“Van tevoren nooit gedacht dat het zo zou uitpakken”

“Van tevoren nooit gedacht dat het zo zou uitpakken”

Van de nood een deugd maken

‘Mijn liedjes om jullie bij te staan in deze bijzondere tijden.’ Dit staat op de Instagrampagina van Joke Meijer. Tijdens haar zelfisolatie ging ze als tijdsbesteding op haar keyboard spelen, plaatste dit op Instagram en nu kent heel Nederland haar als ‘Orgel Joke’. Zij staat symbool voor al die onbekende artiesten die tijdens de coronapandemie doorbraken. Hoe konden zij dit voor elkaar krijgen in een tijd waarin de culturele sector en evenementenbranche op slot zaten?

De eerste coronabesmetting werd op 27 februari vorig jaar vastgesteld en een maand later werd door demissionair premier Mark Rutte de eerste lockdown ingevoerd. Vanaf dat moment werden grootschalige evenementen voor publiek dertien maanden verboden. Dit werd besloten, omdat op plekken waar veel mensen bij elkaar komen, het risico op besmetting met COVID-19 te groot zou zijn. Hierdoor werden alle festivals geannuleerd en bleven uitgaansgelegenheden en poppodia dicht. Voor artiesten en dj’s had dit grote financiële gevolgen, omdat zij niet meer live konden optreden of hun albums konden promoten bij radiostations, waardoor hun belangrijkste inkomstenbron wegviel.

Niet alles draait om naamsbekendheid

Artiesten werden hierdoor gedwongen om meer vanuit hun eigen studio te werken en de gevolgen waren meteen merkbaar: “Toen de coronapandemie uitbrak, hadden artiesten opeens meer vrije tijd en ging men meer muziek maken dan normaal. Dit veroorzaakte een stroomversnelling aan nieuwe content van verschillende artiesten. Hierdoor moest men online gaan vechten voor een plek om de muziek aan de man te brengen.” verduidelijkt Tomas Luyke. Hij is marketing- en commercemanager bij ADA Music, een distributietak van Warner Music Benelux. Bij dit bedrijf staan onafhankelijke labels en artiesten onder contract en Tomas moet ervoor zorgen dat de uitgebrachte muziek van deze artiesten op de streamingsdiensten Spotify en Apple Music zo succesvol mogelijk zijn.

Dat je door de hevige concurrentiestrijd op een andere manier ontdekt kan worden, bewijst de 72-jarige Joke Meijer. Volgens de Vlaardingse, die longpatiënt is en daardoor de deur niet uitging, is haar naamsbekendheid aan iets anders te danken: ““Mijn zoon vroeg me om weer achter mijn keyboard te gaan zitten, dit op te nemen en naar hem toe te sturen. Hij zette het vervolgens op zijn Youtube-kanaal, maar hij had ook voor mij een Instagramaccount gemaakt onder de naam ‘Orgel Joke.’ Dj Tony Junior zag dit, deelde het en vervolgens had ik tienduizend volgers erbij de volgende dag. Daarnaast deelde dj Mental Theo, een vriend van ons, mijn Instagramaccount en sindsdien is mijn leven totaal veranderd”, zegt ze.

Vervolgens plaatste Joke zes keer per week een filmpje van zichzelf, achter haar keyboard, op Instagram. Toch moest Joke wennen aan haar nieuwe naam: “Ik stuurde in het begin een liedje met een ander geluid en dan een orgel. Dat vond mijn zoon niet goed en zei: ‘Je bent nu Orgel Joke’, dus ik mag alleen nog maar orgelgeluid doen.” Ze denkt te weten waarom mensen haar filmpjes bleven bekijken: “Mensen waren veel meer thuis, zaten op internet voor film en televisie. Ook luisteren ze veel muziek online.”

Dit was het begin van de vele filmpjes die zouden volgen van Joke. Bron: https://www.instagram.com/orgeljoke/?hl=nl

Dit blijkt ook uit de kwartaalcijfers die de grootste streamingsdienst ter wereld, Spotify, op 3 februari dit jaar presenteerde. Zowel het aantal mensen dat maandelijks muziek en een podcast luistert via het bedrijf als het aantal mensen met een abonnement groeide met een kwart ten opzichte van het jaar daarvoor. De streamingsdienst boekte daarnaast een nettowinst van 23 miljoen euro.

 

Een stukje duiding

De digitalisering, die zich eind jaren ’80 heeft ingezet, heeft de muziekindustrie voorgoed veranderd. Tegenwoordig kan iedereen zijn of haar optreden opnemen en om het online te publiceren heb je alleen maar internet en een creditcard nodig. Op platforms als Distrokid en Tunecore kun je als muzikant je muziek uploaden. Vervolgens moet je jouw muziek verkopen aan Spotify middels een pitch. Dit doen onder andere streamingsmanagers van productiemaatschappijen. Zij gaan langs bij het bedrijf om te vertellen welke muziek er aankomt. Dit is vergelijkbaar met radiopluggers die in het verleden met een koffer vol cd’s langs radiostations gingen.

Het doel is om in een playlist, een mini-radiostation op Spotify, te komen. Als je eenmaal in een playlist staat, ben je er nog niet. Het muziekbedrijf heeft wereldwijd onafhankelijke teams die bepalen hoe de playlists eruit komen te zien. Daarnaast gebruikt Spotify diverse methodes om het algoritme te beïnvloeden op jouw afspeellijst. Dit legt Tomas van ADA Music tot in detail uit. Wat verdient een artiest hier precies aan? Volgens gegevens van Spotify hangt dit af van vele factoren en verschilt dit ook per land. Gemiddeld verdient een artiest tussen de 0,0003 en 0,0005 eurocent per stream. Dat betekent dat je 250 streams nodig hebt om €1 te verdienen. Voor artiesten is het dus niet financieel aantrekkelijk om van streams te gaan leven.

 

Niet iedereen maakt dezelfde afweging

Niet elke artiest gebruikt online streamingsdiensten om financieel van rond te komen. Volgens Hanna Vink, projectmanager bij platenlabel Top Notch, gaat het om iets anders: “Twee zangeressen van ons, Sophie Straat en Froukje Veenstra, hebben als jonge muzikant niet de enorme fanbase. Maar doordat zij dicht bij zichzelf blijven en liedjes schrijven die met de actualiteit te maken hebben, werden ze snel opgepikt. Zij wilden ook muziek blijven maken voor hún fans en daardoor is hun naamsbekendheid alleen maar gegroeid”, zegt ze. Het leidde ertoe dat Froukje in 2021 de 3FM Talent Award won en dat Sophie Straat namens AFC Ajax werd gevraagd om een lied uit te brengen. Dit gebeurde op 5 mei van dit jaar met de titel: Voor Ajax.

De woonkamer fungeert als ‘studio’ bij Froukje. Foto/tekst: Yorick van Teeseling

Dat artiesten en dj’s creatief zijn ingesteld en makkelijk kunnen schakelen, is volgens Cedric Muyres belangrijk geweest. Hij is artiestenmanager van grote namen als dj Bizzey en rapper Typhoon: “Al vrij snel ging de knop om en gingen artiesten aan nieuwe nummers en albums werken, zodat ze die konden uit brengen wanneer ze weer konden optreden. In die periode kwamen de eerste online concerten, festivals en huiskameroptredens waar ze ook voor gevraagd werden”, zegt Cedric. De bekende festivals als Sensation White, Noorderslag en Lowlands werden via online streams aangeboden en daar konden deze artiesten optreden. Voor de grote namen is dit de belangrijkste inkomstenbron, waardoor streamingsdiensten voor hen niet interessant zijn.

Door het uitbreken van het coronavirus hebben diverse sectoren laten zien dat het online aanbieden van diensten de toekomst kan zijn. Naast bijvoorbeeld het onderwijs, kan dit volgens Tomas Luyke voor de muziekindustrie de standaard worden: “In het verleden was er al een trend dat men weer online ging uploaden, maar het blijft alleen maar groeien, omdat men alleen meer muziek blijft maken. Ik zie uit cijfers van diverse platenmaatschappijen dat Nederland internationaal steeds hoger aangeschreven wordt als het gaat om de creatieve sector. Door de aanhoudende onzekerheid in de wereld kan dit de kans zijn voor onbekende muzikanten en talent om definitief door te breken als muzikant.”

Terwijl de meeste artiesten na ruim anderhalf jaar weer fysiek kunnen optreden, blikt Joke Meijer terug op een bijzonder en krankzinnig jaar. Ze zit op de bank en voor haar liggen diverse bladen waarin ze staat. Ze heeft meerdere prijzen gewonnen en diverse televisieprogramma’s nodigden haar uit. “Mijn zoon en ik hadden geen idee dat door het plaatsen van één filmpje op internet het zo zou lopen”, zegt ze verbaasd. “Daarnaast heb ik geluk gehad, mijn zoon werkt bij Ik hou van Holland in de regiewagen en ze zochten iemand anders voor dat muziekspelletje. Doordat mijn aantal volgers gedurende de maanden steeg, vroeg Linda de Mol of ik het wilde proberen en uiteindelijk zat ik daar.” Dit was het begin van vele uitnodigingen in televisieprogramma’s voor de 72-jarige Vlaardingse.

Te gast bij Ik houd van Holland. Tekst: Yorick van Teeseling

Als gast bij Ranking the Stars. Tekst: Yorick van Teeseling

Een overzicht van alle bladen en programma’s waar Joke voor gevraagd werd. En alle prijzen van Joke. Tekst/foto: Yorick van Teeseling

Ze wil ook iets benadrukken: “Alles wat ik financieel binnenkrijg, spaar ik op en gaat naar het hospice waar mijn man verbleef en overleed.” Over de toekomst is ze duidelijk: “Ik blijf spelen zolang ik het leuk vind en ik kies ook zorgvuldig uit op welke uitnodigingen ik inga. Want ik wil geen twee uur spelen, maar speel liever twee nummertjes en ik realiseer mij ook dat dat allemaal weer voorbij kan zijn.” Ten tijde van het schrijven van dit artikel, proberen vele onbekende artiesten het voorbeeld van Joke te volgen. Gezien de huidige omstandigheden en ontwikkelingen is het überhaupt de vraag of in de toekomst meer van dit soort succesverhalen te horen en zien zullen zijn.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *