{"id":16117,"date":"2025-01-17T00:22:46","date_gmt":"2025-01-16T23:22:46","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=16117"},"modified":"2025-01-17T21:50:18","modified_gmt":"2025-01-17T20:50:18","slug":"als-iemand-niet-goed-is-in-rekenen-geven-we-hem-juist-meer-wiskundeles-niet-minder","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/16117\/als-iemand-niet-goed-is-in-rekenen-geven-we-hem-juist-meer-wiskundeles-niet-minder\/","title":{"rendered":"\u201cAls iemand niet goed is in rekenen, geven we hem juist meer wiskundeles, niet minder\u201d"},"content":{"rendered":"
Tobias ten B\u00f6hmer \u00a0\u2022 16 Januari 2025 \u00a0\u2022 Leestijd 5 minuten<\/p>\n Antisemitisme in het onderwijs<\/span>\u00a0Sinds de aanslag is het aantal antisemitische incidenten op Nederlandse scholen vervijfvoudigd, volgens onderzoek van Panteia in opdracht van de Anne Frank Stichting. Docenten ervaren sindsdien toenemende moeilijkheden bij het lesgeven over de Holocaust. Een anonieme docent zegt: \u201cIsra\u00ebl is een verboden woord geworden. De naam wordt zelfs doorgekrast in atlassen.\u201d<\/strong><\/p>\n In het Midden-Oosten laait de oorlog nog steeds hoog op. Joanne Nihom, auteur van Over Grenzen,<\/em> woont al meer dan een decennium in het noorden van Isra\u00ebl, waar zij vele vredesinitiatieven volgde en verzoening vond op de opmerkelijkste plekken. In haar boek beschrijft ze de complexe relatie tussen Palestijnen, Isra\u00ebliers en Arabieren die ondanks het geweld strijden voor verzoening tussen de verschillende volkeren.<\/p>\n \u201cEr zijn ontelbare mensen die zich inzetten voor vredesprojecten in en rondom Isra\u00ebl\u201d, vertelt ze. “Heel triest, maar daar zijn er velen van vermoord, omdat ze juist vaak dichterbij de grenzen woonden.” Nihom woont zelf in de Isra\u00eblische regio nabij Libanon en besloot daar te blijven ondanks de spanningen sinds de aanslag van Hamas op 7 oktober 2023. \u201cIk volg veel van de organisaties nog steeds, en hun inzet is niet verminderd\u201d, legt ze uit.<\/p>\n Het belang van verbinding wordt dus alleen maar versterkt door de recente gebeurtenissen. Ze wijst op initiatieven zoals the Parents Circle, die ouders aan beide kanten van de grenzen in contact brengt om samen tot verzoening te komen in hun gedeelde rouw, en de Hand in Hand scholen, waar kinderen van verschillende achtergronden met elkaar opgroeien, als voorbeelden van hoe zelfs in moeilijke tijden verbinding mogelijk blijft. \u201cVeel antisemitische denkbeelden zijn niet echt antisemitisch, maar komen voort uit onwetendheid. Jaren geleden was er in Amsterdam de Liberaal Joodse gemeente. Er werd daar een nieuwe synagoge gebouwd, tegenover het ROC. De gemeente wilde toen een muur bouwen om de gemeente heen, omdat men bang was voor gedonder. Een vriendin van mij heeft dat afgewezen: Onze deuren staan altijd open, zei ze. Ze is toen een programma begonnen, Leer je buren kennen heette dat, waarbij jongeren van het ROC in groepen werden uitgenodigd om alles te vragen wat ze wilden. Ze ontmoetten daar Joodse mensen, leerden ze kennen, en leren vooral dat we meer met elkaar gemeen hebben dan we denken\u201d, stelt ze. “Ik denk dat dat de enige manier is, los van goede educatie, om te zorgen voor een verandering in de maatschappij.”<\/p>\n “Als het lijkt alsof het niet erger kan worden, blijf met elkaar in gesprek en elkaar in de ogen kijken. Het is de enige echte oplossing die er is.”<\/em><\/p>\n<\/blockquote>\n De noodsignalen uit het onderwijs benadrukken dat het ook in Nederland van groot belang is te richten op verbinding. Zo klinken er steeds meer noodkreten dat Joodse leerlingen niet voldoende worden beschermd. Zij voelen zich vaak niet gehoord en worden soms zelfs gediscrimineerd door medestudenten en docenten. De spanning rondom de oorlog leidt er bovendien toe dat Holocaustonderwijs moeilijker wordt, wat bijdraagt aan het feit dat 23% van de jongeren onder de 30 denkt dat de Holocaust een mythe is of dat het aantal slachtoffers sterk is overdreven, zoals benadrukt in een recent onderzoek<\/a> uitgevoerd in opdracht van de Claims Conference.<\/p>\n Hoewel Nederland een relatief hoog aantal antisemitische incidenten kent, is de situatie in andere landen vaak ernstiger. In de VS was in 2020 60% van alle discriminatoire incidenten tegen religieuze groepen gericht op Joden, die slechts 1,7% van de bevolking uitmaken, zo blijkt uit onderzoek<\/a> van de ADL. In Frankrijk was in 2019 de meerderheid van de incidenten tegen Joden gericht, die slechts 1% van de bevolking vormen, zo blijkt uit onderzoek<\/a> van het CAP. In Nederland betreft bijna 10% van de incidenten Joden, terwijl zij slechts 0,2% van de bevolking uitmaken.<\/p>\n Tijdens een debat over antisemitisme op 6 november 2024 benadrukte Geert Wilders dat educatie alleen niet voldoende is. \u201cDie jongens gaan naar huis en worden daar vergiftigd en opgeruid\u201d, zei hij. Wilders pleit voor strengere straffen en wil antisemitische incidenten met terroristisch oogmerk zwaarder bestraffen, mogelijk zelfs met het intrekken van de Nederlandse nationaliteit bij daders met een dubbele nationaliteit. Een focusgroep met docenten eerder deze maand weerlegde deze insteek en bevestigde unaniem een belangrijk punt: “Als iemand moeite heeft met rekenen, geven we hem juist extra wiskundeles, niet minder.”<\/p>\n Werkt holocaustonderwijs nog?<\/strong><\/p>\n Toch is er ook vanuit experts en ervaringsdeskundigen een push om educatie te veranderen. Vanuit de ene hoek wordt er gevraagd om de beschikbare trainingen met betrekking tot antisemitisme en de holocaust voor leraren te verplichten, zodat lessen over de holocaust en antisemitisme effectiever worden gegeven. Tot noch toe worden deze lessen alleen gesuggereerd.<\/p>\n<\/strong><\/p>\n
\n
\n
\n\n
\n
\n