{"id":20110,"date":"2025-06-14T11:43:38","date_gmt":"2025-06-14T09:43:38","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=20110"},"modified":"2025-06-14T11:43:38","modified_gmt":"2025-06-14T09:43:38","slug":"volkszanger-noud-noutze-een-klein-guppetje-met-grootse-plannen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/20110\/volkszanger-noud-noutze-een-klein-guppetje-met-grootse-plannen\/","title":{"rendered":"Volkszanger Noud Noutze; \u201cEen klein guppetje” met grootse plannen!"},"content":{"rendered":"
Ruim tien jaar geleden halverwege een wintersportvakantie, tussen de schnitzels en de schnaps door, gebeurt het dan. Noud Cloosterman is veertien jaar oud en een vriend van zijn ouders duwt hem een microfoon in zijn handen in een overvolle apr\u00e8s-skibar. Wat begint als een soort geintje: \u201cKom op Noud, zing effe wat\u201d,<\/em> eindigt met een volle tent die juicht alsof er net iemand het volkslied heeft ingezet. Mensen vinden het leuk. Sterker nog, ze vinden het goed! Vanaf dat moment hoeft Noud geen drankjes meer te betalen in George-Bar<\/em>, een apr\u00e8s-skitent in Serfaus. Zolang hij elk jaar een paar liedjes zingt, komt hij als VIP binnen en staan de halve liters al voor hem klaar. Dat was niet het begin van zijn carri\u00e8re, maar w\u00e9l het moment waarop hij iets besefte: als hij zingt, luisteren mensen.<\/strong><\/p>\n Nu is Noud 24, werkt hij fulltime bij een softwarebedrijf en staat hij elk weekend, soms wel vijf keer, op het podium. Volksmuziek en Nederpop zijn allang niet meer enkel het domein van vaders met bierbuiken en zonnebrillen op sterkte. Waar het genre ooit vooral draaide op dorpskermissen en huwelijken met bittergarnituur, zie je nu complete festivalweides uit hun plaat gaan op nummers die een paar jaar geleden nog als \u2018fout\u2019 werden bestempeld. Jonge artiesten als Samuel Welten, die op zijn achttienjarige leeftijd al miljoenen streams pakt met een lied dat rechtstreeks uit de kroeg lijkt te komen, laten zien dat het sentiment van volksmuziek springlevend is, maar dan in een moderner jasje. De teksten zijn simpel, soms zelfs cheesy, maar juist daardoor raken ze mensen. Iedereen snapt het. Iedereen zingt mee. Het genre tikt precies die behoefte aan naar iets herkenbaars, in een wereld waarin veel muziek klinkt als een over geproduceerde reclamespot. In die stroomversnelling van nieuwe up-and-coming volkszangers past Noud Noutze naadloos.<\/p>\n Ontstaan<\/strong><\/p>\n Maar Noud Noutze is niet zomaar ontstaan. Noud moest op zijn zeventiende\u00a0voor studie een bedrijf opstarten en kwam met een nogal origineel idee. \u201cIk kan wel iets gaan verkopen, maar <\/em>hoe leuk is het als ik een bedrijf om mezelf heen bouw, want dan leer ik mezelf verkopen\u201d, <\/em>vertelt Noud over het opstarten van zijn zangcarri\u00e8re. En zo ging het balletje dan \u00e9cht rollen. Hij kon zijn passie voor zingen nu gaan combineren met zijn studie. Dit was het moment waarop hij \u2018Zanger Dennis\u2019 het leven in riep. Voor dit project schreef hij een heel businessplan, liet hij merchandise maken en deed hij veel verschillende boekingen in zijn geboortestad, Nijmegen.<\/p>\n Wat begon als een studieopdracht met een knipoog, veranderde langzaam in een echte act. En die act liep na een tijdje z\u00f3 lekker dat Noud op een gegeven moment dacht: \u201cWat als ik dit een jaar lang serieus aanpak?\u201d<\/em> In januari vorig jaar hakte hij de knoop door. Geen losse optredens meer naast studie, maar volle focus. Binnen een paar maanden werd hij benaderd door boekingskantoor Lukassen, en niet veel later zat hij bij Universal Music Group aan tafel. Ja, die<\/em> Universal. De Nederlandse tak, NRGY Music, thuisbasis van volkszangers als Frans Bauer en Mart Hoogkamer. Een van de eerste eisen, vertelt Noud: \u201cZanger Dennis moest eruit. Het was te veel grap en te weinig artiest. De naam \u2018Dennis van Zuiderwijn\u2019 werd nog even overwogen, omdat het een beetje studentikoos en een beetje ironisch was. Toen kwam mijn oom uiteindelijk met een top idee, namelijk: <\/em>Noud Noutze.<\/em>\u201d <\/em>Volgens het label was deze naam fris, serieus genoeg, maar nog steeds honderd procent Noud.<\/p>\n Portret Noud Noutze<\/p><\/div>\n\n \u201cHet is bij mij gewoon een uit de hand gelopen grap\u201d,<\/em> vertelt hij lachend. Maar achter die grap schuilt ook een serieuze werkdruk. Met werkweken van 60 tot 70, en soms zelfs 80 uur, is het voor Noud continu zoeken naar een balans tussen zijn baan, optredens en priv\u00e9leven. \u201cSoms ben ik zo moe dat ik echt denk: waar ben ik mee bezig?\u201d<\/em>, geeft hij toe. \u201cMaar dan sta ik weer op een podium, hoor ik het publiek meezingen, en weet ik weer precies waarvoor ik het doe. Ik vind het gewoon te leuk! En als je iets echt leuk vindt, dan is hard werken niet zo erg.\u201d<\/em><\/p>\n Vrienden<\/strong><\/p>\n Volgens zijn huisgenoten zou er een rijk arsenaal aan verhalen bestaan over de opkomst van Noud Noutze. \u201cMaar veel daarvan zijn niet geschikt voor publicatie\u201d, <\/em>zegt huisgenoot Lex met een glimlach. Toch weet hij een verhaal op te duiken dat een goed schetst van de begindagen.<\/p>\n \u201cOns studentenhuis heeft een winkelwagen die we gebruiken voor het wegbrengen van glas of voor grote boodschappen\u201d,<\/em> vertelt Lex. \u201cToen Noud zijn allereerste boeking had, voor 50 euro, ergens in een woonkamer, stapelde hij al zijn geluidsapparatuur in die winkelkar en trok hij ermee door heel Utrecht. Dit allemaal om daar vervolgens een halfuur te zingen voor een handjevol mensen. Dan zie je ineens hoe het later omslaat: ineens sloeg hij de vrijdagavondborrels over, omdat hij een show had. Hij kon er vaak niet meer bij zijn, vanwege andere verplichtingen. Hij begon dagelijks te bubbelen voor zijn stem, nam zangles, liep rond met honingsnoepjes, en tekende zelfs bij een platenlabel. Het begon eigenlijk nergens, en nu staat hij soms voor drieduizend man op het podium.\u201d<\/em><\/p>\n Toch draait succes voor Noud niet alleen om zijn eigen prestaties. Het zijn juist de mensen om hem heen, zijn familie, vrienden en huisgenoten die zijn optredens bijzonder maken. Zijn broer reist vaak met hem mee, en bij concerten speurt hij altijd naar zijn ouders in het publiek.<\/p>\n \u201cWat ik vooral mooi vind aan Noud, is dat hij zijn beste vriend Floris er vanaf het begin compleet in heeft meegenomen\u201d, <\/em>zegt huisgenoot Mees. Floris en Noud zijn al jaren bevriend, en toen de carri\u00e8re van Noud begon te lopen, werd Floris zijn manager. Inmiddels heeft hij dat stokje neergelegd, het werd simpelweg te veel, maar hun vriendschap is onveranderd hecht gebleven.<\/p>\n\n