{"id":8615,"date":"2023-06-15T22:58:28","date_gmt":"2023-06-15T20:58:28","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=8615"},"modified":"2023-06-15T22:58:28","modified_gmt":"2023-06-15T20:58:28","slug":"kunst-kijken-kan-je-leren","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/8615\/kunst-kijken-kan-je-leren\/","title":{"rendered":"Kunst kijken kan je leren"},"content":{"rendered":"

Bij een Rembrandt of Van Gogh weten we waar we naar moeten kijken, dit zijn vaak bekende werken die we al ons hele leven voorbij zien komen. Bij hedendaagse kunstwerken zit dit anders. De meeste mensen verlaten een hedendaags kunstmuseum vaak gefrustreerd omdat ze het niet \u2018mooi\u2019 vinden. Vaak hebben deze mensen niet langer dan een paar seconden naar een werk gekeken, maar als je langer en daarmee beter kijkt valt er zo veel meer te leren en ontdekken.<\/p>\n

Kunt uit onze eigen tijd<\/strong><\/p>\n

Hedendaagse kunst, de termen zullen de meeste mensen wel herkennen. Maar wat houdt het precies in? Wanneer is iets hedendaagse kunst? De meeste experts hebben het vanaf 1960 over hedendaagse kunst. Het is een belangrijk keerpunt in de kunstgeschiedenis, voor het eerst krijgt het proces meer aandacht dan het werkelijke eindproduct. Dit is ook gelijk \u00e9\u00e9n van de redenen dat hedendaagse werken vaak minder toegankelijk zijn voor een grote groep mensen. Er is nog een kenmerk van hedendaagse kunst dat verwarrend is, de diversiteit van gebruik van materialen. Kunstenaars experimenteren veel met textiel, geprinte media, gebruiksvoorwerpen, beeld en geluid etc.<\/p>\n

Maar van deze kunst kunnen maar weinig mensen genieten. Dit blijkt onder andere uit recente cijfers, onder een groep Amerikanen is gevraagd naar hun favoriete kunststijl. Het overgrote deel geeft aan van klassieke kunst te houden.<\/p>\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/wp-content\/uploads\/sites\/735\/2023\/06\/statistic_id1382933_most-appreciated-art-styles-and-movements-in-the-us-2023.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n

Oordeel niet te snel <\/strong><\/p>\n

De kloof tussen het grote publiek is volgens Maarten Doorman, schrijver en filosoof, een kwalijke zaak. \u2018Kunst leert ons niet te snel te oordelen. Hedendaagse kunst is vaak moeilijk te interpreteren, wij moeten leren dat we niet te snel ge\u00efrriteerd raken als we iets niet begrijpen. Wanneer je naar een museum gaat train je dat.\u2019 Bij mensen die het museum gefrustreerd verlaten gaan er eigenlijk twee dingen mis. \u2018Ten eerste het gevoel dat ze het mooi moeten vinden maar ze vinden het niet mooi, ten tweede het gevoel dat ze het moeten begrijpen maar ze snappen er niks van.\u2019 Dit gevoel dat veel mensen hebben is niet gek als we kijken naar eerder onderzoek uit de jaren 90. Daaruit blijkt dat experts bij kunstwerken vooral kijken naar originaliteit, de gemiddelde museumbezoeker kijkt naar vakmanschap. Niet gek dus dat experimentele hedendaagse kunstwerken niet in de smaak vallen.<\/p>\n