{"id":11800,"date":"2024-04-09T11:19:44","date_gmt":"2024-04-09T09:19:44","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=11800"},"modified":"2024-04-10T10:03:27","modified_gmt":"2024-04-10T08:03:27","slug":"mediapersoonlijkheden-in-nederlandse-speelfilms","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/11800\/mediapersoonlijkheden-in-nederlandse-speelfilms\/","title":{"rendered":"Mediapersoonlijkheden in Nederlandse speelfilms"},"content":{"rendered":"

Het casten van mediapersoonlijkheden in films is al jarenlang wereldwijd aan de orde. Van Hollywood tot ons kleine kikkerlandje, er wordt gebruik gemaakt van grote publieke figuren. Na de grote opkomst van sociale media vind er ook op het gebied van film een grote verschuiving plaats. Vroeger was een bekendheid vaak een grote acteur of zanger, tegenwoordig vervullen onder andere YouTubers, Tiktokkers, topsporters, presentatoren en influencers deze rollen ook.\u00a0<\/strong><\/p>\n

Apps zoals YouTube, Instagram, en TikTok hebben ruimte geboden om een enorme en loyale fanbase voor jezelf te cre\u00ebren. Grote Hollywood namen zoals, Jennifer Aniston hebben zich uitgesproken over het feit dat sociale media het idee van een filmster hebben verpest. Maar ook Huub Stapel, bekend van onder andere Amsterdamned, deelde deze mening van Aniston in een interview met de Telegraaf<\/a>; \u201ciedereen kan zich tegenwoordig zomaar acteur noemen.\u201d<\/p>\n

Het publiek laat zich steeds meer leiden door wat er wordt gezegd op sociale media, hierdoor kunnen publieke figuren met een groot bereik grote invloed uitoefenen op de omzet en kijkcijfers binnen de filmwereld. Zij kunnen hun eigen publiek zodanig sturen om iets te kijken of te kopen, en natuurlijk al helemaal als zij zelf ook nog op het doek weten te schitteren. Thijs Broekhuizen is hoofddocent innovatiemanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen, en verdiept zich in de sociale invloeden binnen de filmindustrie. \u201cProducenten stoppen een miljoenenbudget in zo\u2019n film, dus die willen dan vaak ook wel een garantie hebben dat ze een bepaalde doelgroep aanspreken.\u201d<\/em> Het Nobody Knows principle, een term binnen de filmindustrie, gaat over de moeilijkheid van het voorspellen van het succes van een film. \u201cJe kan heel veel bekende acteurs hebben maar dit geeft nog niet direct een garantie van succes.\u201d<\/em> Broekhuizen begrijpt daarom zeker de keuze van producenten om mediapersoonlijkheden een rol te geven in de speelfilms. \u201cWanneer deze personen een rol vertolken in een film, zullen ze dit ook delen onder hun volgers, dit zorgt ook weer voor extra publiciteit bij een doelgroep die zo\u2019n film misschien in eerste instantie niet zal bereiken.\u201d<\/em><\/p>\n

Hoeveel mediapersoonlijkheden vertolkten een rol in een Nederlandse speelfilm?<\/strong><\/p>\n