{"id":16143,"date":"2025-01-15T23:28:37","date_gmt":"2025-01-15T22:28:37","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=16143"},"modified":"2025-01-16T23:50:44","modified_gmt":"2025-01-16T22:50:44","slug":"zijn-influencers-duurzaam-genoeg-een-blik-op-hun-impact","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/16143\/zijn-influencers-duurzaam-genoeg-een-blik-op-hun-impact\/","title":{"rendered":"Zijn influencers duurzaam genoeg? Een blik op hun impact"},"content":{"rendered":"
Influencers spelen een belangrijke rol in de keuzes die consumenten maken. Hun samenwerkingen met merken be\u00efnvloeden wat we dragen, kopen en hoe we denken. Maar hoe duurzaam zijn de merken die zij promoten? Een analyse van data over influencer-samenwerkingen laat zien dat duurzaamheid vaak nog ver te zoeken is.<\/strong><\/p>\n Volgens Sophie Boerman, universitair hoofddocent Persuasieve Communicatie aan Wageningen University & Research en expert op het gebied van consumentengedrag en greenfluencers, ligt de oorzaak vooral in commerci\u00eble drijfveren. \u201cInfluencers verdienen hun inkomen via samenwerkingen. Veel van hen werken daarom samen met merken die de hoge budgetten bieden voor marketingcampagnes. Dat zijn vaak fast-fashionmerken, omdat zij veel investeren in influencer marketing,\u201d legt ze uit.<\/p>\n Daarnaast speelt bewustzijn een rol. \u201cNiet alle influencers zijn bezig met duurzaamheid of overwegen de impact van de merken die ze promoten. Voor velen gaat het vooral om de commerci\u00eble kansen die voorbijkomen,\u201d zegt Boerman. Dit gedrag draagt bij aan het versterken van consumentisme en materialisme \u2013 trends die volgens haar haaks staan op de veranderingen die nodig zijn om duurzamer te leven.<\/p>\n Wat zegt de data?<\/strong><\/p>\n