Flitsbezorging Flink nieuw in Zeist!

Flitsbezorging Flink nieuw in Zeist!

De Flink boodschappen binnen tien minuten bezorgd. (Foto: Emma van Kuijen)

Je boodschappen thuisbezorgd binnen tien minuten?! Nu in Zeist is dat mogelijk. Flink heeft een hub geopend in Zeist. Op een elektrische fiets scheuren de bezorgers door de straten van vroeg in de ochtend tot laat in de avond. Ze zaten al in alle grote steden maar nu dus ook in Zeist. Hoe pakken ze het aan? Shiftleader Zouhair Mansouri leidt alles in goede banen en geeft een uniek kijkje in de hub.

Terwijl Zouhair Mansouri zich voorstelt, wordt hij al onderbroken omdat een order te laat is. Hij pleegt een belletje om de klant te laten weten dat de rider er aan komt. Rider is de naam die is gegeven aan deze flitsbezorgers. In de hub weet iedereen wat hij of zij moet doen. Iemand staat klaar voor een nieuwe order bij de schappen, iemand maakt schoon en weer iemand anders maakt zijn fiets klaar voor vertrek. Mansouri vertelt dat hij scherp in de gaten houdt hoe snel al zijn werknemers zijn. ‘Als een werknemer te laat is bij het adres bespreek ik met hem of haar waarom dat is en wat we aan kunnen doen.’

Iedere dag komt er nieuwe vracht van de Makro en drie keer per dag is er een freshcheck, dat houdt in dat alle producten worden gecheckt op de versheid. Zo houdt Flink zijn producten vers en de klanten tevreden. Elke ochtend wordt er vers brood gebracht van de bakker en iedere avond gaat wat over is naar de voedselbank. ‘Zo houden we alleen de beste producten in onze hub.’ In het vers gedeelte is iemand de bananen aan het checken op hun kwaliteit.

Flink is sinds 17 november in Zeist en is super populair. Het eerste weekend hadden ze 100 bestellingen maar het weekend wat daarom volgde hadden ze er al ruim 200. Ook de rider uit Zeist verteld dat het druk is. Vooral s’ avonds hebben mensen toch nog zin in iets. ‘Flink is ideaal voor mensen die een drukke baan hebben en weinig tijd hebben om echt boodschappen te doen. Ze bestellen iets als ze net thuis zijn, en kunnen enkele minuten later al meteen beginnen met eten maken.’ Zegt Mansouri.

Tussen de stad en Zeist zit er weinig verschil. In de stad is alles massaler, alles is daar groter. Het aantal mensen wat besteld, het aantal hubs, de omtrek van het bezorgingsgebied en meer bezorgers aan het werk. Een rider uit Amsterdam vertelt dat hij bij een hub zat die alleen Amsterdam Zuid voor zich nam. In zo’n stad zijn dus meerdere hubs om de bezorgingssnelheid te blijven garanderen. Hoe ze te werk gaan blijft hetzelfde. Alles is strategisch neergezet. Aan het begin van het pad staan de zware dingen, zoals bier, pakken sap en frisdrank. Op de grond zijn allemaal stickers geplakt om de orderpickers de weg te wijzen. Hoe de producten in de schappen staan is wel verschillend met de normale supermarkt. Hier staat alles door elkaar heen. Dit is om verwarring te voorkomen. ‘Als je pindakaas zonder stukjes en met stukjes naast elkaar gaan zetten weet je nu al dat ze die door elkaar gaan halen.’ Verteld Mansouri. Als de boodschappen zijn gepakt, gaan ze in de rugtas van de rider op de fiets. Die fietsen zijn elektrisch en worden van hun slot gehaald met behulp van een bluetooth verbinding. Een rider legt uit dat hij zo veel minder snel gestolen kan worden en dat hij zo niet de fietssleutel kwijt kan raken. Ook zit er in de fiets een gps systeem waarmee de klant de rider kan volgen tot de voordeur.

Wilt u het interview luisteren tussen Eline Donker en shiftleader Zouhair Mansouri? Klik dan op de link hieronder!

Over de auteur

Emma van Kuijen

Hallo, ik ben Emma van Kuijen. Ik ben 18 jaar oud en ben eerstejaarsstudent journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.