{"id":16061,"date":"2025-01-16T15:35:45","date_gmt":"2025-01-16T14:35:45","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=16061"},"modified":"2025-01-16T15:40:38","modified_gmt":"2025-01-16T14:40:38","slug":"de-impact-van-agressie-op-het-werk-van-een-conducteur-het-blijft-onbewust-in-je-hoofd-spoken","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/16061\/de-impact-van-agressie-op-het-werk-van-een-conducteur-het-blijft-onbewust-in-je-hoofd-spoken\/","title":{"rendered":"De impact van agressie op het werk van een conducteur: “Het blijft onbewust in je hoofd spoken”"},"content":{"rendered":"
Al jaren op een normale manier je werk uitvoeren zonder dat je te maken krijgt met agressie. Tot je op een dag aan je controleronde door de trein begint en je ermee geconfronteerd wordt. Het gebeurde Tristan van Breda. Tijdens zijn dienst kreeg hij te maken met een incident wat heel wat impact op hem heeft gemaakt. Van de stoere en zelfverzekerde jongen die hij voorheen in de trein was, was op dat moment nog maar weinig over. Agressie richting conducteurs is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, wat het werk als conducteur een wat minder leuke kant heeft gegeven. “Je mag niet zeggen dat het erbij hoort, maar daar begint het nu soms wel op te lijken.”<\/strong><\/p>\n “Ondertussen ben ik al ruim zeven jaar conducteur bij NS”, begint Tristan. “In het begin \u2013 ik denk de eerste een \u00e0 twee jaar \u2013 controleerde ik wel, maar matste ik veel. Het was even uitzoeken wat voor mij de beste manier van werken was.” Hij vertelt dat een werkdag en een gesprek met een collega, die inmiddels met pensioen is, ervoor heeft gezorgd dat hij nu werkt op de manier dat hij werkt. “Hij heeft een vuurtje aangestoken en mij laten zien hoe ik wilde zijn. Daardoor ben ik ook strenger geworden en meer gaan controleren.”<\/p>\n De coronapandemie heeft daar ook grote invloed op gehad. “Die periode liet heel duidelijk het ontbreken van een conducteur als aanspreekpunt op de trein zien. We gingen niet meer door de trein heen waardoor de overlast en agressie erger werden. Ik hoorde de keren dat ik wel door de trein liep dat mensen graag een conducteur wilden zien en dat het ze opviel dat er niet meer gecontroleerd werd. Dat is in mijn ogen een belangrijk aandachtspunt.” (tekst gaat door onder de foto)<\/p>\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2025\/01\/Tristan-controleren-e1736867915632.jpg” panorama=”off” credit=”Isabel van Avezaath” align=”left” lightbox=”off” captionsrc=”custom” caption=”Tijdens zijn werk controleert Tristan veel.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n Tristan geeft aan dat hij inziet dat door meer te controleren, je ook meer tegen kan komen. “Ik vind het belangrijk dat reizigers zien dat ik als conducteur aanwezig ben in de trein. Daardoor verplaats ik mij veel door coup\u00e9s en controleer ik ook veel. Het werk is erg verschillend, maar juist daarom vaak ook leuk. Het ene moment maak je een praatje over het weer, het andere moment help je een moeder met het tillen van haar kinderwagen bij het uitstappen.”<\/p>\n In de zeven jaar dat Tristan als conducteur werkt heeft hij niet tot nauwelijks last gehad van agressie. “Sommige conducteurs komen het meer tegen dan anderen”, vertelt hij. “Voor een deel heb je dat zelf in de hand en het ligt er ook aan hoe je in bepaalde situaties reageert. Ik denk dat ik wel redelijk normaal ben tegen de reizigers en het niet over mezelf afroep. Maar ik wist wel dat je op een gegeven moment een keer iemand tegen komt die het er niet mee eens is. Je kiest voor deze baan en dan weet je dat dit erbij komt kijken.”<\/p>\n “De stoere jongen was toen even weg” – Tristan van Breda<\/p><\/blockquote>\n Een paar maanden geleden draaide Tristan een vroege dienst. In de trein richting Utrecht begon hij aan zijn standaard controleronde door de trein. Hij controleerde de kaartjes van de reizigers, had hier en daar een gesprekje of sprak iemand ergens op aan. Tot hij op een gegeven moment aankwam bij een coup\u00e9 voor de eerste klas. “Net als altijd vroeg ik om het vervoersbewijs van de reiziger”, vertelt Tristan. “De man gaf mij zijn kaartje en na controle kwam ik erachter dat het een kaartje voor de tweede klas was. Daar sprak ik hem op aan.”<\/p>\n “De man was niet het type persoon waarvan ik had verwacht dat hij boos of agressief uit de hoek zou kunnen komen”, geeft Tristan toe. “Maar de reactie van de man zorgde er vrijwel gelijk voor dat ik door had dat mijn gevoel niet goed was.” De boosheid van de man zorgde voor een incident wat veel impact op Tristan maakte. “Zeker omdat het binnen NS ook bekend is dat er in de late dienst meer agressie plaatsvindt had ik het op de vroege ochtend niet zien aankomen. En als je er niet op rekent en het ook niet verwacht dan komt het misschien nog wel harder binnen dan het incident op zichzelf alleen al. Ik ben de man van het incident gelukkig nog niet nog een keer tegengekomen, maar ik zou hetzelfde handelen als dat ik gedaan heb. Ik moet gewoon mijn werk kunnen blijven doen.” In het audiofragment hieronder vertelt hij wat er precies gebeurd is.<\/p>\n