Creativiteit in een stille muziekwereld

Creativiteit in een stille muziekwereld

Druk bezochte concertzaal

Echt stil was het niet tijdens de Jaarwisseling. Om twaalf uur klonken niet alleen de glazen, maar ook veel harde knallen. Proosten op het nieuwe jaar en dat 2021 beter dan 2020 mag worden. Blij dat we zo’n rot jaar achter ons kunnen laten. Maar het nieuwe jaar begon niet veel anders dan het jaar dat we achter ons hadden gelaten. De stilte in de concertzalen dreunt door de dikke muren heen en de artiesten proberen inspiratie te halen uit een omgeving waar niks gebeurt. Proost op het nieuwe jaar!

Vanaf de tweede lockdown zijn de deuren van concertzalen en poppodia echt gesloten voor artiesten en publiek. Alleen via een livestream kunnen artiesten nog optreden. Dat is dan ook de enige manier waarop poppodia hun creativiteit kwijt kunnen. Maar ook het welzijn van jonge mensen gaat achteruit, ze vereenzamen en raken hun creativiteit kwijt. Uit onderzoek van de NOS in november bleek dat bijna de helft van de jongeren tussen de 18 en 24 zich slechter voelt dan voor de coronacrisis. En slechter dan mensen in andere leeftijdsgroepen. Hoe blijven de jonge muzikanten veerkrachtig?

Foto: Esmée de Vette

Vanaf de straat zijn de trillingen van de snaren op de gitaar te horen. De voordeur van het huis van de 21-jarige muzikant Tom de Bruijn gaat open. Muzikanten en poppodia zijn al maanden stil. In maart 2020 zou hij met zijn band Speakeasy optreden in het Paarde van Troje in Den Haag. Er was hem een uitverkochte zaal beloofd, maar dit moest verzet worden tijdens de eerste coronagolf.

“Ik was onwijs teleurgesteld en ik heb ook wel een traantje gelaten. Eigenlijk heb ik toen de band een paar maanden op pauze gezet. De rest repeteerde nog wel maar ik had er even geen zin in. Ik was al driekwart jaar bezig met het regelen van die show en alle gastartiesten, de repetities, de crew. Ik was het toen helemaal zat” vertelt Tom. In eerste instantie had dit Tom zijn muzikale carrière volledig op stop gezet. Al sinds Tom klein was begon hij met het maken van muziek, volgens hem was het dan ook erg intens om zijn passie even aan de kant te zetten.

Tom de Bruijn
Foto: Esmée de Vette

Uiteindelijk kon hij de draad weer oppakken en heeft Tom de maanden in de lockdown wel kunnen benutten voor het schrijven van zijn solo EP. “Ik heb mijn creativiteit ook weer in Speakeasy gestopt na een paar maanden. Doordat je maar maximaal twee mensen mag zien lukt het repeteren de laatste weken niet. Al bij al heb ik wel extra tijd gehad voor mijn muziek en die goed kunnen gebruiken.”

Live shows geven blijft echt Tom zijn ding, hij wil dan ook niet zijn solo EP uitbrengen terwijl hij niet kan optreden. “Ik heb voor mijn solo EP met heel veel bijzondere artiesten kunnen werken, terwijl dit normaal gesproken niet had gekund. Daar ben ik erg dankbaar voor. Ik kreeg niet per se meer creativiteit door de lockdown, maar ik had nog wel een aantal onafgemaakte liedjes liggen. Daarnaast ben ik een extra muzikaal project gestart, daar kan ik nu veel tijd in stoppen. Het heet de Grabbelton. Met dit project kan ik gelukkig wel elke week mijn creativiteit kwijt.”

Tom blijft optimistisch en vooruitkijkend. Stilzitten kan hij niet, met zijn gitaar in zijn hand vertelt Tom over zijn plannen voor in de toekomst. “In februari zijn we van plan de studio in te gaan met Speakeasy. Met het nieuwste project de Grabbelton hoop ik binnenkort al iets uit te brengen. Het blijft leuk om nieuwe dingen te plannen. Maar het optreden mis ik wel echt.”

Artiesten en poppodia zijn als twee handen op één buik. Hoe zag de afgelopen lockdown voor poppodium de Meester in Almere eruit en hoe was het om een concertzaal te vullen met maar dertig man. Uit het onderzoek DSP: Poppodia in tijden van COVID-19 blijkt dat de poppodiumsector in Nederland te maken heeft met een tekort van 32 miljoen euro en daar bovenop nog de vaste medewerkers die zijn ontslagen en andere bezuinigingen. Er heerst teleurstelling, maar de creativiteit in de stille muziekwereld is nog niet gedoofd. Stefan Lüschen neemt ons mee door de gangen van het poppodium.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *