{"id":5179,"date":"2022-11-08T14:39:49","date_gmt":"2022-11-08T13:39:49","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=5179"},"modified":"2022-11-08T14:39:49","modified_gmt":"2022-11-08T13:39:49","slug":"3fm","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/5179\/3fm\/","title":{"rendered":"CIJFERS LATEN ZIEN DAT AANTAL NIEUWE ARTIESTEN OP 3FM JAARLIJKS FLINK SCHOMMELT [Datavisualisatie]"},"content":{"rendered":"
Afgelopen september is de nieuwe slogan van 3FM (officieel NPO 3FM) gepresenteerd: ‘We want more’. Volgens zenderdirecteur Menno de Boer zou deze slogan verwijzen naar het feit dat de zender ‘meer nieuwe bands\/artiesten bekend gaat maken en op de radio laat horen’. Nieuwe data laat zien het aantal nieuwe artiesten de afgelopen jaren nog flink aan het schommelen is en de top meest gedraaide artiesten nauwelijks veranderd.<\/strong><\/p>\n Het gaat niet erg lekker bij 3FM. De luistercijfers dalen, de programmering wordt regelmatig omgegooid, de slogan is de afgelopen 5 jaar al drie keer aangepast en ook de zendermanagers komen en gaan.<\/p>\n Menno de Boer (43) begon in mei 2022 met zijn werk als nieuwe zendermanager van 3FM. Hij trad in de voetsporen van Sharid Alles die na een akkefietje met radio DJ Timur Perlin besloot te stoppen. ‘In bijna alle tijdvakken presteren we onder de maat. Dus ik denk dat het goed is om de programmering en identiteit zo nu en dan om te gooien. Een ding weet ik zeker: als we alles bij het oude zouden laten, bereiken we niks. We hebben een stabiele groep luisteraars, zo’n 750 tot 800 duizend mensen per week, maar we willen meer impact. \u00d3\u00f3k voor de beginnende bandjes en artiesten.’<\/p>\n De beginnende artiesten<\/strong>
\nDeze nieuwe artiesten en bands komen ieder jaar met een wisselend aantal binnen in de hitlijsten van 3FM. Zo blijkt uit cijfers van artiesten die minimaal 50x gedraaid zijn op het radioplatform. Wat opvalt is dat er telkens bij de invoering van een nieuw radioformat\/slogan het aantal nieuwe artiesten omhoogschiet waarna het in het jaar daarop weer met ongeveer de helft daalt.<\/p>\n