{"id":18814,"date":"2025-04-11T00:32:18","date_gmt":"2025-04-10T22:32:18","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=18814"},"modified":"2025-04-11T11:42:59","modified_gmt":"2025-04-11T09:42:59","slug":"toename-lng-aangedreven-schepen-in-verband-met-hogere-methaan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/18814\/toename-lng-aangedreven-schepen-in-verband-met-hogere-methaan\/","title":{"rendered":"Mogelijk verband toename LNG-aangedreven schepen en hogere methaanemissies"},"content":{"rendered":"

Er is de afgelopen jaren een toename geweest van methaanemissies (CH4) door Europese\u00a0scheepvaart. Deze groei wordt geassocieerd met de toename van LNG-aangedreven schepen, dat blijkt uit recente cijfers van het European Maritime Transport Environmental Report<\/a> <\/em>(EMTER). Deze toename valt Maarten Verdaasdonk, woordvoerder van stichting De Noordzee, op. Evenals Ward van Roy, verantwoordelijke voor het uitvoeren van controle op scheepvaart voor het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen. Zij vinden het belangrijk dat niet alleen de positieve, maar ook de negatieve gevolgen van de toename van LNG-aangedreven schepen worden benoemd.<\/strong><\/p>\n

Toename LNG-aangedreven schepen
\n<\/strong>Volgens Verdaasdonk heeft de toename van LNG-gedreven schepen te maken met marktwerking en strengere internationale en regionale regels. \u201cLNG zou als brandstof leiden tot zo\u2019n 20% minder CO2 emissies, wat tegemoetkomt aan de strengere regels van het Europees Parlement wat betreft CO2 uitstoot. Hierdoor wordt nu veel gekozen voor LNG als brandstof.\u201d Van Roy voegt toe dat LNG op het vlak van luchtvervuiling een zeer schone brandstof is. \u201cEr komen amper polluenten vrij. Het is voor de luchtkwaliteit zeker een stap beter dan bijvoorbeeld stookolie of diesel.\u201d<\/p>\n