Gemeente Zeist is officieel een Doortrappengemeente

Gemeente Zeist is officieel een Doortrappengemeente

Chantal Kronenburg (links) overhandigt het certificaat aan Albert van Kuijk (rechts).

Namens gemeente Zeist, nam Albert van Kuijk, op 10 mei het provinciaal ‘Doortrappen’-certificaat in ontvangst. Doortrappen is een programma dat speciaal voor senioren is opgezet, om hen zo lang en veilig mogelijk te laten fietsen. Daarna gingen de senioren met elkaar in gesprek over veilig fietsen in ‘t Volle Hof in Zeist-Noord. Sportief Zeist ging samen met Veilig Verkeer Zeist en gemeente Zeist in gesprek met de Zeister senioren over veilig fietsen.

Chantal Kronenburg, Coördinerend Beleidsmedewerker Verkeersveilig Gedrag van provincie Utrecht, opent de ochtend met het overhandigen van het certificaat. De groep wordt vervolgens opgedeeld in kleinere groepen, in elke groep worden verschillende onderwerpen besproken; veilig op- en afstappen, zichtbaar zijn op de fiets en afleiding op de fiets. Aan tafel wordt veel besproken. Lia van Dijk, voorzitter van de Algemene Seniorenvereniging Zeist (ASZ), doet ook mee aan het gesprek: ‘Ik word veel afgeleid op de fiets, lopend al. Door de natuur en de mensen die ik tegenkom.’

Doortrappen in Zeist wordt georganiseerd door Sportief Zeist in samenwerking met ASZ en MeanderOmnium. Zij organiseren gratis activiteiten voor senioren, de ouderen krijgen o.a. tips over veilig fietsen, kunnen oefenen op fietsparcours én ontdekken fietsroutes in hun eigen omgeving. 

Doortrappen is een landelijk programma wat ontwikkeld is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De provincies voeren dit, in nauwe samenwerking met de gemeenten, uit. De bedoeling van Doortrappen is om ouderen zo lang mogelijk te laten fietsen. Dit zowel veilig als plezierig. Ondertussen zijn ruim 170 gemeenten actief, Zeist is de 12de Doortrappengemeente in Utrecht.

‘Daarnaast zie je dat doortrappen ook voor senioren veel gaat over zelfredzaamheid, ze kunnen weer sociale activiteiten blijven doen. Het fietsen op zich is dus heel belangrijk op verschillende aspecten’, aldus Kronenburg. 

De afgelopen twintig jaar is het aantal 70-plussers, dat om het leven komt bij een fietsongeluk, met 68 procent toegenomen. Ook was, in 2021, de helft van de verkeersdoden 60 jaar of ouder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Lammert Prikken, van Veilig Verkeer Zeist, zegt dat dit verschillende oorzaken heeft. Ten eerste hebben de ouderen last van afnemende prestatiefuncties, hun zicht en reactievermogen wordt minder. Het is lastig voor hen om de verkeerssituatie in te schatten. Daarbij wordt het fietspad steeds drukker. Prikken: ‘Mensen ruilen steeds vaker de auto in voor de fiets.’ Ook de e-bike zorgt voor problemen, ouderen kunnen moeilijker inschatten hoe snel een fiets nadert en daardoor de verkeerssituatie slecht overzien.

Tot slot worden er tijdens het FietsGesprek ook een aantal aanbevelingen gedaan door de ouderen. Zo vindt een senior het gebruiken van een helm een echte aanrader. Een ander is wel te spreken over zijn nieuwe driewielfiets, die voor meer stabiliteit zorgt. 

De gemeente heeft samen met de ASZ en Sportief Zeist een plan van aanpak gemaakt. Hierin staat wat er precies wordt gedaan om de fietsveiligheid voor ouderen te bevorderen. Zo is er nog een middag om te oefenen op fietsparcours en zijn er verschillende fietstochten georganiseerd. 

Over de auteur

Nina Hooft

Hallo! Ik ben Nina Hooft (18) en ik ben de eindredacteur van Slotstad Nieuws. Ik woon in Bunschoten-Spakenburg, maar maak nu nieuws over Zeist. Dit jaar ben ik met veel plezier begonnen aan de School voor Journalistiek. In mijn vrije tijd handbal ik en speel ik piano.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.