{"id":8453,"date":"2023-06-15T08:33:56","date_gmt":"2023-06-15T06:33:56","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=8453"},"modified":"2023-06-15T08:33:56","modified_gmt":"2023-06-15T06:33:56","slug":"de-invloed-van-the-beatles-op-het-huidige-modebeeld","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/8453\/de-invloed-van-the-beatles-op-het-huidige-modebeeld\/","title":{"rendered":"De invloed van The Beatles op het huidige modebeeld"},"content":{"rendered":"

In een carri\u00e8re van nog geen tien jaar tijd werden The Beatles de grootste band ter wereld. Ruim vijftig jaar later zijn The Fab Four<\/em> uit Liverpool nog altijd \u00e9\u00e9n van de meest invloedrijke groepen uit de geschiedenis. De band had echter niet alleen invloed op de popmuziek, maar ook op de mode in de jaren zestig. Die invloed heeft een doorwerking. Het Italiaanse modehuis Valentino<\/a> ontwierp een heuse \u2018Beatle boot\u2019<\/em> die momenteel overal uitverkocht is. Welke invloeden zien we nu nog meer terug in het huidige modebeeld?<\/strong><\/p>\n

John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr hebben oog voor ontwikkelingen. Ze zetten trends naar hun hand en maken ze populair. Het fenomeen Beatlemania \u2013 de naam die wordt gegeven aan het hysterische en uitzinnige gedrag van de fans \u2013 zorgt er vanaf 1963 voor dat de fans zich precies hetzelfde willen kleden als de band.\u00a0Op zondag 13 oktober van dat jaar treedt de band op in het tv-programma Val Parnell\u2019s Sunday Night at the London Palladium. <\/em>Er was geen enkele show in Groot-Brittanni\u00eb dat zo populair was. Na de repetities kwamen The Beatles door de hoofdingang naar buiten, maar op dat moment stoven fans van alle kanten op de band af. Beatle-biograaf Bob Spitz noemt het in zijn boek \u2018The Beatles: de biografie\u2019 <\/em>een \u2018oorverdovende uitbarsting van verrukking\u2019, een mengelmoes van verbazing, aanbidding en wild enthousiasme. Er ontstond enorme chaos. De kranten wisten overigens heel goed hoe ze dit fenomeen moesten noemen: Beatlemania. Het optreden van 13 oktober was, volgens de journalisten van de Daily Mirror, <\/em>h\u00e9t startsein van de Beatlemania. Meisjes vallen flauw, fans slapen nachten lang buiten om concertkaartjes te bemachtigen en duizend man raakt slaags met de politie na optredens.<\/p>\n\n\n[aesop_content color=”#000000″ background=”#aaaaaa” columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”The Beatles in het kort: De Britse band The Beatles bestaat uit John Lennon (1940 – 1980), Paul McCartney (1942), George Harrison (1943 – 2001) en Ringo Starr (1940). Na wat eerdere wisselingen wordt drummer Pete Best in 1962, vlak voor de grote doorbraak van de band, vervangen door Ringo Starr. Door de versterking van Ringo groeit de band uit tot een plaatselijke sensatie. Op 22 maart 1963 komt de eerste Beatles-elpee uit in Engeland genaamd \u2018Please Please Me\u2019. De plaat blijft ruim zes maanden lang bovenaan de hitlijsten. Vanaf dat moment verandert alles wat de band aanraakt in goud, en groeit uit tot een sensatie van grotere hoogte. In 1970 gaat de band uit elkaar \u2013 hoewel dit nooit officieel wordt aangekondigd. Er worden meerdere pogingen gedaan om de band weer bij elkaar te krijgen, totdat John Lennon op 9 december 1980 wordt doodgeschoten voor het Dakota-gebouw in New York. George Harrison overlijdt op 29 november 2001 op 58-jarige leeftijd in Los Angeles aan de gevolgen van kanker. Hieronder een tijdlijn (infographic) met belangrijke momenten uit de geschiedenis van The Beatles:<\/p>\n

“]The Beatles in het kort:<\/p>\n

De Britse band The Beatles bestaat uit John Lennon (1940 – 1980), Paul McCartney (1942), George Harrison (1943 – 2001) en Ringo Starr (1940). Na wat eerdere wisselingen wordt drummer Pete Best in 1962, vlak voor de grote doorbraak van de band, vervangen door Ringo Starr. Door de versterking van Ringo groeit de band uit tot een plaatselijke sensatie. Op 22 maart 1963 komt de eerste Beatles-elpee uit in Engeland genaamd \u2018Please Please Me\u2019. De plaat blijft ruim zes maanden lang bovenaan de hitlijsten. Vanaf dat moment verandert alles wat de band aanraakt in goud, en groeit uit tot een sensatie van grotere hoogte. In 1970 gaat de band uit elkaar \u2013 hoewel dit nooit officieel wordt aangekondigd. Er worden meerdere pogingen gedaan om de band weer bij elkaar te krijgen, totdat John Lennon op 9 december 1980 wordt doodgeschoten voor het Dakota-gebouw in New York. George Harrison overlijdt op 29 november 2001 op 58-jarige leeftijd in Los Angeles aan de gevolgen van kanker.<\/p>\n

Hieronder een tijdlijn (infographic) met belangrijke momenten uit de geschiedenis van The Beatles:<\/p>\n[\/aesop_content]\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2023\/06\/tijdlijn-geschiedenis-the-Beatles.png” panorama=”off” credit=”Infographic: Isabel Kouwenoord” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n\n

Jong land
\n<\/strong>Na de Tweede Wereldoorlog kent Nederland een enorme demografische groei, beter bekend als de naoorlogse babyboom. Het is \u00e9\u00e9n van de meest voor de hand liggende factoren in de verklaring van het karakter van de jaren zestig, legt historicus Hans Righart uit in zijn boek \u2018De wereldwijde jaren zestig: Groot-Brittanni\u00eb, Nederland, de Verenigde Staten\u2019<\/em>. De kinderen uit deze zogeheten babyboom waren de tieners van de jaren zestig. Nederland werd hierdoor een jong land, de jeugdcategorie (leeftijdsgroep 12 tot en met 24 jaar) bestond uit een grote groep. Dit heeft invloed op het ontstaan van de nieuwe jeugdcultuur. Een jeugdcultuur is een set van normen, waarden, gedragsvoorschriften, rituelen en een bepaalde kledingstijl die gedeeld wordt door een groep jongeren.<\/p>\n

Opkomst consumptiemaatschappij
\n<\/strong>De jaren zestig worden gekenmerkt door groeiende welvaart en de opkomst van de consumptiemaatschappij. De generatie na de Tweede Wereldoorlog heeft \u00e9\u00e9n doel: Europa weer opbouwen tot een welvarend continent. Ook neemt het aantal leerlingen na de oorlog toe. Veel leerlingen stromen door naar het vervolgonderwijs. Dit percentage ligt voor de oorlog nog op 52, maar in 1960 is dit opgelopen tot 91 procent. Er ontstaat door de industrialisatie een groeiende behoefte aan geschoold personeel. Hierdoor komen er voor jongeren hogere inkomens. Ook de werkdagen worden korter. Deze factoren zorgen samen voor onafhankelijkheid. Onderwijs en diploma\u2019s krijgen een economische waarde die zichtbaar worden in de consumptiemogelijkheden. Bij de jeugd dringt definitief het besef door dat diploma\u2019s zorgen voor stijging op de maatschappelijke ladder. In de loop van het jaar 1962 wordt het advertentieaanbod ruimer en strekt zich ook uit tot cosmetica en kleding.<\/p>\n

Het belang van kleding
\n<\/strong>In de jaren zestig wordt kleding steeds belangrijker voor de jeugd. De in de VS en Groot-Brittanni\u00eb genoemde teenagercultuur,<\/em> zorgt in de eerste instantie voor paniek in het brave naoorlogse Nederland. Er wordt een geheel nieuwe levensstijl ontwikkeld, want jongeren werden nauwelijks erkend als groep.\u00a0 Hoewel het ook een kanaal wordt om een meer rebelse boodschap te verspreiden \u2013 de jeugd ging zich afzetten tegen het ouderlijk gezag \u2013 heeft de teenagercultuur<\/em>onder jongeren zelf wel een egaliserend effect: sociale en culturele verschillen worden naar de achtergrond gedrukt door producten die het samen jong bedrukken. Kleding is daar een goed voorbeeld van.<\/p>\n

Door de hogere inkomens en de groeiende consumptiemogelijkheden krijgen jongeren meer geld om te besteden aan kleding. De jeugd steekt hun loon in jeugdcultuur gebonden muziek en kleding. Maar ze weigeren kleding te kopen in dezelfde winkels als hun ouders. Hierdoor ontstaat er een nieuwe soort winkel, gericht op jongeren: de boetiek. De boetieks worden een enorme rage, en bieden om de haverklap nieuwe collecties en accessoires aan. In tegenstelling tot hun ouders is kwaliteit niet erg van belang voor de jeugd. Duurzaamheid speelt nog geen rol: hoe goedkoper en modieuzer hoe beter. Stijl is belangrijker dan een goed in elkaar gezet kledingstuk. Haute couture \u2013 in die tijd nog altijd dominant – wordt compleet overgenomen door de confectiemode. Het schoonheidsideaal verschuift ook naar de jeugd: prille puberale lichaamsvormen zijn in de mode. De ideale teenager <\/em>is broodmager en heeft geen rondingen.<\/p>\n

Minimode
\n<\/strong>Begin jaren zestig introduceerde de Engelse ontwerpster Mary Quant (1930 \u2013 2023) de minirok. Dit was in het begin even wennen \u2013 het was namelijk niet te combineren met kousen en jarretelles \u2013 maar al snel ontstond er een run op de korte rokjes. In de jaren daarna veroverden haar speelse ontwerpen het straatbeeld. De boetiek die Quant vervolgens openende in de Londense week Chelsea, genaamd Bazaar, werd enorm populair onder bekende artiesten. Zij vonden de opvallende kleuren, stoffen en prints, zoals jersey voor broeken en jurkjes en pvc voor glimmende regenjassen aantrekkelijk. Ook The Beatles kwamen er regelmatig voor nieuwe outfits. Hoewel halverwege de jaren zestig niks te kort en te strak leek, waren het de midi- en de maxi-rok die aan het eind van dit decennium aan populariteit wonnen. \u201cDe minirok was in het begin enorm choquerend, vooral voor degelijke ouders. De rokjes werden gecombineerd met strakke bloesjes en gestreepte buiktruitjes\u201d, aldus stylist en mode-expert Nanny de Bruin.<\/p>\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2023\/06\/NL-HaNA_2.24.01.05_0_919-8890-groot-scaled.jpg” panorama=”off” credit=”Jac de Nijs, Nationaal Archief\/ Anefo ” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Modekoningin Mary Quant toont haar zomerlaarzen tijdens een schoenenbeurs in Utrecht, op 23 april 1969.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n\n

Vernieuwing in de mannenmode
\n<\/strong>De opkomst van de jeugdcultuur en de toename van vrije tijd brengt niet alleen vernieuwing in de mode voor dames, maar ook in de mannenmode. The Beatles waren toonaangevende voorbeelden in de verandering van mannenmode. De jeugd heeft in de jaren zestig behoefte aan idolen. In The Beatles hadden zij iets van zichzelf ontdekt. Hierdoor kregen zij de gelegenheid om zich onbelemmerd te uiten. De jeugd kan zich voor het eerst identificeren met een artiest. Tim op het Broek, radio-dj bij KINK en groot Beatlesliefhebber, kan zich goed verplaatsen in de jeugd van toen. \u201cThe Beatles waren \u00e9\u00e9n van de eerste \u2018echte\u2019 bands. Vier eigen aparte karakters, maar iedereen herkende zich wel in <\/span>John, Paul, George of Ringo. The Beatles waren hun tijd ver vooruit. Niet alleen op het gebied van muziek, maar ook op het gebied van mode.\u201d<\/span><\/p>\n[aesop_content color=”#000000″ background=”#919191″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Benieuwd naar hoe je trends uit de jaren zestig kunt combineren met mode van nu? Luister hieronder naar het interview met mode-expert Nanny de Bruin:<\/p>\n

[MAM id=FDeXIs9r type=audio]”]\n

Benieuwd naar hoe je trends uit de jaren zestig kunt combineren met mode van nu? Luister hieronder naar het interview met mode-expert Nanny de Bruin: