{"id":1059,"date":"2021-11-04T17:45:50","date_gmt":"2021-11-04T16:45:50","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=1059"},"modified":"2021-11-05T09:52:25","modified_gmt":"2021-11-05T08:52:25","slug":"worden-films-met-een-groter-budget-beter-bezocht-in-de-nederlands-bioscoop","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/1059\/worden-films-met-een-groter-budget-beter-bezocht-in-de-nederlands-bioscoop\/","title":{"rendered":"Worden films met een groter budget beter bezocht in de Nederlands bioscoop?"},"content":{"rendered":"
Je hoort wel eens mensen zeggen: \u2018Ik vind duurdere films veel leuker om te kijken\u2019. Er zijn genoeg films die een budget hebben van over de 100 miljoen dollar en goed worden bezocht over de hele wereld. Maar is het ook terug te zien in het aantal Nederlandse bioscoopbezoeken dat \u00a0duurdere films populairder zijn?<\/strong><\/p>\n Sinds afgelopen september draait de nieuwe James Bond film \u2018No Time To Die\u2019 in de Nederlandse bioscopen. De film zelf had een budget van 250 miljoen dollar. Na drie weken gedraaid te hebben in de Nederlandse bioscopen heeft de film al het aantal van een miljoen bezoekers behaald. De film bracht in de afgelopen weken meer geld op dan eerdere James Bond films.<\/p>\n Een reden voor dit record brekende bezoekersaantal kan zijn dat het \u00e9\u00e9n van de eerste films is die na de coronaperiode weer in de bioscopen draait. Volgens het rapport uit 2020 gemaakt door Film Distributeurs Nederland is de bioscopenbranche in Nederland getroffen door de coronacrisis. Voor vijftien weken moesten de bioscopen dicht, er was minder zaalcapaciteit door de anderhalve meter maatregel en veel nieuwe films werden uitgesteld naar een latere releasedatum.<\/p>\n Ook is er te zien dat er qua bezoeken aanzienlijk minder mensen naar de bioscoop zijn gegaan ten opzichte van 2019. In 2020 waren er 16,8 miljoen bioscoopbezoeken, in 2019 was dit meer dan het dubbele met 38 miljoen bezoeken.<\/p>\n James Bond: No Time To Die is een voorbeeld van een drukbezochte film met een wat groter budget. De afgelopen jaren zijn er verschillende duurdere films uitgekomen, maar die niet zo goed bezocht zijn als deze nieuwe James Bond film.<\/p>\n In het spreidingsdiagram is terug te zien dat in de afgelopen vijf jaar de drukst bezochte film is: The Lion King met meer dan 3 miljoen bezoekers. De films die een budget hebben van boven de 200 miljoen dollar halen niet eens een miljoen bezoekers. Uitzondering hierop is Avengers: Infinity War en The Lion King, beiden uit 2019, zij halen een bezoekersaantal van boven een miljoen. Wat opvalt is dat juist films die een budget hebben van onder de 100 miljoen dollar wel allemaal een miljoen bezoekers aantikken. Na de 3 miljoen bezoekers van The Lion King, staan de films Dispicable Me 3 en Bohemian Rapsody aan kop qua bezoekersaantallen met beiden een ruime 1,3 miljoen bezoekers.<\/p>\n