{"id":12295,"date":"2024-04-09T18:49:27","date_gmt":"2024-04-09T16:49:27","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=12295"},"modified":"2024-04-10T11:34:47","modified_gmt":"2024-04-10T09:34:47","slug":"brouwen-onder-druk-hoe-biermerken-omgaan-met-prijsstijgingen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/12295\/brouwen-onder-druk-hoe-biermerken-omgaan-met-prijsstijgingen\/","title":{"rendered":"Brouwen onder druk: hoe biermerken omgaan met prijsstijgingen"},"content":{"rendered":"

Je merkt het op het terras, in de kroeg en in de supermarkt. Bier wordt steeds duurder. Deze prijsstijgingen zullen ook niet zomaar ophouden. De verhogingen van verschillende brouwerijen ten opzichte van 2023 zitten al tussen de drie en de dikke elf procent. De reden zijn de gestegen energie-, grondstof- en transportkosten. In veel gevallen komt dit door Covid-19, maar ook de oorlog in Oekra\u00efne heeft invloed. Hoe zijn grote biermerken met deze prijsstijgingen omgegaan en hoe is de biermarkt hierdoor veranderd?<\/strong><\/p>\n

Helaas is het tegenwoordig een bekend fenomeen: de kosten voor essenti\u00eble zaken zoals energie, brandstof en boodschappen blijven maar stijgen. En zo ook het drankje wat bijna de helft van de Nederlanders per maand drinkt: bier. Neem bijvoorbeeld Heineken, het meest gedronken biermerk in Nederland. In 2006 kon je in de gemiddelde supermarkt nog een krat krijgen voor \u20ac 9,99.<\/p>\n

Sinds 2020 stijgt de prijs het hardst. Dit heeft mede te maken met de oorlog in Oekra\u00efne. Dat land wordt ook wel gezien als de graanschuur van Europa. Daarnaast zijn de energieprijzen gestegen en ten gevolge van de coronapandemie zijn de transportkosten hoger geworden. \u00a0Ook de aanbiedingsprijs schiet de afgelopen jaren omhoog. De grootste reden hiervoor is dat er in juli 2021 een nieuwe alcoholwet is ingegaan. Sindsdien is het verboden om alcoholhoudende dranken met een hoger kortingspercentage dan 25% aan te bieden.<\/p>\n\n