Het Kinderwetje van Van Houten bestaat dit jaar 150 jaar. Dit betekent dat kinderarbeid in fabrieken anderhalve eeuw geleden is afgeschaft in Nederland. Het roept de vraag op of de bescherming van kinderen tegen uitbuiting inmiddels nog steeds voldoende is, vooral in een tijd waarin sociale media een steeds grotere rol spelen in ons leven. Met de toenemende populariteit van child en family influencers, ontstaat zo een nieuwe discussie.
Margje Camps, promovenda Privaatrecht aan de Universiteit Utrecht, is één van de onderzoekers van Child en family influencers op sociale media in Nederland. Het gaat hierbij om kinderen die content plaatsen op platforms als YouTube, Instagram en Tiktok, soms aangemoedigd door hun ouders. Er zijn volgens een onderzoek van RTL met cijfers van de Kamer van Koophandel al ruim 200 child influencers actief in Nederland. Het onderzoek toont aan wie deze kinderen zijn, wat ze doen, en hoe hun activiteiten gereguleerd kunnen worden. Zo kunnen er uiteindelijk duidelijke regels opgesteld worden.
Het probleem is namelijk vaak dat er niet duidelijk vast te stellen is wanneer het om een hobby of werk gaat. Volgens de Arbeidstijdenwet heb je als je werkt altijd een werkgever, maar wie is in dit geval de werkgever van deze kinderen? Het is niet de sponsor, want die sluiten niet direct een contract met de kinderen zelf, dit doen de ouders voor ze. Eigenlijk zijn de werkgever en de ouders verantwoordelijk om te zorgen dat het kind niet echt werkt, maar de ouders zijn in dit geval juist degene die hun kind wel laten ‘werken’.
Andere landen, zoals Frankrijk en de Amerikaanse staat Californië, hebben al wetten ingevoerd om child influencers te beschermen. Zo verplicht Frankrijk ouders om inkomsten op een geblokkeerde rekening te zetten en geeft het kinderen de mogelijkheid om later hun digitale aanwezigheid te wissen. Nederland heeft echter nog geen specifieke wetgeving voor child influencers. Camps vertelt echter: “Nederland moet een eigen wet ontwikkelen die past binnen ons rechtssysteem, en niet zomaar iets kopiëren van andere landen.”
In onderstaande video zie je Margje Camps in de talkshow over child en family influencers en haar onderzoek.