Komt voor de bakker

Komt voor de bakker

Foto door: Vaibhav Jadhav via Pexels

Het effect van Heel Holland Bakt op de carrièrekeuze van jongeren
Het Omroep Max bakprogramma Heel Holland Bakt is uitermate populair. Meer dan drie miljoen mensen keken naar de finale van het afgelopen seizoen. Het programma zorgt, naast een grotere verkoop van bakspullen, ook voor een andere trend: jongeren die de bakkersopleiding willen doen. Helaas zitten hier wel wat haken en ogen aan.

Vanaf de start van het programma in Nederland in 2013, stijgen de aanmeldingen bij bakkersopleidingen in ons land gestaag. Tussen 2013 en 2016 steeg het aantal aanmeldingen het hardst. In deze drie jaar hebben de verschillende bakkersopleidingen een kwart meer aanmeldingen gehad. Die stijging viel toentertijd ook op, zeker omdat de het beroep juist minder en minder populair aan het worden was.

Banket

Dat deze stijging aan programma’s als Heel Holland Bakt te danken is, is goed te zien aan de voorkeuren van deze bakkers in spé. Een overgroot deel van deze studenten kiest voor het banketbakken. De beroepsopleidingen voor de bakindustrie in dit land zijn over het algemeen gespecialiseerd. Dat houdt in dat er gekozen kan worden voor een opleiding tot patissier (banketbakker) of broodbakker. Het voordeel is dat docenten op deze opleidingen diep op de materie ingaan en de bakkers zo goed beslagen ten ijs komen. Het nadeel is dat veel studenten hierdoor nauwelijks in aanraking met de andere aspecten van het vak. Leerlingen die wellicht hun passie voor brood bakken nog niet ontdekt hebben, zullen op deze manier daar ook niet achter komen.

Tekort en overschot

De stijging van het aantal aanmeldingen zorgde in eerste instantie voor opluchting in het werkveld. Al jaren lopen veel bakkers op hun tenen. Het aantal werkzame bakkers in Nederland daalt, zowel vanwege de vergrijzing als door de verminderde interesse van jongeren. Jan Plug, sinds 1986 bakker bij Aelbers in IJsselstein, ziet de stijging niet per se rooskleurig in: “Je ziet dat er veel van die opleiding alleen maar taarten willen maken. In de hele branche spreken ze ook over de ‘cupcakegeneratie’.” 

Maar aan broodbakkers komen, blijft lastig. “Er zijn een aantal jongens die het nog wel interessant vinden”, vertelt de bakker, “maar je moet er wel wat voor doen. Een broodbakker moet ‘s nachts zijn nest uit. Het is niet anders. Iedereen wil in de ochtend vers brood. Het duurt nou eenmaal uren om een goed brood te maken. Daar zijn geen snelle trucjes voor.”

Ook het eindresultaat telt voor veel jonge bakkers mee, meent Plug. “Met zo’n taart kan je pronken. Iedereen wil er dan een foto van hebben. Niemand die een foto maakt van een goed gebakken brood. Ik snap wel dat je als banketbakker makkelijker je ego gestreeld krijgt. Maar ja, dat betekent wel dat het aantal broodbakkers in het land blijft afnemen.”

Klanten

Plug heeft ook de invloed en populariteit van programma’s als Heel Holland Bakt meerdere malen bij klanten voorbij zien komen: “Regelmatig hebben we klanten die met een foto aan komen zetten uit bijvoorbeeld Heel Holland Bakt. Of we precies zo’n taart kunnen maken voor een verjaardag bijvoorbeeld.” Hoewel deze trend misschien niet de kant op gaat die Plug het liefste zou zien, is het ook niet zo dat dit soort programma’s van hem van de buis zouden moeten. “Het is sowieso machtig mooi om te zien dat mensen het interessant en leuk vinden. Iedereen zou het toch mooi vinden als hun werk ineens als mooi beroep gezien wordt?”

Verantwoording

Cijfers voor dit artikel zijn opgevraagd bij de verschillende opleidingen in Nederland. Daarnaast zijn cijfers gebruikt over de branche uit reeds gepubliceerde onderzoeken. De cijfers zijn bij elkaar gevoegd en het gemiddelde van deze cijfers heeft gediend als basis voor het artikel en de cijfers zoals te zien in de infographic.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *