{"id":17360,"date":"2025-01-27T00:11:30","date_gmt":"2025-01-26T23:11:30","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=17360"},"modified":"2025-01-27T00:25:22","modified_gmt":"2025-01-26T23:25:22","slug":"deventer-tivoli-amerika","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/17360\/deventer-tivoli-amerika\/","title":{"rendered":"Portret: Deventer, Tivoli, Amerika"},"content":{"rendered":"
De voordeur van \u2018Fietskoerier Deventer\u2019 slaat dicht. Het is al negen uur \u2019s avonds en het industrieterrein ligt er maar verlaten bij. Binnen staan er nog enkele boxen op een hoog volume, want op straat kun je de bas voelen. Een jongen met zwart haar dat in alle kanten uitslaat, komt het pand uitgelopen en maakt zijn sigaret aan. Onder zijn open dikke jas tegen de kou, zijn nog net de contouren van een voetbalshirt van de Franse voetbalclub Paris Saint Germain te zien. Aan zijn linkerpols en om zijn hals hangen dezelfde soort witte parels, die sterk opvallen onder de bijna volledig zwarte outfit. Hij zal zo snel niet gezien worden door nog enkele passerende auto\u2019s , maar een week geleden was het licht wel op hem gericht. Voor het eerst stond producer, componist en tegenwoordig ook DJ Ramses Ludding op een groot podium. In een vrijwel uitverkochte zaal van Tivoli in Utrecht. <\/strong><\/p>\n Studio<\/strong><\/p>\n In het pand van fietsbedrijf \u2018Fietskoerier Deventer\u2019 dat eigendom is van Ramses zijn vader, heeft Ramses zijn eigen studio gebouwd. Hier zit hij gemiddeld vier dagen per week met andere artiesten of producers, werkend aan nieuw materiaal. \u2018Ik weet niet of mijn set wel geschikt is voor vrijdag.\u2019 Een jonge producer, waarvan zijn haar niet meer goed te zien is onder zijn beanie, kijkt hoopvol naar Ramses. De ruimte is donker, maar wordt enigszins verlicht door de aanwezige blauwe en rode ledlampdraden. Achter de jongens ligt een hoop kleding verspreid over de vloer. De chaotische studio, lijkt de jongens niet veel te doen. De twee producers bereiden zich in een laatste gezamenlijke sessie voor vrijdag 10 januari in het Deventerse Burgerweeshuis. Een plek waar lokale artiesten vaker de kans krijgen om zich te laten gelden. Hier wordt er op een besloten feestje door verschillende opkomende DJ\u2019s gedraaid. Ramses Ludding en Marin Paanakker zijn uitgenodigd om te komen draaien. Voor Ramses een laatste oefening voor zijn grote optreden in Tivoli die dag daarna, maar bij Marin is het live draaien van muziek nog vrij nieuw. \u2018Ik draai ook hele andere muziek dan jij en de andere artiesten vrijdag, moet ik het wel doen?\u2019, klinkt het met enige onzekerheid in zijn stem. \u2018Geen zorgen man. Ik denk dat die afwisseling in stijlen juist wel mooi is\u2019, antwoordt Ramses. De inmiddels twintigjarige Deventenaar is al jaren bezig met producen en componeren. Sinds begin 2024 draait hij dus ook vaker op podia, live als DJ. Een terugkerende passie vanuit zijn jeugd. \u2018Maar wat als mensen er nou niet echt iets aan vinden?\u2019, gaat Marin verder. \u2018Wat als ik ze niet echt meekrijg in wat ik draai? Ik denk dat het wat te duister is misschien.\u2019 \u2018Dat gebeurt echt niet. Je kan toch gewoon goed draaien? Ik zou me niet te veel zorgen maken. Het komt echt wel goed.\u2019 Ramses geeft Marin een bemoedigende boks voor ze afscheid nemen. \u2018Ik zie je vrijdag.\u2019 Zijn begrip en herkenning voor deze nieuwe artiest, komt misschien wel door de lange route die hij heeft moeten bewandelen, voordat hij tot kleine successen kwam.<\/p>\n\n Het begin<\/strong><\/p>\n Ramses woont nog in Deventer bij zijn gescheiden ouders. De ene week bij zijn moeder en de volgende weer bij zijn vader. Ze zijn inmiddels al jaren uit elkaar, maar hij herinnert zich de autoreizen als gezin (met vader, moeder en zusje) naar vakantiebestemmingen in Itali\u00eb of Frankrijk maar al te goed. Daar begint namelijk eigenlijk zijn muzikale verhaal. Als vier-jarige tikte hij al hevig mee op de jaren 80 CD\u2019s van zijn ouders. Op de achterkant van de autostoel. \u2018Dat ritmegevoel dat merkten we al vrij vroeg op\u2019, vertelt Evert Ludding, vader van Ramses. \u2018We hebben toen een klein, weliswaar wel heel echt, akoestisch drumstel voor hem gekocht. Helaas is dat toen niet echt wat geworden. Hij leek zich nooit zo aangetrokken te voelen tot de fysieke instrumenten. Nee, het begon pas echt toen wij hem een DJ-set cadeau gaven. Hij was toen tien.\u2019 Stijl <\/strong><\/p>\n Na de korte periode als tienjarige DJ, is Ramses vrij snel overgestapt naar producties via de laptop. Sinds de eerste klas middelbare school is hij al bezig, eerst via GarageBand en later via een wat meer geavanceerd productieprogramma: FL Studio. Zijn bewegingen in het programma gaan te snel om te begrijpen. Terwijl hij luistert naar zijn tracks, voegt hij bas en synthesizer toe of verandert hij het volume van de drums. Hij weet precies welke plugins hij moet opzoeken en klikt en sleept erop los. Het is goed te zien, hij kent het programma door en door. Wat begon op een zolderkamer met een DJ-set, is nu uitgegroeid tot een serieus mogelijke carri\u00e8re, want Ramses verdient geld met verkoop van zijn producties en aan royalties. Dat laatste zijn de inkomsten die auteursrechten op verkopende nummers met zich meebrengen. Zijn creativiteit is dan ook hetgeen dat hij het meest koestert. \u2018Mijn oor en gevoel voor melodie is \u00e9\u00e9n van mijn grootste zegeningen. Ik hoor vaak heel snel welke kant ik op wil met een productie. Als iets niet lukt, kan ik het vaak beter niet forceren. Melodie betekent voor mij echt onthouden. Als je iets in je kop krijgt zitten. Dan heb je een goede melodie weten te cre\u00ebren\u2019, vertelt Ramses. Hij vindt zelf dat hij pas sinds twee jaar \u00e9cht zijn \u2018eigen sound\u2019 gevonden heeft, na al meer dan vijf jaar serieus produceren. Die sound \u00a0komt voort uit het genre \u2018trap\u2019. Dat is een subgenre van hiphop dat in de jaren 90 ontstond in het zuiden van de Verenigde Staten, met roots in steden als Atlanta. Het wordt gekarakteriseerd door zware basklanken, snelle en ritmische hi-hats, donkere en atmosferische synthesizers. Ramses is volgens zichzelf inmiddels \u00e9\u00e9n van de enige producers in Nederland die dit genre zo in zijn vingers heeft, dat hij aantrekkelijk is geworden voor artiesten. Ook voegt hij nog eens extra melodie toe, wat hij vindt soms in andere \u2018trap\u2019 beats vindt ontbreken. Hieronder een zogenaamde \u2018trap-beat\u2019 van Ramses Ludding, waar de toegevoegde synth zijn melodische gave laat horen:<\/p>\n
\nDat was weer allemaal het gevolg van een opkomend Zweeds fenomeen: Tim Bergling, beter bekend onder zijn artiestennaam Avicii. \u2018Hij was mijn eerste grote muzikale held. Ik weet nog dat ik de filmpjes zag op YouTube van zijn shows op Tommorowland en dacht: dat wil ik ook. Al die mensen die sprongen op zijn muziek. Er klikte iets denk ik. Vooral die naam ook: Avicii. Dat vond ik nou echt een gave naam. Het straalde wat speciaals en stoers uit. Vanaf toen ben ik ook hoofdzakelijk gaan houden en gaan luisteren naar elektronische muziek,\u2019 vertelt Ramses.<\/p>\n