{"id":13646,"date":"2024-06-16T20:42:07","date_gmt":"2024-06-16T18:42:07","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=13646"},"modified":"2024-06-16T20:42:07","modified_gmt":"2024-06-16T18:42:07","slug":"van-hoogtepunt-naar-crisis-de-staat-van-hiphop-in-nederland","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/13646\/van-hoogtepunt-naar-crisis-de-staat-van-hiphop-in-nederland\/","title":{"rendered":"“Van Hoogtepunt naar Crisis: De Staat van Hiphop in Nederland”"},"content":{"rendered":"

Vraag het aan de gemiddelde hiphop fan en je zal 9 van de 10 keer hetzelfde antwoord terugkrijgen, het gaat een stuk minder met de hiphop in Nederland. Hoe het genre in de periode van 2015 t\/m 2020 de hitlijsten domineerde, lijkt het vuurtje zich steeds meer te doven. Maar hoe komt dit nu? Wat ging er nu bijna 10 jaar geleden zo goed wat er nu minder gaat? En waar blijft de nieuwe generatie rappers die dit probleem gaat <\/strong>oplossen? <\/strong><\/strong><\/p>\n

\u2018New Wave\u2019<\/strong><\/p>\n

Op 22 mei 2015 gebeurde er iets in de Nederlandse muziekwereld, waar menig \u2018boomer\u2019 zijn mond wijd open van deed vallen. Op deze dag kwam namelijk de videoclip van \u2018Drank & Drugs\u2019 uit, van Lil\u2019kleine en Ronnie Flex. Met lines als: \u201cAlle tieners zeggen ja, tegen MDMA\u201d of \u201cEn je ma is echt, ze houdt van gek, houdt van seks, nu wil ik ‘r huren\u201d werd het nummer in combinatie met die bizarre videoclip het gesprek van de dag. Overal op televisie waren ze te zien en ze bereikten zelfs het Duitse nieuws. Maar waar kwamen deze jongens nu ineens vandaan?<\/p>\n

De track \u2018Drank & Drugs\u2019 is onderdeel van het \u2018New Wave\u2019 album. Dit album kwam voort uit een schrijverskamp van platenlabel Topnotch. Ge\u00efnspireerd door eerdere schrijverskampen van rapper Keizer en de groep \u2018Great Minds\u2019, bestaande uit onder andere Djiggy Dj\u00e9, Sticks en Winne, huurde Topnotch een bed & breakfast af op Schiermonnikoog. Ze nodigden 18 nog aardig jonge artiesten en producers uit, om twee weken niks anders te doen dan muziek maken.<\/p>\n

We spreken dan over artiesten zoals: Jonna Fraser, Idaly, Bokoesam, Frenna, Leipe, Ares en dus Lil\u2019kleine en Ronnie Flex. Ze stonden allemaal nog aan het begin van hun carri\u00e8re en hadden nog geen idee wat voor impact zij zouden hebben op de Nederlandse hiphopscene.<\/p>\n

In de B&B werd niks anders gedaan dan potjes Fifa spelen, veel drinken en smoken, maar vooral keiharde muziek maken. Er werd af en toe wat gefilmd en op de socials gezet, waardoor de buitenwereld steeds meer doorkreeg van wat er daar allemaal gebeurde. De clips voor de nummers werden nog op het eiland of midden in de B&B geschoten en de redactie van \u2018Puna\u2019 was aanwezig om het hele zooitje te documenteren.<\/p>\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2024\/06\/groeps-foto-new-wave.jpeg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Groepsfoto bij de B&B op Schiermonnikoog. Foto: Topnotch B.V. ” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n

Nadat er een selectie van nummers werd gemaakt, werd er een releaseparty aangekondigd in Paradiso op 10 april 2015. Hoewel het toen nog het meest gebruikelijk was om je muziek fysiek te verkopen, verscheen het album 3 dagen voor de releaseparty uit het niets ineens op Spotify. Hierdoor stond de grote zaal van Paradiso op de 10e compleet op z\u2019n kop. Alle nummers werd luidkeels meegezongen en het leek alsof het album al jaren uit was.<\/p>\n

Het album kwam eigenlijk op precies het goede moment uit. Er was op dat moment namelijk een nieuwe sound in opkomst binnen de Nederlandse hiphop. Groepen als \u2018Broederliefde\u2019 en \u2018SFB\u2019 waren steeds vaker in de clubs te horen en de sound van hiphop was aan het evolueren. Het \u2018New Wave\u2019 album is een perfect voorbeeld van deze nieuwe sound die op dat moment aan het groeien was. De voorzet was gegeven en New Wave kopte hem precies goed in de bovenhoek.<\/p>\n[aesop_video src=”youtube” id=”fi2pIay8yiQ” width=”500px” align=”center” caption=”De video van de releaseparty van ‘New Wave’ in Paradiso op 10 april 2015. Video van het youtube kanaal van Topnotch 2015″ disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n

Hiphop = Pop<\/strong><\/p>\n

\u2018New Wave\u2019 staat op het moment op iets meer dan 323 miljoen streams, wat het \u00e9\u00e9n van de meest gestreamde Nederlandse albums aller tijden is en won zowel de Edison voor beste Hiphopalbum als beste album van het jaar. Maar het gaat nu niet pers\u00e9 over deze indrukwekkende prestaties, maar meer om de nalatenschap van het album.
\nZo bracht het album natuurlijk een paar van de meest succesvolle Nederlandse artiesten ooit voort, die al jaren de game runnen. Maar we vergeten soms wat het album \u00fcberhaupt heeft gedaan met de complete muziekindustrie in Nederland. Zo zorgde het album ervoor dat de fysieke release steeds meer verdween en dat iedereen massaal zijn muziek op Spotify ging releasen. Het NVPI, wat de gouden en platina platen uitreikt in Nederland, moest zijn nodige aantal streams keer op keer omhooggooien. New Wave maakte Nederland verliefd op Hiphop en zelfs zo halsoverkop dat we het zelfs accepteerden als de nieuwe pop.<\/p>\n

Het genre explodeerde en er kwam een enorme nieuwe golf aan nieuwe rappers. Denk hierbij maar aan \u2018Boef\u2019, \u2018Sevn Alias\u2019, \u2018Josylvio\u2019 en \u2018Mula B\u2019. Ook was het een enorme boost voor de rappers die al een naam voor zichzelf hadden gemaakt voor 2015, zoals bijvoorbeeld Hef, Fresku of Adje. Ook andere muzikanten sprongen op de trend, en zo kwamen er meer samenwerkingen tussen hiphop en popartiesten, wat het genre populairder maakte bij een groter publiek.<\/p>\n

\"\"

Maan en Ronnie Flex te gast bij De Wereld Draait Door, om te vertellen over hun nummer: ‘Blijf Bij Mij’.<\/p><\/div>\n

Ook de omvang van de liveoptredens ging in een stijgende lijn omhoog. Een perfect voorbeeld is het festival WHOO HAH, dat in het eerste jaar van zijn bestaan zo\u2019n 6000 bezoekers kende, wat later is gestegen naar zeker 30.000. Ook zijn er meer hiphop-gebaseerde festivals bijgekomen zoals Oh My! dat in 2016 zijn eerste editie vierde.<\/p>\n

Maar toen\u2026<\/strong><\/p>\n

Als in 2020 het Coronavirus ons land treft, is het voor het eerst in een lange tijd dat de aandacht voor hiphop langzaam stagneert. Het virus slaat een grote deuk in de muziekindustrie. Alle geplande shows en tours moesten worden gecanceld en het was niet meer zo makkelijk om even de studio in te duiken. <\/p>\n

Het wordt nog duidelijker dat er wat aan de hand is, als in 2021 pop het stokje weer overneemt van hiphop als het gaat om meest beluisterde genre in de hitlijsten. Maar hoe komt dit? <\/p>\n

Allereerst zou je dit kunnen linken aan de opkomst van andere genres. Sinds begin 2022 is er een grote opkomst van de EDM- en Dancescene te voelen. Na de coronaperiode was er een enorme drang om weer lekker op een festival uit je dak te kunnen gaan. Festivals als Awakenings en Verknipt blijven tot de dag van vandaag maar groeien en daarmee gaat de populariteit van onder andere techno en housemuziek gepaard. <\/p>\n

Maar er zijn meerdere redenen te bedenken. Het is de laatste jaren alleen maar makkelijker geworden om zelfstandig muziek te maken, vooral in hiphop. Met de komst van steeds makkelijkere programma\u2019s om muziek te produceren, zijn steeds meer mensen het gaan proberen, sommige serieus en sommige als hobby. Dit zorgt natuurlijk voor steeds meer rappers in ons land, of in ieder geval mensen die het graag zouden willen worden. <\/p>\n

Er is dus steeds meer aanbod op de hiphopmarkt. Dan zou je zeggen dat er ondertussen ook een grote nieuwe generatie aan jonge artiesten is opgestaan, om het genre op sleeptouw te nemen. Alleen is dat nu eigenlijk nog niet gebeurd. Als we eerlijk zijn, zijn het nog altijd de grote namen als een Ronnie flex, Jonna Fraser, Frenna en, ondanks alle commotie, Lil\u2019kleine die de grootste pilaren blijven binnen het genre. Waarom is de nieuwe verlosser nog niet opgestaan? <\/p>\n

Het zou kunnen liggen aan hoe de platenlabels zijn omgegaan met nieuw jong talent. Mede door het overschot aan nieuwe artiesten, lijkt het af en toe of labels artiesten proberen te massa produceren. Hoe het vroeger uitzonderlijk was om een contract te mogen tekenen bij een label, lijkt het tegenwoordig alsof ze gratis worden weggeven. Bij elke kleine artiest met een beetje following op tiktok en andere sociale media, met een paar bars over feesten en uitgaan al rappend op een housebeat, wordt aan de deur geklopt. <\/p>\n

Def P, lid van de hiphopgroep Osdorp Posse, uit de jaren 90, zegt in een interview van de correspondent, geschreven door Thomas Heerma van Voss, hier het volgende over: <\/p>\n

\u201cJonge rappers zijn hyperbewust bezig zichzelf in de markt te zetten. Je hebt nu zelfs rapcursussen en -opleidingen, dingen als de Rockacademie en de Herman Brood Academie of weet ik veel hoe het allemaal heet. Daar komen gastjes vanaf die klaar zijn gestoomd om een social media-imperium op te zetten. Ze hebben allemaal geleerd om bewust contracten te tekenen en managers aan te nemen en alles precies te weten over rechten, Buma Stemra, al dat soort shit. Vroeger was je gewoon een kid die muziek ging maken omdat-ie het leuk vond.\u201d<\/p>\n

Een voorbeeld hiervan is platenlabel Topnotch. In 2015 telde het label zo\u2019n 20 artiesten, nu hebben ze ruim 70 artiesten onder contract staan. <\/p>\n