KLM is duurder dan Ryanair, maar niet alleen door kosten

KLM is duurder dan Ryanair, maar niet alleen door kosten

Al lange tijd kost een ticket van Ryanair aanzienlijk minder dan een van KLM. Voor eenzelfde vlucht van Amsterdam naar Malaga betaalt de consument voor een vlucht van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij veel meer geld. Hoe kan het dat er zo’n groot verschil in ticketprijzen is tussen beide maatschappijen? En welke invloed heeft het coronavirus hierop?

Luchtvaartmaatschappijen maken voorzienbare en onvoorzienbare kosten die doorberekend worden in de prijs van een ticket. ‘’Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor de brandstof, onderhoud, verzekeringen, luchtverkeersleiding en landingsrechten’’, legt luchtvaarteconoom Hans Heerkens uit in gesprek met SVJ Specialisaties. In de datavisualisatie staat de kostenvergelijking tussen Ryanair en KLM gebaseerd op de cijfers uit de jaarverslagen van beide maatschappijen van het boekjaar 2019. Dit is een representatief jaar, omdat het coronavirus toen nóg geen invloed had op de resultaten, én het in feite een regulier jaar is.

Salarissen

Het grootste verschil tussen de twee luchtvaartmaatschappijen zit hem in de salariskosten. Dit aandeel van KLM is aanzienlijk groter vergeleken met de ‘low-cost carrier’, namelijk 31,9 procent. Dit heeft volgens Heerkens te maken met verschillende factoren. ‘’KLM werkt met ouder personeel die langer in dienst zijn en daarom meer verdienen’’, legt hij uit. ‘’Ryanair neemt juist jonge mensen aan die tevreden zijn met weinig geld.’’

Bovendien zijn de arbeidsvoorwaarden bij Ryanair ook minder goed dan bij KLM. ‘’Ze kunnen het personeel makkelijker ontslaan, maar de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is ertegen, omdat er anders geen eerlijke concurrentie is tussen KLM en Ryanair.’’

Efficiëntie

De belangrijkste reden voor het verschil in kosten tussen KLM en Ryanair is de efficiëntie van een luchtmaatschappij. Dat houdt in hoe een vliegtuig op een dag zoveel mogelijk wordt ingezet. ‘’Bij Ryanair wordt geen rekening gehouden bij aansluitende vluchten op luchthavens’’, vervolgt Heerkens. ‘’Het zijn korte afstandsvluchten en proberen zoveel mogelijk heen en weer te vliegen per dag. Bij KLM houden ze wél rekening met vervolgvluchten en worden minder gebruikt, omdat ze op elkaar moeten wachten.’’ 

Monopolie

De luchtvaarteconoom vervolgt dat de monopoliepositie van bestemmingen ook een rol speelt. Daar laat KLM het vaak liggen in Europa. ‘’KLM accepteert een zeker verlies op korte afstandsvluchten, maar op lange afstandsvluchten weten ze daar weer winst per passagier per kilometer van te maken’’, legt de luchtvaarteconoom uit.

Concurrentie naar bestemmingen

KLM vliegt in Nederland alleen vanaf Schiphol. Ryanair heeft daar ook een zogeheten ‘hub’. Dat betekent dat de Ierse ‘low-cost carrier’ een soort van basis heeft waarvan zij naar verschillende plekken in Europa vliegt. Soms vliegen beide maatschappijen naar dezelfde bestemmingen waardoor er concurrentie ontstaat. KLM en Ryanair concurreren bijvoorbeeld op de routes Amsterdam-Dublin en Amsterdam-Malaga.

Coronavirus

Luchtvaartmaatschappijen hebben vanaf het einde van het eerste kwartaal van 2020 flinke financiële schade opgelopen door het coronavirus. Uit de datavisualisatie blijkt dat de salarissen de grootste kostenpost van KLM is. Daarom heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij een hoop medewerkers moeten ontslaan en is er ook flink gekort op de salarissen.

Of de vliegtickets daarom duurder zullen worden om deze schade terug te verdienen is Heerkens voorzichtig: ‘’Ik vind het heel moeilijk om daar iets op te zeggen’’, besluit hij.

Toelichting datavisualisatie: In het cirkeldiagram zijn de kosten van KLM en Ryanair uit de jaarverslagen van 2019 gehaald. Vervolgens zijn de kosten verdeeld in percentages en verwerkt in het cirkeldiagram.  Berekening alsvolgt: 100% delen door *totale kosten maatschappij* x *specifieke kosten, bijvoorbeeld kosten personeel* = *percentage. Een groot percentage bezit dus een groter deel van de cirkel; een kleine een kleinere. Er is gekozen voor het jaar 2019, want dat is het meest recente representatieve. 2020 was het coronajaar en dus niet representatief door reisbeperkingen.

Over de auteur

Sander Lamers

Humoristisch, maar tegelijkertijd geen half werk leveren, dat is wie ik ben. Vanaf kinds af aan ben ik al perfectionistisch en wil ik dat alles helemaal afgewerkt is voordat ik aan iets nieuws begin. Ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Daarvoor wist ik al wat ik wilde worden: journalist. Dat liet ik op de basisschool al blijken. Zodra de schoolkrant werd opgericht, schreeuwde ik het hardst dat ik daar koste wat het kost aan deel wilde nemen. Uiteindelijk zou ik ook op de redactie belanden. Later ging ik ook wedstrijdverslagen schrijven voor mijn voetbalteam. Deze zette ik op de website van mijn voetbalclub. Naar mate mijn studie journalistiek vorderde, begon ik me ook te interesseren in radio. Bovendien werd het ook duidelijk dat ik journalist, ongeacht schrijvend of filmend, wil worden in de Formule 1, mijn passie. De komende jaren staat dus in het teken van ontdekken wat het gaat worden, of wordt het misschien wel allebei?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *