Hoe veel geld zit er nu eigenlijk in streamconcerten?

Hoe veel geld zit er nu eigenlijk in streamconcerten?

Wat zo ongeveer een jaar geleden uit noodzaak ontstond, is nu een geheel nieuwe, blijvende manier waarop artiesten zichzelf kunnen presenteren. Creatief gezien biedt een livestream kansen, dat zagen we bijvoorbeeld bij Billie Eilish en -dichter bij huis – De Staat, maar hoe zit dit financieel? We nemen de Nederlandse band DI-RECT als voorbeeld.

Want dat DI-RECT een voorbeeld is voor hoe je een livestream aanpakt, dat kunnen we wel zeggen. Ze hebben er inmiddels zes hele grote gedaan. Al was dat helemaal niet de opzet, zegt manager Tim van der Zalm. We dachten: al verkopen we vijfhonderd kaartjes, tweehonderd of vijftig: we moeten dit gewoon doen. In het eerste verkoopweekend zaten we al op drieduizend kaartjes. We kozen ervoor om het geld weer in de productie te stoppen en zo steeds verder op te schalen. De vier camera’s op statief werden vier wandelende cameramannen en uiteindelijk kwam er ook een rails en een kraan. De lampen van de zaal werden lampen en een lichttafel uit onze eigen productie. Het werd steeds gekker: uiteindelijk hadden we een crew van veertig man aan het werk.” 

Di-RECT koos ervoor om de bezoeker zelf de prijs van het kaartje te laten betalen. De minimale prijs was €2, dan waren alle originele kosten voor het organiseren van de livestream gedekt, maar werd er niets aan muzikanten uitgekeerd . Verder mocht de bezoeker zelf weten wat ze het waard vonden. Uiteindelijk verkocht DI-RECT tienduizend digitale kaartjes tegen een gemiddelde prijs van acht euro. Na zes livestreams staat de teller op 52 duizend tickets, dit levert een omzet op van 380 duizend euro. Die dus, volgens het management, weer volledig in het project is geïnvesteerd – los van dat de bandleden ook gewoon hun vaste lasten hebben. 

Verkochte tickets per livestream

Eerste livestream: 10.000 x 7,5 = 75.000 (06-06 Koninklijke Schouwburg)

Tweede livestream: 9.800 x 7,5 = 73.500 (04-07 De Pier, Scheveningen)

Derde livestream 5.500 x 7,5 = 41.250 (08-08 Mauritshuis, Den Haag)

Vierde livestream: 6.000 x 7,5 = 45.000 (10-10 De Elektriciteitsfabriek, Album release)

Vijfde livestream: 6.500 x 7,5 = 48.750 (11-12 Kurhaus Scheveningen)

Zesde livestream 13.800 x 7 = 96.600 (05-03, Omniversum, Den Haag)

= 51.600 tickets  tegen 380.100 euro

Gemiddeld 63.350 per show uit de ticketverkoop

En een normale liveshow dan?

Normaal gesproken is de omzet van een concert de ticketprijs keer het aantal verkochte tickets (duh). In het geval van DI-RECT, dat shows speelt voor zo’n 1.500 mensen tegen €30 per ticket. Met een snelle rekensom gaan we uit van een omzet van €45.000. Onderaan de streep houdt de band zelf ‘maar’ iets minder dan de helft over, doordat er nog allerlei partijen tussen zitten. In dit rekenvoorbeeld is dit zo’n 28 duizend euro (oftwel 14 euro per ticket). Van dit geld moeten ook managers en eventueel eigen geluids- en lichtmensen worden betaald, voordat de bandleden hier zelf iets van zien. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *