{"id":20832,"date":"2025-08-25T21:58:15","date_gmt":"2025-08-25T19:58:15","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=20832"},"modified":"2025-08-25T23:02:13","modified_gmt":"2025-08-25T21:02:13","slug":"van-schattige-poppetjes-naar-gokgedrag-de-hype-en-risicos-van-blind-boxes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/20832\/van-schattige-poppetjes-naar-gokgedrag-de-hype-en-risicos-van-blind-boxes\/","title":{"rendered":"Van schattige poppetjes naar gokgedrag: de hype en risico\u2019s van blind boxes"},"content":{"rendered":"

Het is een drukke zomermiddag op de kermis van Den Bosch. De geur van suikerspinnen hangt in de warme lucht, er wordt gegild in de attracties en er staan lange rijen voor de grijpkasten. Het beeld is niet heel anders dan andere jaren, zou je in eerste instantie denken. Toch is er een ding dat continu in het oog springt. Je kunt dit jaar overal doosjes met daarin een knuffeltje winnen.<\/p>\n

Het is de hype van dit jaar, de zogenaamde blind boxes. De meest populaire zijn degene met de inmiddels welbekende Labubu. Het knuffeltje is in korte tijd razend pupulair geworden doordat hij veel gedeeld wordt op sociale media. TikTok staat vol met filmpjes van mensen die hun nieuwste aanwinst ‘unboxen’ en ook op Instagram stroomt het over van hashtags als #Labubu en #BlindBox.<\/p>\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2025\/08\/WhatsApp-Image-2025-08-25-at-16.09.30.jpg” panorama=”off” imgwidth=”50%” credit=”Hanna Ozinga” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Een Labubu in een grijpkast” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n

Dat de mensen in Den Bosch er gek op zijn is duidelijk, de gewonnen Labubu\u2019s springen continu in het oog en kinderen lijken euforisch als ze er een uit de grijpkast winnen. Wie misgrijpt probeert het gewoon opnieuw en opnieuw en opnieuw. Hoe meer Labubu’s, hoe beter. De vraag dringt zich bij mij op: wat maakt deze kleine doosjes zo populair, en hoe is het gekomen dat een nicheproduct uit Azi\u00eb nu het straatbeeld in Nederland verovert?<\/p>\n

Wat vooraf ging<\/strong><\/p>\n