{"id":19439,"date":"2025-04-14T01:11:19","date_gmt":"2025-04-13T23:11:19","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=19439"},"modified":"2025-04-14T01:11:19","modified_gmt":"2025-04-13T23:11:19","slug":"limbo-laat-op-excentrieke-wijze-zien-hoe-het-is-om-nergens-bij-te-horen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/19439\/limbo-laat-op-excentrieke-wijze-zien-hoe-het-is-om-nergens-bij-te-horen\/","title":{"rendered":"\u2018Limbo\u2019 laat op excentrieke wijze zien hoe het is om nergens bij te horen"},"content":{"rendered":"
Hoewel het eiland, waar onze hoofdpersonen hun asielaanvraag afwachten werkelijk prachtig is, voelt het er ook akelig grauw en kil. Dat wordt versterkt door de weinig verwelkomende houding van de Schotse bewoners: niet iedereen vindt dat er plaats is voor vluchtelingen op het eiland. De vluchtelingen zijn voornamelijk alleenstaande mannen die zonder familie zijn gereisd. Ze leven van een karig zakgeld in kleine, uitgeleefde appartementen. Werken mogen ze niet, en ze hebben weinig anders te doen dan eindeloos wachten op nieuws over hun aanvraag.<\/p>\n
<\/p>\n
Omar en zijn huisgenoten; allen in afwachting van een asielaanvraag.<\/em><\/p>\n De stille Omar (Amir El-Masry) is vaak samen te zien met zijn excentrieke vriend Farhad (Vikash Bhai). Ze delen samen een klein appartement in een oud hotel. Omar heeft Syri\u00eb verlaten om de oorlog te ontvluchten, op zoek naar veiligheid en een betere toekomst. Farhad daarentegen is meer een gelukszoeker: hij is vooral naar het Verenigd Koninkrijk gekomen vanwege zijn fascinatie voor popcultuur en zijn idool Freddie Mercury.<\/p>\n Farhad staat in sterk contrast met de serieuze Omar. Met zijn aanstekelijke optimisme is hij precies het tegenovergestelde van de zwaarmoedige Syri\u00ebr. Farhad is een echte vriend. Een vreemde eend, maar een echte kameraad. Hij toont zich oprecht betrokken bij de eenzame Omar, en ontfermt zich over hem. Farhad laat zien hoe belangrijk vriendschap en steun kunnen zijn in een omgeving waarin men verder weinig heeft om zich aan vast te houden.<\/p>\n Omar is een talentvol muzikant die de oud bespeelt, een snaarinstrument dat hij in zijn thuisland heeft leren kennen. Als kijker voel je zijn innerlijke worsteling direct: hij vraagt zich af of hij door zijn vertrek zijn Syrische identiteit verwaarloost en zijn familie te schande maakt. De situatie wordt nog schrijnender door het feit dat Omars broer w\u00e9l terug is gegaan naar Syri\u00eb, om tegen het leger van Assad te vechten.<\/p>\n Omar draagt de oud overal mee naartoe, maar speelt er nooit op. Het instrument staat dan ook meer symbool voor zijn identiteit en verleden. In Syri\u00eb was hij een talentvol muzikant vol potentie, maar op het Schotse eiland lijkt Omar te zijn geblokkeerd. Hij zit vast in schuldgevoel en lijkt gevangen in zijn onzekerheid.<\/p>\n Zijn vrienden dringen er meerdere keren op aan om wat op de oud te laten horen, maar Omar weigert dit keer op keer. Het zou voelen als verraad. Verraad aan Syri\u00eb, verraad aan zijn familie. De oud staat voor m\u00e9\u00e9r dan alleen een instrument. De oud is een stille getuige van Omar\u2019s innerlijke conflict.<\/p>\n\n Farhad probeert Omar te overtuigen een stukje te spelen op de oud.\u00a0\u00a0<\/em><\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n Niet alleen het afgelegen en ge\u00efsoleerde karakter van het eiland werkt voor Omar en zijn huisgenoten verstikkend. Ook de lokale bevolking draagt actief bij aan de vervreemding door hun wantrouwen \u2013 wat op meerdere keren weer te zien is. Een auto met jongeren drift rondjes (\u2018donuts\u2019) op een veldje. Als ze Omar zien, wenken ze hem naar zich toe. \u201cDon\u2019t blow up shite or rape anyone, right?\u201d zegt de bestuurder met een sterk Schots accent.<\/p>\n In een andere sc\u00e8ne kijkt een oudere vrouw op haar scootmobiel met een Schots vlaggetje vol afschuw naar een groepje asielzoekers, waarna ze met zichtbare afkeer doorrijdt. Het wordt steeds meer duidelijk hoe moeilijk het kan zijn om te integreren als je als asielzoeker constant herinnert wordt aan je status als ongewenste buitenstaander.<\/p>\n Wat Limbo extra sterk maakt is de gedurfde combinatie van humor en drama. Het is natuurlijk een zwaar onderwerp; maar Sharrock lukt het om het thema migratie luchtig en toegankelijk te maken met subtiele humor. Een goed voorbeeld hiervan zijn de sc\u00e8nes waarin Omar en de andere asielzoekers verplichte Schotse integratielessen krijgen. Zo krijgt de groep bijvoorbeeld (op een pijnlijk ongemakkelijke manier\u2026) uitleg van integratiemedewerkers over hoe je met een vrouw hoort te dansen in een nachtclub. Deze sc\u00e8nes zijn komisch, maar maken tegelijk pijnlijk duidelijk hoe ver verwijderd hun realiteit is van het \u2018normale\u2019 leven waar ze naar verlangen.<\/p>\n Integratiemedewerkers laten aan de groep asielzoekers zien wat van hun op cultureel vlak verwacht wordt in een dansclub.<\/em><\/p>\n \u00a0<\/em><\/p>\n Limbo is een bijzonder gelaagde film. Op een subtiele en originele manier vertelt het over migratie en identiteit. Het vertelt over het gevoel hebben dat je ergens bij hoort. Over een gebrek aan veiligheid en zekerheid. Regisseur Ben Sharrock slaagt erin om met mooie plaatjes en gedurfde humor een zwaar maatschappelijk thema aan de kaart te stellen. Hij is er in geslaagd om het toegankelijk en invoelbaar te maken.<\/p>\n De kracht van de film zit vooral in het genuanceerde personage van Omar. De kijkers worden een spiegel voorgehouden: hoe gastvrij zijn we werkelijk tegenover mensen die op zoek zijn naar veiligheid en een toekomst? Limbo is niet alleen relevant en actueel, maar ook buitengewoon mooi gemaakt en diep menselijk. Een absolute aanrader en tevens ondergewaardeerd.<\/p>\n 5 STERREN.<\/strong><\/p>\n\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Wes Anderson ontmoet Yorgos Lanthimos – zo voelt Limbo uit 2020. Elk shot ziet eruit als een schilderijtje; over elke compositie lijkt zorgvuldig te zijn nagedacht. Regisseur Ben Sharrock blaast de film met hart en ziel leven in, en dat voel je als kijker. De film behandelt op eigenzinnige wijze een thema dat ook in […]<\/p>\n","protected":false},"author":1184,"featured_media":19445,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-19439","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-kcl","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n<\/em><\/p>\n
<\/p>\n