Studentenrugby voor dames: Een groeiende ambitie

Studentenrugby was de start van het rugby in Nederland. Nadat de sport was komen overwaaien door Engelse militairen kwam langzaam maar zeker de eerste rugbyclubs uit de grond. Het eerste team was een studententeam in Delft. De bond die in 1920 is opgericht is flink gegroeid, in 2019 waren 87 clubs aangesloten bij de Nederlandse Rugbybond. In 1966 is de Nederlandse Studenten Rugby Bond (NSRB) opgericht in Delft. Sinds 1975 wordt rugby ook door dames gespeeld in Nederland.

Er is in 2018 een nieuw plan aangenomen met een aantal richtlijnen voor studententeams. De NSRB heeft twee hoofdlijnen: wat wil men met studentenrugby en waar willen ze heen met studentenrugby. Op dit moment wil de NSRB stimuleren dat er in elke studentenstad een studententeam is voor zowel mannen als vrouwen. ‘De constructie die RUS heeft is wat alle ouderwets denkende mannenteams als ideaal zien, ze willen wel vrouwenrugby, maar niet binnen hun eigen mannenwereldje. RUS is een aparte organisatie die alleen maar vrouwenteams heeft en af en toe een borrel met de heren van USRS houdt’, legt Douwe Kloppenborg, president van de NSRB uit. Hij legt uit dat deze weerstand vooral door tradities komen, ook zijn veel studententeams nog gelinkt aan het studentencorps. Binnen rugby zijn vele tradities waar er ongegeneerd met elkaar wordt omgegaan van grof taalgebruik tot zumba’s (dit is een naakt rondje om het veld die men moet lopen na het maken van hun eerste punt tijdens een wedstrijd), de mannen die weerstand bieden zijn bang dat dit niet meer kan als er vrouwen in hun bubbel komen. Ook zijn er veel momenten die men wel deelt met vrouwen, rugby is dan het momentje waarin je op niemand indruk hoeft te maken en ongegeneerd je gang kan gaan. ‘Wat we zien bij clubs als LSRG die besloten om het vrouwenteam bij het mannenteam te voegen en als één club verder te gaan is dat het simpelweg praktischer is. Er worden zoveel evenementen samen gehouden en je moet alle faciliteiten delen. Daarnaast staan meer leden gelijk aan meer inkomsten’.

Maar zijn de angsten die deze oude garden heeft gegrond? Volgens Kloppenborg is het belangrijk om een balans te houden ‘LSRG heeft specifieke momenten die echt alleen voor de heren zijn en zo hebben de dames ook hun momenten, op deze manier groeit je club maar houd je ook de tradities. Dit is af en toe nog zoeken, omdat het team bij LSRG pas 5 á 6 jaar oud is’.
De NSRB is nu een draaiboek aan het maken om het makkelijker te maken om een studententeam te starten, zodat de drempel lager wordt en de sport kan groeien. In dit draaiboek willen ze uitleggen van A tot Z hoe iemand een team start en waar iemand meer informatie kan vinden. ‘Wij hebben nu 7 goed draaiende damesteams, het wiel is uitgevonden. Deze kennis willen wij graag delen zodat men weet wat ze moeten doen als iemand de ambitie heeft om een studententeam te starten. Wij hopen op een tweede golf van vrouwelijke studententeam die eerder rond 1980 plaatsvond’ aldus Kloppenborg.