collector\u2019s items <\/em>opgestuurd krijgen in ruil voor een leuke video over dat boek. Bij betaalde samenwerkingen krijgen BoekTokkers daar bovenop ook een financi\u00eble compensatie, maar dat betekent dat je dus betaald wordt om over een opgestuurd boek te praten. Soms komen daar ook een aantal eisen bij kijken, bijvoorbeeld over de vormgeving of steekwoorden die in het script moeten terugkomen.<\/p>\n\u2018Wij werkten vroeger ook vaak met betaalde samenwerkingen,\u2019 geeft Lennert Zonneveld van So Many Pages toe. \u2018Maar tegenwoordig doen we het echt alleen organisch. Uiteindelijk voelde het gewoon niet ethisch om mensen te betalen voor een lovende video. Nu krijgen ze alleen onze boekenboxen opgestuurd, dus dan weten we ook echt zeker dat BoekTokkers met ons samenwerken omdat ze onze boeken leuk vinden.\u2019 Joy Merken van uitgeverij Meulenhoff Boekerij sluit zich hierbij aan. \u2018In het verleden hebben wij ook onze boeken geadverteerd op BoekTok, maar wij kregen daar niet echt een reactie op vanuit de doelgroep. Zij weten heel goed wanneer iets een reclame is en wanneer niet,\u2019 meent ze. \u2018Ik heb ook liever dat een boek het op eigen kracht goed doet, in plaats van dat de doelgroep denkt dat een boek alleen maar goed is omdat het commercieel gepusht wordt.\u2019<\/p>\n\n[aesop_quote type=”block” background=”#ffffff” text=”#3fbd3d” align=”center” size=”2″ quote=”\u201cHet voelde niet ethisch om te betalen voor een lovende video\u201d” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplace”]\n
Gratis boeken<\/h2>\n
BoekTokker Dilayra (@gayotic_leest) krijgt net als vele andere BoekTokkers soms ongevraagd gratis boeken opgestuurd, maar dit is iets waar organische samenwerkingen volgens hen dan weer de mist ingaan. \u2018Een gratis boek krijgen is natuurlijk wel leuk, maar niet als het ongevraagd is. Dat komt meer over als \u201cWij verwachten er nu ook een video van, gratis en voor niets\u201d. Daar worden wij BoekTokkers nou niet echt enthousiast van,\u2019 meent Dilayra. Noah deelt deze mening: \u2018Negen van de tien keer sta ik ook echt achter het boek of de dienst die ik bespreek in een partnervideo, maar er zijn ook instanties waarbij ik gewoon te veel boeken had geaccepteerd. Ik las niet meer voor de lol en was ook echt even klaar met samenwerkingen. Zonder pardon een gratis boek opgestuurd krijgen, als een soort gratis promotie, is dan niet echt iets waar ik op zit te wachten.\u2019<\/p>\n
Boekenaanbieders lijken tot nu toe een voorkeur te hebben voor organische samenwerkingen. Hoewel dit eerlijker oogt, geeft Noah aan dat het achter de schermen soms aanvoelt als een \u2018schuldgevoel-battle\u2019. \u2018Vaak zijn uitgeverijen niet bereidt om te betalen voor een video, in tegenstelling tot grote (internationale) boekenverkopers zoals Nextory.\u2019 Nextory, een audioboekenaanbieder, domineerde BoekTok opeens aan het einde van 2022. Elke grote BoekTokker maakte er bijna gelijktijdig een betaalde video over. Achteraf geven veel BoekTokkers ook aan dat dit soort boekenmarketing erg onoprecht en eenzijdig overkomt. \u2018Als ik wist dat mijn Nextory-video zo erg gepusht zou worden, had ik er denk ik niet aan meegewerkt,\u2019 claimt Dilayra. \u2018Zo komt mijn video totaal bij het verkeerde publiek terecht, dat niets met lezen of boeken te maken heeft.\u2019<\/p>\n[aesop_quote type=”block” background=”#ffffff” text=”#43c752″ align=”center” size=”2″ quote=”\u201cSoms voelen samenwerkingen achter de schermen aan als een soort \u2018schuldgevoel-battle\u2019\u201d” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplace”]\n
Verbeterpunten aan beide kanten<\/h2>\n
Zowel boekenaanbieders als boekfluencers op TikTok vinden de commerci\u00eble samenwerkingen op BoekTok geen slecht idee. Toch lijkt het alsof beide kanten verbeterpunten hebben om meer op \u00e9\u00e9n lijn te zitten. Vooral op financieel gebied zijn er wel wat onenigheden, met name omdat BoekTokkers niet snappen waarom uitgeverijen niet op \u00e9\u00e9n lijn zitten over betalingen of zelfs niet bereidt zijn om te betalen. \u2018Ik vind het niet erg om betaalde video\u2019s te blijven maken, maar het is wel opvallend hoe erg de bedragen tussen video\u2019s en tussen BoekTokkers onderling soms uit elkaar kunnen zitten,\u2019 meent Dilayra.<\/p>\n
Joy Merken heeft hier echter wel een verklaring voor. \u2018Wij hebben niet een soort van groep of meeting met alle uitgeverijen van Nederland. En als we die hadden zouden we denk ik niet onze tarieven prijsgeven, omdat we natuurlijk concurrenten van elkaar zijn,\u2019 claimt ze. \u2018BoekTokkers kunnen natuurlijk ook zelf hun prijzen opstellen, maar uitgeverijen hebben echt niet zo\u2019n groot budget. Dat is denk ik nog een misvatting.\u2019 Misschien dat Nextory daarom ook zo goed in de smaak viel bij BoekTokkers: volgens Noah waren zij namelijk direct bereidt om een bedrag neer te leggen voor een video.<\/p>\n[aesop_quote type=”block” background=”#ffffff” text=”#38c254″ align=”center” size=”2″ quote=”\u201cUitgeverijen hebben echt niet zo\u2019n groot budget\u201d” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplace”]\n
Volgens Lennert Zonneveld is dit dan ook een ethisch probleem, waarmee bedrijven de reputatie van het boekenvak op sociale media naar beneden kunnen halen. \u2018Met zo\u2019n hoge reclamefrequentie verliest een boek of dienst in mijn ogen gewoon zijn waarde,\u2019 meent Lennert. \u2018De community heeft ook dondersgoed door dat ze doodgegooid worden met dezelfde advertenties. Als ik nu onder een populaire Nextory-ad kijkt, vallen dat soort ontevreden reacties van lezers mij gelijk op.\u2019<\/p>\n
De doelgroep eerst<\/h2>\n
Moeten boekenaanbieders dan toch stoppen met betaalde samenwerkingen en er gewoon op vertrouwen dat hun boek het organisch ook goed kan doen? Joy is van mening dat je beide strategie\u00ebn kunt uitproberen. \u2018Veel uitgeverijen weten nog niet goed wat ze met BoekTok aan moeten, dus beginnen met een betaalde campagne om jezelf en je boeken meer te laten zien kan een goede eerste stap zijn. Als je merkt dat daar geen reactie op komt of lezers zich storen aan de reclame, dan zou ik als marketeer \u2013 omwille van de oprechtheid en authenticiteit van het boekenvak \u2013 een stapje terugnemen en verdergaan met organische samenwerkingen.\u2019<\/p>\n[aesop_quote type=”block” background=”#ffffff” text=”#38c254″ align=”center” size=”2″ quote=”\u201cWe hebben allemaal hetzelfde doel: jongeren aan het lezen krijgen\u201d” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”inplace”]\n
Ze hoopt dat de discussie van betalen voor een boekenvideo niet de overhand gaat nemen, want aan het einde van de dag hebben alle betrokken partijen hetzelfde doel: jongeren aan het lezen krijgen. Het zou zonde zijn als jongeren door repetitieve of gepushte inmenging van uitgeverijen en boekenhandels afhaken, maar BoekTok is voor iedereen nog een vrij nieuw fenomeen. Zowel boekenaanbieders als BoekTokkers proberen nog hun weg te vinden in deze nieuwe vorm van boekenmarketing, maar het grootste gedeelte geeft aan de wensen van hun doelgroep vaak in het oog te houden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Het hebben van een smartphone lijkt niet langer het ultieme excuus om boeken aan de kant te schuiven. TikTok is booming onder jongeren en adolescenten, maar niet alleen door de grappige, muzikale video\u00b4s. Booktok, de boekenhoek van TikTok, wordt steeds populairder onder jongeren en zorgt ervoor dat we elkaar aansporen om meer te lezen. Niet […]<\/p>\n","protected":false},"author":731,"featured_media":6353,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[409,410,405,411,414,402,413,401,403,408,412,70,406],"class_list":["post-6333","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-kcl","tag-boeken","tag-boekenmarketing","tag-boekenvak","tag-boekenverkopers","tag-boekfluencers","tag-boektok","tag-boektokkers","tag-booktok","tag-lezen","tag-marketing","tag-nextory","tag-tiktok","tag-uitgeverijen","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
BoekTokker Noah (20): \u201cOnze niche, knusse leescommunity lijkt te verdwijnen\u201d - SVJ Specialisaties<\/title>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n