{"id":15947,"date":"2025-01-14T15:25:02","date_gmt":"2025-01-14T14:25:02","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=15947"},"modified":"2025-01-17T15:09:11","modified_gmt":"2025-01-17T14:09:11","slug":"dalende-leesvaardigheid-bereikt-een-keerpunt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/15947\/dalende-leesvaardigheid-bereikt-een-keerpunt\/","title":{"rendered":"Dalende leesvaardigheid bereikt een keerpunt"},"content":{"rendered":"\n
Zo\u2019n 2,5 miljoen Nederlanders boven de 16 jaar hebben moeite met lezen en schrijven. Hierdoor kunnen ze niet alles volgen in het nieuws of belangrijke brieven van de overheid goed begrijpen. Wat opvalt is dat de meeste laaggeletterde mensen zich ervoor schamen en zodoende het verbergen.<\/strong><\/strong> Deze kwestie speelt niet alleen bij de volwassenen. Ook jongeren zijn steeds vatbaarder om laaggeletterd te raken in de toekomst. Jongeren lezen steeds minder en hun leesvaardigheid is sterk gedaald de afgelopen jaren. Maar het tij kan nog keren, als er nu actie wordt ondernomen.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Jongeren lezen steeds minder, blijkt uit onderzoek<\/a> van Stichting lezen. De leestijd betreft zo\u2019n 14 minuten per dag. Er is een leestijddaling van 40 procent in de periode van 2013-2018. Daarnaast blijkt uit het laatste PISA-onderzoek<\/a> dat een derde van de leerlingen moeite heeft met lezen. De gemiddelde toetsscores in leesvaardigheid zijn alleen maar afgenomen de afgelopen jaren en in vergelijking met de Europese landen die deelnamen in het onderzoek staan we ver onder het gemiddelde. Op de korte termijn heeft dit negatieve gevolgen. <\/p>\n\n\n\n Jongeren die niet goed kunnen lezen, kunnen zich minder goed inleven in anderen, halen minder hoge cijfers en zij presteren over het algemeen minder goed op school. \u201cZo’n een op de drie jongeren heeft moeite met lezen en dit zal voor problemen zorgen in de toekomst. Denk aan je correspondentie met de overheid, moeilijke brieven of mails begrijpen of het minder makkelijk meedraaien in de maatschappij\u201d, aldus Cedric Stalpers, docent aan de universiteit van Tilburg. Al jaren lang daalt de leesvaardigheid en het leesplezier onder jongeren. Dat merkt Stalpers ook. \u201cDe opvallendste trend over de jaren heen waarnaar ik onderzoek heb gedaan zijn de bezuinigingen in het onderwijs, bibliotheken die sloten, de dalende leesvaardigheid onder jongeren, de steeds groter wordende kloof tussen boekenliefhebbers en boekenmijders.\u201d<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n Cedric Stalpers (52) is docent aan de universiteit van Tilburg. Sinds zijn afstuderen doet hij onderzoek naar onderwijs gerelateerde onderwerpen en hij heeft meerdere onderzoeken gedaan naar bibliotheken en lees- en leengedrag van jongeren.<\/p>\n\n\n\n \u201cNa jarenlang onderzoek te hebben gedaan over leesgedrag, denk je dat je na een tijd er wel klaar mee bent, maar ik blijf toch terugkeren naar dit onderwerp.\u201d<\/em><\/p>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n Een ding staat in ieder geval buiten kijf: er moet hard worden gewerkt om de leesvaardigheid onder jongeren weer op te krikken. Als we kijken naar de laatste toetsscore 459 van Nederland uit 2022, liggen we ver onder het gemiddelde vergeleken met de Europese landen die deelnamen aan het onderzoek. Ons buurland Belgi\u00eb heeft daarentegen een score van 479, net boven het gemiddelde, en Ierland staat aan kop met een puike score van 516. Alleen Slowakije, Griekenland en IJsland hebben een slechtere score dan Nederland.<\/p>\n\n\n\n
\n<\/div>\n\n\n\n<\/figure>
\n<\/div>\n\n\n\n