Gonzo op de skipiste

Gonzo op de skipiste

Per jaar vertrekken bijna een miljoen Nederlanders naar wintersportgebieden om daar de economie op te krikken. Niet alleen is wintersportvakantie een van de meest prijzige vakanties door de skipas, het huren van de spullen en het verblijf. Er komt nog een component bij kijken: het tijdverdrijf van de ‘dansend-op-90s-hits-pils-naar-binnen-gietende-wintersporter’, après-ski. 

Wintersportvakantie is luxueus, vergelijkbaar met een all-inclusive verblijf op een tropisch eiland. Maar er is ook veel veranderd binnen de wintersportcultuur. Hoewel mijn grootouders nog de piste op moesten klimmen en mijn ouders urenlang in sleepliftjes met bevroren billen zaten te rillen, ziet mijn wintersport er meer uit als verwarmde skiliften en elke middag kaiserschmarrn. In de meest pittoreske skihutjes kan ik relaxen, om daarna na een uur of vijf mezelf te verliezen in het tumult van de après-ski; zwetende Europeanen en een Let It Be remix van het hoogste kaliber.

Après-ski betekent in het Frans ‘na het skiën’, met de uitdrukking wordt het feesten na het skiën bedoelt. Al is ‘après-ski’  een Franse term, kunnen we het als typisch Oostenrijks zien. Het kent zijn origine in het Oostenrijkse plaatsje Arlberg waar meester skileraar Hannes Schneider met zijn bijzondere lat-technieken de hele wereld les gaf. Hannes Schneider is de godfather van het skiën, maar niet alleen zijn sport is overgedragen. Ook zijn lifestyle dient als blauwdruk voor miljoenen après-skiërs. In Nederland zijn we in ieder geval groot fan van de Oostenrijkse Alpine pistes, ruim 52 procent van de Nederlanders vertrekt naar Oostenrijk. Niet alleen Oostenrijk is populair, maar ook Frankrijk (17 procent) en Duitsland (13 procent) zijn volgens het CBS hotspots voor de winter sportende Nederlander.

Große oder kleines

Als we de gemiddelde bierconsumptie van de Oostenrijker en de Nederlander mogen geloven, is de gemiddelde apres-skiër een aardige drinker. Het Japanse bedrijf Kirin Holdings houdt al sinds 1975 een lijst van de gemiddelde bierconsumptie per capita bij. De gemiddelde Oostenrijker drinkt 107,6 liter bier per jaar en plaatst zichzelf daarmee op nummer twee. Nederlanders staan op nummer twaalf met 78,1 liter bierconsumptie per jaar. Het is niet raar om tijdens het après-skiën ‘een paar’ biertjes te drinken op een middag. Ook moeten we in rekening houden dat ze in Oostenrijk alleen maar ‘große’ (0,5l) en ‘kleines’ (0,3l) bier kennen. Geen vaasje (0,25l) of fluitje (0,2l) dus. Als je twee große bier zou bestellen heb dus al een liter te pakken, doe dat 5 dagen en je zit al aardig over je gemiddelde (één biertje) per dag heen.

Skischoenen zijn nog de enige bescherming tegen de plakkende met glas gevulde vloer.

Een reden dat wintersportgebieden zich nog staande houden heeft te maken met het bier dat rijkelijk vloeit. Of is het misschien een familietraditie die generatie op generatie wordt doorgezet, waardoor steeds dezelfde gebieden blijven profiteren.

Zukunftvision

Ik zie echter nu al een afname in het aantal wintersporters. In de wintersport periode 2005/2006 tot 2015/2016 gingen we van 1,1 miljoen wintersportvakanties naar 866 duizend wintersportvakanties. Volgens een groep onderzoekers die zich hebben verdiept in de toekomst van de Alpen: ‘Winter travel in the Alps in 2030’, kunnen de wintersport en apres-ski liefhebbers nog meer tegenslagen verwachten. Dit zal te maken hebben met drie punten:

  1. De aankomende jaren zal de temperatuur vanaf 2100 meter hoogte met 2 graden stijgen. Veel sneeuw zal dus niet blijven liggen.
  2. De Co2 uitstoot is de grootste boosdoener in de Alpen, dit komt voornamelijk door het reizen met de auto en het vliegtuig. Ruim 90 procent van de Nederlanders geeft aan dat ze met de auto naar het wintersportgebied rijden.
  3. De jeugd moet blijven wintersporten. Wintersporters zijn families, maar als de volgende generatie niet besluit te wintersporten dan houdt het op. Skigebieden zullen daarom niet alleen wintersporters moeten aantrekken maar ook wandelaars en wellnes liefhebbers.

Wintersport zal dus langzaam verdwijnen als er niks gebeurt, laten we in ieder geval nog genieten van het ‘klassieke’ après-ski tafereel in mijn achterhoofd.

Skilehrer

Ik schiet de piste naar beneden en schrik van de kamikaze snelheid die ik behaal. Het is een uurtje of vijf en dus tijd voor een biertje. Skileraren verzamelen om nog voor de laatste keer een zwarte piste te pakken. De laatste liftjes vertrekken nu, als ik niet opschiet mis ik de verbinding naar mijn eigen gebied. Drukkend en sjorrend prop ik mezelf in een luidruchtige eitje vol met Nederlandse skileraren. Mijn nieuwsgierigheid is op zijn hoogtepunt, wat is après-skiën voor de skileraar. Skilerares Anouk van Hirtum legt het haarfijn aan me uit:

Ik vind het heel chill om na het skiën even snel een biertje te doen met een kleine club. Nu moet ik ook eerlijk zeggen, als skileraar heb je het bijna nodig. Vooral als je met kinderen werkt, ben je aan het einde van de dag zo mentaal toe aan volwassen gezelschap en ontspanning, en daar hoort voor de meeste van ons dan ook een biertje bij. Ik durf ook best te zeggen dat een aardig groot gedeelte van skileraren een winter lang onder de officiële term van alcoholist vallen.

De skileraren in het eitje lachen luid, de uitleg van Anouk is erg herkenbaar. We zijn bij het middelstation aangekomen, nog even en de laatste daling is een feit.

“Ik denk wel, dat voor skileraren, helemaal die er zoals ik meerdere jaren komen, de beleving van après skiën heel anders is dan voor toeristen. Eerlijk gezegd vinden ik en mijn vaste vrienden er niks aan als de tent ram vol staat met Nederlanders of ouders met kids of, het aller ergste, pubers van een jaar of vijftien of zeventien die zichzelf extreem cool vinden na hun eerste flugeltje. Doe ons maar een iets minder drukke week in januari, waar tenminste nog echt Duitse hits worden gedraaid in plaats van slechte Nederlandse vertalingen. De feestjes waar je nog zonder overhoop te worden geduwd en getrokken naar de wc kan gaan.”

Party in den bergen

De ski-klasjes schuiven van de zwarte piste af, de laatste etappe over buckels en ijs is het zwaarst. De skileraar staat al onderaan de piste en klikt behendig haar skischoenen los. Feestende ouders verlossen de skileraar van zijn taak als oppas. De fluorescerende hesjes worden in de achterbak van de auto gelegd en er mag weer verder gedanst worden op onderhand al de vijfde reprise van YMCA. Ouders wiens kinderen al tieners zijn laten een kant zien die ze wakker schudt, hun ouders zijn ook jong geweest. Uit de speakers knalt Boten Anna en de jongeren zien hun kans om voor het eerst om een biertje te schooien. De ouders proosten voor het eerst met hun kroost en klimmen onbehendig op de bar om aan een strippaal te gaan hangen. Onder het apres-skiën vergeet bijna iedereen dat ze nog skischoenen aanhebben, net kleine mini sauna’s. En als het dansen geklaard is en de skischoenen uitgaan ontdekt de apres-skiër dat zijn voet vol zit met blaren. Er moet gerust worden, om de volgende dag het ritueel weer te kunnen herhalen.

Après-ski is de reden dat de gemiddelde wintersporter nog om negen uur ’s ochtends op de latten kan staan. Als je om 6 uur al dronken bent en na 7 uur niet meer drinkt is de kans klein dat je nog veel zal voelen de volgende ochtend. Natuurlijk zijn veel après-ski tenten nog tot later open, meestal benadrukken de ouders dan dat de jongeren (die nog mee gaan op wintersport) de taxi mogen pakken of terug kunnen slingeren naar hun overnachtingsplek.

Onder de huidige omstandigheden zijn echter alle wintersport gebieden dicht. Het covid-19 virus is een aardige klap voor gebieden waar toerisme de enige financiële drijfveer is. De pittoreske dorpjes die we goed kennen waar de après-ski nooit stopt, waar je toch nog even je handen in de lucht gooit om Y M C A uit te beelden, ‘country roads take me home’ mee kan brullen, of gewoon een kleines bier kan drinken, na het skiën. We moeten van de après-ski genieten, zolang het duurt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *