{"id":16605,"date":"2025-01-24T11:19:07","date_gmt":"2025-01-24T10:19:07","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=16605"},"modified":"2025-01-26T12:52:00","modified_gmt":"2025-01-26T11:52:00","slug":"social-media-en-algoritmes-beperken-creatieve-vrijheid-van-muzikanten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/16605\/social-media-en-algoritmes-beperken-creatieve-vrijheid-van-muzikanten\/","title":{"rendered":"Social media en algoritmes beperken creatieve vrijheid van muzikanten"},"content":{"rendered":"\r\n

Social media, algoritmes en platenmaatschappijen gaan hand in hand in de muziekindustrie. Wat ooit een kans voor muzikale expressie leek, is dit nu veranderd in stijgende psychische druk voor de muzikant. Hoeveel ruimte blijft er nog over voor de creatieve vrijheid van de muzikant door al deze druk?<\/strong><\/p>\r\n\r\n\r\n\r\n

De muziekindustrie is door de jaren heen sterk veranderd. Waar je vroeger naar een platenwinkel ging om zo je favoriete muzikant te steunen, stream je nu nummers via verschillende streamingsdiensten. Streamingsplatformen zoals Spotfiy en Apple Music werden vanaf 2010 \u00a0populair bij het grote publiek. Ook de komst van muziekdownloads droegen bij aan de daling in de verkoop van vinylplaten.en CD’s. Door de groei van de digitale platformen kregen algoritmes een steeds prominentere rol binnen de muziekindustrie. Hierdoor veranderde de manier, waarop muziek ontdekt en geconsumeerd wordt, volledig.<\/p>\r\n

Algoritmes spelen een steeds belangrijkere rol. Zo wordt door algoritmes bepaald wat je voor muziek krijgt te luisteren op basis van de muziek die je eerder geluisterd hebt. Deze algoritmes zijn wiskundige formules die op basis van data patronen kunnen herkennen en informatie over jouw luistergedrag kunnen verzamelen. Door deze informatie te verzamelen, kunnen streamingsdiensten hierop inspelen door het maken van gepersonaliseerde afspeellijsten met jouw favoriete muzikanten.\u00a0<\/p>\r\n\r\n\r\n\r\n

Voor de luisteraar en gebruiker van deze streamingsdiensten klinkt dit als muziek in de oren, maar voor de muzikant kan dit averechts werken. Een muzikant verdient namelijk ontzettend weinig per stream. Bij het streamingsplatform spotify is dit ongeveer \u20ac0,003 tot \u20ac0,005<\/a> per stream. Het grootste gedeelte gaat eerst naar de platenmaatschappij, waardoor de muzikant slechts een klein deel van de inkomsten over houdt. Hierdoor is het voor de muzikant moeilijk om rond te kunnen komen van alleen muziek. Het gevolg hiervan is dat muzikanten opzoek gaan naar strategie\u00ebn om bij het publiek te kunnen opvallen en zo hoger in de hitlijsten te komen.<\/p>\r\n\r\n\r\n\r\n

Muziekstrategie\u00ebn<\/strong><\/p>\r\n\r\n\r\n\r\n

Om te kunnen opvallen als muzikant, moet je goed scoren binnen de hitlijsten. Veel platenmaatschappijen spelen hierop in door middel van verschillende strategie\u00ebn. Zo wordt gekeken naar de smaak van het grote publiek en op basis hiervan, past de muzikant zijn of haar muziek aan. Daarnaast moet de muzikant ook aanwezig zijn op social media om publiek voor zich te kunnen winnen. Social-media Expert joey Scheufflers weet hier alles van. \u201cLabels zorgen allereerst voor veel content op de social mediakanalen van de muzikant. De muzikant moet veel aanwezig zijn en ook een deel van het persoonlijk leven delen naast de muzikale content . De social media zorgen door de benodigde grote tijdsbesteding \u00a0voor veel psychische \u00a0druk bij de muzikant.<\/p>\r\n\r\n\r\n\r\n

Niet alleen voor de muzikant die onder een label valt, kan deze strategie voor druk zorgen, maar ook voor de onafhankelijke muzikant die niet onder een label valt. Zo komt er niet alleen bij het maken van muziek druk op de muzikant, maar ook bij het uitbrengen en met name ook om te zorgen dat je opvalt. Volgens rapper Ikarus (pseudoniem; echte naam bekend bij de redactie) is het dan ook moeilijk om als onafhankelijke muzikant op te kunnen vallen bij het publiek. \u201cHet is ontzettend moeilijk om als onafhankelijke muzikant door het publiek opgemerkt te worden. Alle grote namen vallen als eerste op in een algoritme, en hierdoor sneeuwen de kleine muzikanten onder.” Dit betekent dat onafhankelijke artiesten vaak zelf creatieve manieren moeten vinden om zichtbaar te blijven en hun muziek te promoten. Ook de rapper past dit toe.<\/p>\r\n\r\n\r\n\r\n