Recensie I am Greta: jonge milieuactiviste tegen de rest van de wereld

Beeld: Aslihin Altin via Unsplash

Greta Thunberg is sinds vandaag weer stakend te vinden voor het Zweedse Parlement. De afgelopen maanden heeft de klimaatactiviste wegens de coronamaatregelen haar schoolstakingen online gehouden, maar voor het eerst sinds 30 oktober 2020 kan ze hiervoor nu weer de straat op. De laatste weken kwam Greta veel in het nieuws met haar korte film waarin ze uiteenzet waar het mis gaat in de bio-industrie en hoe we als mensheid kunnen ingrijpen om dit te veranderen. Dat sluit ook aan op haar nieuwe missie: de manier waarop de wereld voedsel produceert en consumeert veranderen. Eerder, eind 2020, verscheen op het witte doek de documentaire I am Greta. In deze film geeft documentairemaker Nathan Grossman ons een kijkje achter de schermen in het leven van de jonge klimaatactivtiste Greta Thunberg.

De titel van de documentairefilm impliceert dat we Greta leren kennen in deze 102 minuten. We zien haar zoals we haar kennen: als ijzersterke milieuactiviste met een groot doel voor ogen en de altijd serieuze blik op haar gezicht gedrukt. Aan de andere kant van de milieuactiviste zien we een jong meisje dat vroeger nooit uitgenodigd werd voor verjaardagsfeestjes en andere uitjes. Een vaak onzeker meisje. Maar ook een schaterlachende Greta die naast het grote doel dat ze voor ogen heeft, ook zichzelf steeds meer ontwikkelt. Dit wordt ondersteund met prachtige beelden van een dansende en energieke Greta die steeds meer opleeft, discussies die ze voert met haar vader over het feit dat ze niet wil eten en pijnlijke beelden tussendoor waar de onzekerheid en ongemakkelijkheid van Greta tegenover wereldpolitici door de scènes heen sijpelt. “Iedereen is me beu”, zegt ze, tijdens een discussie met haar vader.

Qua scènes zit de film prachtig in elkaar. Het tempo zit er goed in, maar gaat nooit te snel. Er zit veel afwisseling in de beelden en er is handig gebruik gemaakt van achtergrondmuziek om beelden een extra laagje van emotie of juist leegte mee te geven. De documentaire brengt verschillende kwesties aan bod. Dat begint bij de eeuwige discussie die volwassenen langs haar heen lijken te voeren: moet dit jonge meisje niet gewoon haar tijd besteden aan school? De scène richting het einde waarin we zien dat Greta op een schoolbijeenkomst naar voren mag komen omdat ze één van de kinderen is met de hoogste scores en cijfers, haalt deze hele kwestie in één klap onderuit. Greta weet wel wat ze doet. Ook krijgen we mee hoe Thunberg weinig serieus genomen wordt door de grote spelers in de wereld. We zien hoe Franse president Emmanuel Macron small-talk met Greta probeert te voeren, maar zich eigenlijk nauwelijks houding weet te geven en in plaats daarvan overkomt als een docent die Greta terechtwijst. Het is frustrerend om te zien. “Het is alsof iedereen een rol speelt. Iedereen doet alsof. Het voelt niet echt.” Greta prikt overal doorheen.

Ik wil niet iemand zijn die het één zegt en het andere doet.” – Greta Thunberg

Waar de film nog flink wat te wensen over laat, is als het aankomt op de omgeving van Greta. Te zien is dat vader Svante Thunberg altijd bij Greta haar zijde is, echter horen we weinig over hoe hij zijn milieu activistische dochter ziet. Ook haar moeder en andere familieleden worden niet bij de documentaire betrokken. Dit geeft een redelijk eenzijdig en zelfs een tikkeltje oppervlakkig beeld van Greta haar leven.

Kennen we Greta echt beter na het bekijken van deze documentairefilm? Ik weet het niet. Qua informatie is er weinig nieuws onder de zon, de boodschap is helder maar de nieuwsvolger had deze ook wel kunnen bedenken zonder de film. Wel zien we een groot stuk persoonlijkheid van Greta dat we nog niet eerder hebben gezien: hoe ze omgaat met haar asperger, de nervositeit en angsten die bij haar wereldoptreden komen kijken en bovenal gewoon het 15-jarige meisje dat dolgraag met haar honden en paarden knuffelt en het liefst in haar eentje danst, als niemand kijkt.

De film is vanavond, 13 april 2021, te zien om 22.35 uur op NPO 2.

I am Greta: ★★★★

Releasedatum: 22 oktober 2020