data<\/a> van de Top 2000 blijkt dat in de afgelopen zes jaar vrouwen vooralsnog erg in de minderheid zijn. \u201cDat verbaast me helemaal niks eigenlijk, is ook zo in lijn met de trend die we zien in andere ranglijsten. Neem maar eens een kijkje in de Quote 500 of het aantal vrouwen genomineerd voor Nederlandse literatuurprijzen,\u201d zegt Harmke Koning, hoofdredacteur 3voor12 Noord-Holland.<\/p>\nVolgens koning komt dit omdat er vooralsnog veel over vrouwen wordt heen gekeken. \u201cOok wanneer ze geweldig werk verzetten, komt hier vaak het label vrouw aan te hangen in plaats van alleen: \u2018Wat geweldig zeg!'” Volgens haar zorgt dit ervoor dat vrouwen nooit kunnen losbreken uit hun \u2018hokje\u2019. Daarbij vindt ze dat mannen gewoon over gerepresenteerd zijn in de muziekindustrie: \u201cDaarom is het voor hen gewoon makkelijker om in een ranglijst te komen.\u201d<\/p>\n
Percentage afgenomen<\/strong><\/p>\nZo bestaat de Top 100 van de Top 2000 uit 2022 voor 88 procent uit man. Het jaar daarvoor was dit percentage 85 procent en hiermee is het aantal mannen in de top 100 dus toegenomen. Als je verder kijkt naar de dataset, blijkt het dat het percentage van het aantal vrouwen in de top 100 elk jaar blijft schommelen rond de 15 procent. Met 2018 als uitschieter. In dit jaar was maar 8 procent van alle artiesten in de top 100 een vrouw. Dat het percentage vrouwen in de top 100 is afgenomen in 2022, ten opzichte van 2021 komt volgens Koning door de hoeveelheid nieuw materiaal die in een jaar uitgebracht wordt. Zo zegt Koning dat het in dit geval komt, doordat er meer materiaal werd uitgebracht door mannen in 2022, wat dan vaker op de radio wordt gedraaid. De eerste vrouw in de lijst van dit jaar is Miss Montreal, net als in 2021. In 2022 stond ze op plek 38, terwijl ze in 2021 op plek 20 stond. Zo is ze in de ranglijst gedaald en ook is er geen nieuwe vrouwelijke artiest, die haar wist in te halen. \u201cDit is opvallend en hopelijk de laatste keer,\u201d zegt Koning.<\/p>\n