Recensie Tiger King: Bizar en verslavend

Al weken staat deze docuserie goed in de spotlight. Memes worden erover gemaakt en iedere social influencers heeft de serie inmiddels al gekeken. De docuserie ‘Tiger King: Murder Mayhem and Madness’, is nu al een enorme hit op netflix. Met exentrieke personages is de documentaire niet alleen verslavend, maar is ook nog eens iedere aflevering krankzinnig om naar te kijken.

Tiger King volgt de zeer excentrieke en ronduit gekke eigenaren van katachtigen in de Verenigde Staten. De meest opvallende onder hen is Joe Exotic. Hij is eigenaar van meer dan honderd leeuwen, tijgers en andere grote katachtigen. Joe is een excentriek figuur dat er alles aan doet om in de spotlight te staan. Hij heeft enkele jongere echtgenoten gehad, is een country western-zanger en heeft op een gegeven moment zelfs ambities om president te worden van de Verenigde Staten.

Joe is ook niet de enige grote persoonlijkheid in de serie. Op een gegeven moment ontmoeten we dierenactiviste Carole Baskin, oprichter van ‘Big Cat Rescue’, die zich voordoet als de redder van grote katachtigen. Joe heeft inmiddels zoveel haat voor Carole dat hij haar liever zo snel mogelijk ziet verdwijnen. Onder de grond dan. Hij maakt video’s waarin hij haar beledigt en allerlei beschuldigingen oplegt.

Maar Carole is ook niet helemaal onschuldig. In eerste instantie lijkt het dat ze campagne voert voor de vrijlating van grote kattenachtigen, maar je komt er al snel achter dat ook zij mensen oproept om haar eigen tijgers te komen bezoeken. Naast het geld dat ze verdient aan bezoekers, werkt ze ook nog eens alleen maar met vrijwilligers die werken in het park. Bovendien is er de kwestie van wat er met haar man is gebeurd die onder mysterieuze omstandigheden is verdwenen.

Naast Joe en Carole die al genoeg amusement leveren om meerdere documentaires van te maken, komen er nog veel meer excentrieke verzamelaars van katachtigen bij. De liefde voor grote katachtigen lijkt in eerste instantie het geen wat alle personages met elkaar verbindt, maar hier komt uiteindelijk een einde aan. Waar het bij de vete tussen Joe en Carole voornamelijk over de dieren ging verandert het al snel in een persoonlijke strijd.

Tiger King moet gezien worden om het te kunnen begrijpen en te geloven. De serie zit vol bizarre wendingen, misdaad en natuurlijk gevaarlijke dieren en is echt gemaakt voor bingewatchen. De volledige titel van deze serie is niet voor niets ‘Tiger King: Murder, Mayhem and Madness’.