Carla Pigmans sluit zich daar volledig bij aan. \u2018\u2019Voor mij was het gebrek aan kunsteducatie in het basisonderwijs zelfs een reden om te vertrekken als leerkracht.\u2019\u2019 aldus Pigmans. Carla was langere tijd docent in het basisonderwijs is nu werkzaam als kindercoach bij Carla & Anja Kindercoaching.<\/span><\/p>\n
Nieuwe ontwikkeling – Toveren met Licht <\/b><\/p>\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2023\/06\/Schermafbeelding-2023-07-17-om-23.45.54.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n
Al eerder benoemd is Nienke Boonekamp student aan de HKU te Utrecht. Voor haar afstudeerproject heeft bij het project Toveren met Licht de wereld in gebracht. In de workshop Toveren met Licht leren de kinderen over de impact van uv-licht en de lichtdoorlaatbaarheid van materialen. Dit leren zij door te werken met Cyanotype. Cyanotype was een manier om foto’s op een relatief goedkope en makkelijke manier te maken. Het was erg populair bij wetenschappers. Zij maakte foto’s van de bloemen door middel van deze techniek. De vloeistof wordt aangebracht op papier en vervolgens in een donkere ruimte gelegd. Om een afdruk te maken (de foto) wordt het papier belicht met een voorwerp er op. Dit werd vroeger gedaan met negatieven, waarmee je de uitlijning van de foto geprojecteerd kreeg op het papier. De kinderen leren te spelen met voorwerpen en zien de contrasten door wit en blauw. \u2018\u2019Welke kleur krijgt de vloeistof als het in aanraking komt met het licht, waarom zijn sommige stukken lichtblauw en wat gebeurt er als het licht niet van bovenaf er op komt?\u2019\u2019\u00a0<\/span><\/p>\nNienke vertelt dat door haar methode er diverse leerdoelen voor kinderen aan bod komen (Project Toveren met Licht, Boonekamp, 2023).\u00a0<\/span><\/p>\nKerndoelen algemeen<\/span><\/i><\/p>\n\n- De kinderen leren over de kracht van uv-licht en de dichtheid van materialen.<\/span><\/li>\n
- De kinderen leren hoe ze verschillende voorwerpen kunnen combineren om daarmee beelden en patronen te maken.<\/span><\/li>\n
- De kinderen leren over de geschiedenis van de fotografie.<\/span><\/li>\n
- De kinderen leren te experimenteren met vormen, composities en patronen.<\/span><\/li>\n<\/ul>\n
Kerndoelen Nederlandse taal<\/span><\/i><\/p>\nKerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.<\/span><\/p>\nKunstzinnige Orie\u0308ntatie<\/span><\/i><\/p>\nKerndoel 54: Beeldende Vorming – ruimtesuggestie op het vlak en Compositie Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.<\/span><\/p>\nMening geven over het eigen product en werkproces en over dat van groepsgenoten<\/span><\/i><\/p>\n
\n<\/span>Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.<\/span><\/p>\nToveren met Licht is onderdeel van de projectreeks De Kracht van Beeld. De conceptversie is een globaal ontwerp van hoe een project er uit zou kunnen zien. De projecten bestaan uit 6 dagen. Door de dagen heen wordt er ingespeeld op de drie fasen: ontdekken, maken en expressie. Dit project staat in teken van de kracht van beelden. De kinderen werken tijdens de project naar een expositie waarin zij hun persoonlijke ervaringen presenteren.<\/span><\/p>\nDe vormgeving en concrete uitwerking zal gedaan worden in samenwerking met de vakdocenten, betrokken kunstenaars en de culturele partij. In dit geval is dit Fotodok, het zou ook Hoogt on Tour kunnen zijn voor filmeducatie. Met haar methode speelt Nienke dus ook direct in op het lerarentekort, want de leerlingen kunnen langs door middel van de projectenreeks.<\/span><\/p>\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2023\/06\/Schermafbeelding-2023-07-17-om-23.45.44.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\nConclusie\u00a0<\/b><\/p>\n
Dat kunsteducatie belangrijk is, en bijdraagt aan de ontwikkeling voor kinderen op breder gebied in het basisonderwijs staat als een paal boven water. Het is hoog nodig in die zin.\u00a0<\/span><\/p>\nAls we het argument \u2018\u2019Er is te weinig ruimte voor kunsteducatie in het basisonderwijs\u2019\u2019 daar tegenop wegen, wordt dat argument ook van de baan geveegd. Kunsteducatie hoeft niet een vak op zich te worden, als daar geen tijd voor is maar kan ook gecombineerd worden. Creativiteit hoeft niet altijd alleen voor kunstvakken gegeven te worden, of getoetst te worden zoals de meeste docenten misschien denken <\/span>(Skiba et al., 2010).<\/span><\/a> Je kan bijvoorbeeld ook een taalles doen, waarin de woorden geverfd moeten worden. Of een rekenles waarbij je op creatieve wijze de getallen bij elkaar moet plakken. Door breder te denken, kan de creativiteit meer ontplooid worden en hoeft de focus er niet eens direct op te liggen. Zo kan alsnog de ontwikkeling van creativiteit van leerlingen worden verbeterd. En als we ook kijken naar de methode die Nienke ontwikkeld heeft, speelt deze ook nog eens in op het lerarentekort. Een win-win situatie, hoog nodig dus.\u00a0<\/span><\/p>\n
<\/p>\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
In het basisonderwijs zijn we allemaal bekend met de vakken rekenen, taal en bijvoorbeeld topografie. Maar hoe zit het met de kunsteducatie? Wordt het creatief denken wel genoeg gestimuleerd en er is genoeg ruimte voor de ontplooiing van het creatieve brein nu kunst zo\u2019n groot begrip in onze maatschappij is geworden. Uit steeds meer onderzoeken […]<\/p>\n","protected":false},"author":1379,"featured_media":9134,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-7975","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-kcl","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
Kunsteducatie in het basisonderwijs: broodnodig of overbodig? - SVJ Specialisaties<\/title>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n