{"id":8829,"date":"2023-06-16T12:26:15","date_gmt":"2023-06-16T10:26:15","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/?p=8829"},"modified":"2023-06-16T12:26:15","modified_gmt":"2023-06-16T10:26:15","slug":"de-invloed-van-beeldschermgebruik-op-de-sociale-vaardigheden-van-een-kind","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/specialisaties\/8829\/de-invloed-van-beeldschermgebruik-op-de-sociale-vaardigheden-van-een-kind\/","title":{"rendered":"De invloed van beeldschermgebruik op de sociale vaardigheden van een kind"},"content":{"rendered":"

Zowel volwassenen als kinderen brengen steeds meer tijd door achter een beeldscherm. Ook steeds meer kinderen krijgen op jongere leeftijd eigen media-apparaten. Dit kan verschillende gevolgen hebben, maar hoe zit het met de sociale gevolgen? Ontwikkelen kinderen steeds minder sociale vaardigheden omdat het beeldschermgebruik toeneemt?\u00a0<\/strong><\/p>\n

De sociale ontwikkeling van een kind<\/strong>
\nDe sociale ontwikkeling van kinderen vindt plaats door contact met volwassenen en leeftijdsgenoten buitenshuis. Dit helpt hen om zichzelf beter te leren kennen, empathie te ontwikkelen, conflicten op te lossen en sociale normen en waarden te begrijpen. Een belangrijke voorwaarde voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling is dat kinderen zich emotioneel veilig voelen, wat kan worden bevorderd door warme en ondersteunende interacties. In de eerste helft van de schoolleeftijd vormen kinderen vooral vriendschappen in groepsverband en hechten ze veel belang aan sociale acceptatie. In de tweede helft van de schoolleeftijd ontstaan meer intense vriendschappen met communicatie via briefjes, mailtjes, sms\u2019jes, mobiele telefoongesprekken en ander gebruik van sociale media. Sociale ontwikkeling begint al op jonge leeftijd, waarbij baby’s gezichten kunnen onderscheiden en reageren op geluiden. Kleuters ontwikkelen een besef van een eigen identiteit en leren empathie en zelfbeheersing. Vriendschappen worden steeds belangrijker voor kinderen tussen 7 en 10 jaar, maar er kan ook sprake zijn van buitensluiting en pesten. Bij 10 tot 12-jarigen spelen groepsprocessen een grote rol en ontstaan er vaste groepen met groepsregels. De puberteit brengt hormonale en sociaal-emotionele veranderingen met zich mee. Tegenwoordig hebben kinderen minder contact met buurtgenoten en andere volwassenen, wat kan leiden tot sociale armoede en negatieve gevolgen voor hun sociale ontwikkeling.<\/p>\n

Voor kinderen die wat meer sociale interactie kunnen gebruiken bestaat de organisatie Schoolmaatjes. Bekijk hieronder de video om te zien wat de organisatie precies inhoudt, wat zij allemaal doen en om de ervaringen van leden te horen.<\/p>\n