‘Liever dit dan in een opgepropt vliegtuig’

‘Liever dit dan in een opgepropt vliegtuig’

Terminal Holland Norway Lines in Eemshaven

Het is natuurlijk lekker makkelijk om het vliegtuig te pakken voor een stedentripje naar Rome of Parijs. Toch merken veel Nederlanders nu dat vliegen ook niet zaligmakend is. Lange rijen op Schiphol en het aantal vluchten vanaf Schiphol zijn momenteel actuele onderwerpen. Maar wat zijn dan de alternatieven voor een stedentripje of vakantie? De trein biedt veel mogelijkheden als vervoersmiddel. Zou de veerboot ook een optie kunnen zijn?    

Eemshaven

Iedereen herkent het misschien wel: je hebt een idee en het blijft maar sudderen in je hoofd. Bart Cunnen had een idee dat wel twintig jaar lang bleef ronddwalen in zijn hoofd. Het ging niet over een nieuwe televisie die hij wilde kopen, maar om een luxe veerboot van 190 meter lang en 30 meter breed. En met deze veerboot had hij nog een ambitie: ‘Ik wilde een veerbootlijn leggen met een directe verbinding tussen Eemshaven en Kristiansand. Maar dit traject was moeilijk. Ik kon geen goed schip vinden. Toch wilde ik mijn idee verwezenlijken. Toen alle boten stil lagen tijdens corona kwam ineens een kans voorbij om de veerboot de Romantika te huren. Deze kans heb ik direct aangegrepen en zo begon mijn rederij de Holland Norway Line in april 2022. De veerboot maakte het mogelijk om het uiterste puntje van Nederland direct te verbinden met het zuidelijkste deel van Noorwegen Kristiansand.’

Alles komt hier samen: voetgangers, fietsers campers, motoren en auto’s. Op veerboot de Romantika is plaats voor 2500 passagiers. De boot ligt in de grootste zeehaven van Noord-Nederland aan de westelijke oever van de Eemsmonding die uitstroomt in de Noordzee. Een ouder echtpaar zit op een bankje vanaf de kant te kijken naar de Romantika. Het echtpaar gaat voor een minicruise richting Kristiansand: ‘Wij zagen dit vorig jaar al voorbijkomen op het internet en wij zijn wel benieuwd naar zo’n minicruise. We willen ook graag een grote cruise gaan maken richting de Antillen, dus eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.’ Het schip vaart iedere week drie keer op en neer tussen Eemshaven en Kristiansand. De vertrektijd is altijd om 15:00. De overtocht duurt zo’n 18 uur.

Vergroot

eemshaven-kristiansand-1
Route Eemshaven richting Kristiansand

Vergroot

P1030310-scaled
PASSAGIERS BETREDEN DE ROMANTIKA

Wanneer de deuren van de Romantika opengaan staan de reizigers te springen om naar binnen te gaan. Een grote meute gaat direct richting het ‘sundeck’ op de tweede verdieping van het schip. Alle stoelen zijn snel bezet en de barman heeft het erg druk met het schenken van bier en wijn. Motorfanaat Jeroen van Avermaete heeft ookop tijd een stoel gevonden. Hij ritst zijn motorpak open en ploft neer met een biertje in zijn hand. Voor hem is het de eerste keer dat hij met zijn motor op de boot gaat: ‘Ik heb toch liever dit dan dat ik in een opgekropt vliegtuig zit. Ik heb daarnaast bijna een jaar mijn motorrijbewijs en ik wilde graag toeren in het buitenland.’ Als Jeroen aankomt in Kristiansand, is hij van plan om richting Finland te reizen: ‘Maar eerst rijd ik richting Oslo en Zweden. Ik heb vannacht alleen nog geen overnachtingsplek, daar moet nog een oplossing voor gevonden worden. Dat komt vast goed. Het hoogtepunt van deze reis gaat Finland worden, daar heb ik een documentaire over gezien, het is daar prachtig.’

Vergroot

P1030326-scaled
Passagiers bestellen bier en wijn bij aankomst op het sundeck van de Romantika

Vergroot

P1030319-scaled
Passagiers vertoeven op het sundeck van de Romantika

Cruiseferry

Het bedrijf Holland Norway Lines streeft ernaar om in 2026 de eerste emissieloze cruiseferrylijn te zijn. Volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal moet een ander schip dan wel deze veerboot vervangen: ‘Met deze ga je dat niet redden, het schip heeft vier dieselmotoren en die vervang je niet zomaar.’ Er zal dus een alternatief moeten komen. Hier is eigenaar Cunnen dan ook druk mee bezig: ‘Er zijn een paar manieren om emissieloos te varen. Je kunt het schip laten varen op batterijen, zoals je bijvoorbeeld vaak bij auto’s ziet of op waterstof. Samen met de Noren kijken we vooral naar de combinatie tussen waterstof en elektriciteit. Ik heb er veel vertrouwen in, omdat er ook financieringsmogelijkheden zijn vanuit Noorwegen.’

Doordat de Romantika een cruiseferry is, heeft het schip dan ook verschillende faciliteiten: A La Carte Restaurant, buffetrestaurant, Winkelcentrum, café en een theater. Iedere passagier beschikt over een tweepersoonshut. Op de boot zijn ook luxe suites aanwezig. Tijdens de 18 uur durende tocht zijn er voor de passagiers genoeg mogelijkheden om zichzelf te vermaken. Stipt om 21:00 is er een show in de theaterzaal. De zaal heeft een beneden- en bovenverdieping. Boven is de bar geopend en worden de passagiers van bier, wijn en gin-tonic voorzien. Ongeveer 75 passagiers zitten vanaf een bar aandachtig te kijken naar het podium. Deze avond treedt een coverband van de Rolling Stones op.  De eerste liedjes zijn ‘Miss you’ en ‘Angie’ de tekst worden door een aantal mensen uit het publiek zachtjes mee geneuried. De hele avond doet de coverband zijn best om de tientallen toeschouwers te vermaken. Maar veel beweging zit er niet in bij het publiek. Er wordt niet veel gedanst, maar wel zichtbaar genoten.

Passagier Silvana (63) is enthousiast over de sfeer op de boot: ‘Ik vind dit een fijne manier van reizen. Je hebt hier alle rust en over een aantal uur komen we aan op een andere bestemming. Wat wil je nou nog meer? Normaal zie ik het reizen niet als onderdeel van de vakantie. Je bent vaak druk bezig met de tijd en je bent toch niet helemaal op je gemak. Moet je nagaan dat je op Schiphol zou staan in die drukte, verschrikkelijk. Ik heb wel vaker op een cruiseboot gezeten maar dat voelde niet als een vakantie zoals deze veerboot. Op andere cruiseschepen zat ik alleen om bij de eindbestemming te komen, zoals Miami. Op deze boot leef je echt in een andere wereld en cultuur.’

Kristiansand 

Het is een mogelijkheid om een enkeltje richting Kristiansand te boeken en vanuit daar je reis te vervolgen. Er zijn ook reizigers die kiezen voor de minicruise. Deze kost in de maand juni’22 €256 euro (zonder voertuig, eten en drinken). In 48 uur slaap je twee nachten aan boord en breng je vijf uur door in Kristiansand. De meeste reizigers kiezen ervoor om met een gids door Kristiansand te lopen. De op vijf na grootste stad van Noorwegen telt 90.000 inwoners en heeft een aantal hoogtepunten zoals de vismarkt en de wijk Posebyen. Deze wijk is meer dan 300 jaar oud en is de langste aaneengesloten woonwijk van Noord-Europa. De wijk verbindt ook het oude gedeelte van Kristiansand met het nieuwe gedeelte van de stad met een lange brug. De verbinding tussen de twee gebieden is goed. Elektrische fietsers gebruiken het lange fietspad graag en zijn binnen no-time aan de andere kant van de stad.

Vergroot

P1030398-scaled
De wijk Posebyen: Deze wijk is meer dan 300 jaar oud en is de langste aaneengesloten woonwijk van Noord-Europa

Midden in de woonwijk staat het klein kerkje Metodistkirken in Kristiansand Solveig Skaara is daar pastoor. Hij ziet steeds meer mensen richting Kristiansand komen: ‘Ik merk het vooral aan de bezichtigingen hier in de kerk. De laatste maanden komt het steeds meer op gang. Corona heeft natuurlijk de afgelopen twee jaar veel invloed gehad op het toerisme. Vijf jaar geleden gebruikten toeristen Kristiansand vooral als aankomststad. Als ze bijvoorbeeld met de boot aankwamen gingen ze gelijk door richting Oslo en dan naar Zweden. Nu merk ik dat toeristen meer geïnteresseerd zijn in onze stad.’De tocht van Kristiansand naar Oslo is 319 km. Toeristen gebruiken vooral de bus, een ritje richting Oslo duurt drie uur en 50 minuten.

Vergroot

P1030397-scaled
Metodistkirken

Vergroot

P1030416-scaled
Metodistkirken

Toekomstplannen

Als je de veerdienst nu wilt vergelijken met het vliegtuig dan heeft Eke Eijgelaar, onderzoeker duurzaam toerisme aan opleidingsinstituut NHTV in Breda daar een helder antwoord op: ‘De veerdienst van Holland Norway Line stoot twee keer minder uit dan dezelfde reis met een vliegtuig. Als je echt duurzaam wilt reizen dan moet je met de trein gaan. In Europa ligt zo’n 250 duizend kilometer aan spoorwegen dus het is een mooi alternatief voor het vliegtuig. Specifiek de reis richting Noorwegen zou je ook per trein kunnen doen. Via Duitsland, Denemarken en Zweden, de trein gaat dan mee op de veerboot tussen Hamburg en Kopenhagen.’ Het huidige schip van Holland Norway Lines voldoet volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal nog niet aan de emissieloze doelstelling van 2026. Maar het bedrijf is bezig met het onderzoeken van mogelijkheden om deze doelstelling wel te behalen. Op 8 juni’22 heeft directeur Bart Cunnen een presentatie gegeven aan de Commerciële Club Groningen. In deze presentatie werd een impressie gegeven van een nieuw waterstofschip voor de veerdienst. Dit kunnen dus de beginselen zijn van de doelstellingen.

Over de auteur