er dus voor consumenten geen pluspunten aan zitten.

Als ik spreek vanuit eventmanager dan realiseer ik mij ook dat evenementen al jaren te groot zijn en niet uit kunnen. Omdat mensen graag, zeker nu, naar zoveel mogelijk dingen willen. Omdat ze niet echt hun geld aan andere grote dingen kunnen uitgeven en concerten een redelijk goedkoop uitje zijn. Ik merk dat mensen naar steeds meer concerten gaan en omdat de prijs met dynamic pricing voor bepaalde kaarten verhoogd, haal je er toch wat meer winst uit.’

  • Wat bedoel je precies met niet uit kunnen?.

‘Niet uit kunnen betekent dat de kosten van het evenement zo hoog zijn dat het niet genoeg geld oplevert om de kosten te dekken.  Het evenement kost meer dan het oplevert, en dat maakt het financieel niet haalbaar. Het wordt vaak onderschat hoe duur een evenement is. Z’n hele tour opzetten inclusief transport en werknemers kost enorm veel geld. Je hebt ook allerlei duurzaamheidsregels tegenwoordig die veel kosten. Bier levert ook bijna niks meer op. Grote artiesten hebben natuurlijk best wel een buffer en die kunnen ook veel betalen. Maar zeker ook festivals die tegenwoordig ook met platinum tickets werken, die zitten al jaren op z’n ondergrens, dat het eigenlijk niet uit kan. Omdat de kosten te hoog zijn en de winst te laag. In dit geval helpt dynamische prijzen wel omdat je dezelfde ervaring houd maar meer betaalt. Maar eerlijk, vind ik het niet, ook niet als eventmanager.’

  • Hoe beïnvloeden platinum kaarten je bereidheid om tickets voor een concert te kopen, heb je bijvoorbeeld ooit geen kaarten voor een concert gekocht vanwege de prijzen van platinum tickets? 

‘Ik weet niet zeker of ik ooit geen kaartjes heb gekocht door dynamic pricing, maar zeker wel door de dure ticketprijzen. Ik wou voor de zesde keer naar Dua Lipa, volgend jaar, maar ik heb het gewoon gelaten omdat het zo duur was. Ook weet ik natuurlijk niet van tevoren hoe de show gaat worden. Het is dan wel aangekondigd, maar je hebt nog geen idee hoe leuk het gaat zijn. Dan denk ik ja, dan sla ik het nu wel gewoon over. Want ik vind negenitg euro voor een Ziggo Dome show gewoon echt bizar. Dat is volgens mij nog niet eens dynamic pricing, maar als dat daar ook nog op zou komen, zou ik al helemaal geen kaartjes meer kopen.’

  • Ticketmaster zegt dat de prijsstrategie gebruikt wordt om te voorkomen dat scalpers* de tickets opkopen en doorverkopen. Denk je dat dit een logische aanpak is, of zie je andere oplossingen voor dit probleem?

‘Ik vind het opzich wel een logische aanpak omdat het minder aantrekkelijk wordt om kaartjes te kopen of voor andere mensen om ze vervolgens voor nog meer van een scalper te kopen. Dus ja, ik snap wel dat ze dat zeggen. Maar ik vind dat het niet een eerlijk systeem is.’

  • Wie vind jij dat er verantwoordelijk is voor het betaalbaar houden van concertkaarten?

‘Eigenlijk alle partijen die betrokken zijn maar vooral het management van de artiest en de organisator die het naar het land brengt. Want in principe ligt het niet aan de Ziggo Dome of Afas Live zelf. Zij doen het in opdracht van Mojo of Greenhouse Talent.’

  • In hoeverre denk je dat dynamic pricing de concert cultuur beïnvloedt? 

‘Ik denk dat het een negatief effect op de concertcultuur heeft. Mijn interpretatie daarvan is dat mensen vinden dat zij meer recht hebben om alles wat ze willen te doen bij een concert, omdat ze er heel veel voor betaald hebben. Dus het wordt een soort privilege van ik heb hier heelveel voor betaald dus ik mag nu vooraan staan. Dan gaan ze bijvoorbeeld naar voren duwen of asociaal doen tegen andere bezoekers. Dus ik merk zeker een verschil.’

  • Europarlementariër Lara Wolters wil maatregelen instellen tegen dynamische prijzen, denk je dat dit nodig is? 

‘Ik denk dat het nu nog niet heel veel invloed heeft omdat mensen nu nog wel het geld hebben om naar heel veel concerten te gaan, of überhaupt een concert. Maar ik denk dat je wel op tijd moet ingrijpen voordat ze straks overal tweehonderd euro zijn. Het moet voor iedereen toegankelijk blijven.’

  • Wat zijn je verwachtingen voor de toekomst van dynamic pricing in de muziekindustrie? 

‘Ik denk dat concertkaartjes alleen maar duurder gaan worden, en dat dynamic pricing gaat toenemen. Ook omdat je nu merkt dat mensen echt naar acht shows van een artiest gaan. Vaak zijn degene die naar zoveel shows gaan niet mensen waar je geld aan verdient want ze kopen geen bier, omdat ze zo veel mogelijk vooraan willen staan. Dus ik heb eigenlijk de verwachting dat concertkaartjes alleen maar duurder gaan worden. Ook worden concerten exclusiever omdat er weinig shows in Europa zijn en er heel veel vraag voor is. Dit merk je nu ook bij Sabrina Carpenter. Zij heeft  maar vijf shows in heel Europa om haar tour exclusief te houden. Daarmee wordt haar vraag naar de volgende tour alleen maar groter en groeit haar fanbase alleen maar. Juist door die exclusiviteit te creëren en dan die tickets omhoog te gooien, verdien je veel geld. Ik denk dat veel meer artiesten dit gaan doen.’ 

Shania Haar Muziek Collectie.