{"id":13257,"date":"2024-07-07T21:10:52","date_gmt":"2024-07-07T19:10:52","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=13257"},"modified":"2024-07-07T21:10:55","modified_gmt":"2024-07-07T19:10:55","slug":"de-vraag-is-is-het-probleem-nog-op-te-lossen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/13257\/de-vraag-is-is-het-probleem-nog-op-te-lossen\/","title":{"rendered":"\u2018\u2019De vraag is; is het probleem nog op te lossen?\u2019\u2019"},"content":{"rendered":"
Het personeelstekort is al verscheidene keren in het nieuws verschenen, bijvoorbeeld met de zorg of het onderwijs. Deze keer gaat het over een tekort in een van de transportsectoren, namelijk de binnenvaart. Het CCNR heeft afgelopen maart een nieuw rapport uitgegeven. Hieruit blijkt dat het personeelstekort nog niet is opgelost.\u00a0<\/strong><\/p>\n De exacte cijfers over de arbeidsmarkt ontbreken, maar de krapte merken velen. \u2018\u2019Dagelijks krijg ik tussen de vijf en vijftien berichtjes of ik nog iemand weet die een opleidingsschip zoekt. Ik zou, in de gauwigheid, ruim 400 \u00e0 500 bedrijven kunnen noemen die iemand zoeken. Dan zijn wij nog een opleiding en geen uitzendbureau\u2019\u2019, vertelt Richard van der Straaten, docent binnenvaartkunde en BPV-mentor opleidingen BBL\/BOL-schipper\/kapitein aan het STC.\u00a0 Eerdere berichten vertellen hoe er nog 20.000 vacatures gevuld moeten worden voor 2030. \u2018\u2019Ik heb collega\u2019s om mij heen die geen personeel kunnen krijgen. Ik denk dat de helft van de binnenvaart op dit moment bijna geen personeel heeft\u2019\u2019, aldus Bjorn Rinsma, eigenaar\/kapitein van MS Amy.\u00a0<\/span><\/p>\n\n Niet genoeg aanwas<\/strong><\/p>\n Uit het rapport van het CCNR blijkt dat jongeren de binnenvaart minder aantrekkelijk vinden. De jongeren kiezen liever voor een walbaan met regelmatige werktijden en vrije weekenden. “Het personeelstekort is niet alleen hier, maar ook bij de elektriciens, monteurs of in de bouw. Iedereen gaat studeren en naar de universiteit en dan belanden ze achter een computertje. Daarmee vallen de banen, waar je met je handen moet werken, weg. Ik snap dat wanneer je heimwee hebt dit niet de geschikte baan is. Ik ken geen enkele baan waar je een half jaar vrij bent, dus als vrije tijd de reden is, snap ik het niet”, vertelt Rinsma. Dat er verschillen in de werkhouding tussen generaties zitten, blijkt ook uit het CCNR rapport. Zo hadden onder andere de babyboomers traditionele werkpatronen en stond werk centraal in het leven. De generatie van nu heeft een andere visie. Zij zijn meer gefocust op zelfontplooiing en welzijn. \u2018\u2019Ook neemt het aantal jongeren af en daarmee ook meteen het potenti\u00eble studentenaantal. Dat is ook iets wat meespeelt naast de andere redenen\u2019\u2019, aldus Van der Straaten. Zo is ook in de voorspellingen van het CBS te zien dat het jongerenaantal de komende jaren afneemt.<\/span><\/p>\n