{"id":7436,"date":"2023-04-14T00:24:23","date_gmt":"2023-04-13T22:24:23","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=7436"},"modified":"2023-04-14T00:25:05","modified_gmt":"2023-04-13T22:25:05","slug":"waarom-wie-is-de-mol-zo-populair-is","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/7436\/waarom-wie-is-de-mol-zo-populair-is\/","title":{"rendered":"Wie is de Mol? nummer 1 van Nederlandse programma’s 2022"},"content":{"rendered":"
Het bekende spelprogramma \u2018Wie is de Mol?\u2019 scoorde opnieuw erg hoog in de \u2018Jaar Top 100\u2019 van Stichting Kijkonderzoek. Afgelopen jaar stond het programma op de eerste plek exclusief sportwedstrijden, en op de zesde plek inclusief sportwedstrijden. De top 5 van hoogste kijkcijfers inclusief sport bestaat uit WK-voetbalwedstrijden.<\/strong><\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n Ramon Voortman, van afdeling Publieksonderzoek bij de NPO, is erg trots: \u201cKijkend naar de ranglijst van vorig jaar, en we laten het WK voetbal even buiten beschouwing, dan staat Wie is de Mol? In 2022 bovenaan de lijst best bekeken\u201d.<\/p>\n Voortman kan speculeren over waarom het programma zo populair is: \u201cHet is denk ik een mix van vele factoren. De combinatie van een spel dat interessant en uitdagend is voor deelnemers, maar ook voor kijkers om van een afstand mee te kunnen \u2018puzzelen\u2019. Ook het feit dat er wekelijks een kandidaat afvalt, en je als kijker een beetje weet wat er gaat komen, maakt het overzichtelijk. Inhoudelijk denk ik dat kleine dingen het verschil kunnen maken, zoals de deelnemers of de locatie van het seizoen. De ene groep BN\u2019ers kan net wat meer aanslaan bij de kijkers dan de andere.\u201d<\/p>\n Ook is Voortman van mening dat het programma in de loop der jaren zeer multimediaal en interactief is geworden: \u201cHet al eerder genoemde afvallerselement is belangrijk. Hierop inspelend is jaren geleden gestart met de Wie is de Mol?-app, waarin iedereen kan meespelen en meedenken over wie je denkt dat De Mol is. Deze app wordt gedurende het tv-programma door ruim een miljoen mensen gebruikt. Ook is na iedere aflevering op TV een aflevering van \u2018Moltalk\u2019 te zien op NPO 3, waarin oud-deelnemers van Wie is de Mol? de laatste aflevering gaan bespreken, om erachter te komen wie de Mol is. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren veel fans bijgekomen die via social media (YouTube, Instagram) zelf gaan achterhalen wie de Mol is, door wekelijks de aflevering te bespreken.\u201d<\/p>\n \u201cSeizoen 19 (2019) heeft tot nu toe gemiddeld het best gescoord als je kijkt naar het hele seizoen, namelijk met ongeveer 37 miljoen weergaven. Er keken gemiddeld 3,7 miljoen mensen naar dit seizoen.\u201d vertelt Voortman als er wordt gevraagd naar het beste seizoen tot nu toe. Over het gemiddelde van afgelopen seizoen vertelt hij: \u201cAfgelopen seizoen, seizoen 23, kwam uit op een gemiddelde van ongeveer 3,1 miljoen kijkers, inclusief uitgesteld kijken. Naar de finale keken er ongeveer 3,5 miljoen mensen.\u201d Op de eerste grafiek hieronder zijn de totale kijkcijfers per seizoen te vinden. Op de tweede grafiek staat het overzicht van gemiddeld aantal kijkcijfers per seizoen te vinden.<\/p>\n