{"id":1201,"date":"2024-10-17T15:02:58","date_gmt":"2024-10-17T13:02:58","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/spotlight\/?p=1201"},"modified":"2024-10-23T13:47:52","modified_gmt":"2024-10-23T11:47:52","slug":"de-hype-van-eiwitproducten-verovert-de-supermarkt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/spotlight\/1201\/de-hype-van-eiwitproducten-verovert-de-supermarkt\/","title":{"rendered":"De hype van eiwitproducten verovert de supermarkt"},"content":{"rendered":"
De vraag naar eiwitrijke producten groeit explosief. Wat ooit nicheproducten waren voor topsporters, zijn nu mainstream geworden in supermarkten. Wekelijks duiken er nieuwe producten op in de supermarkt. De supermarkten spelen creatief in op de groeiende vraag. <\/strong><\/p>\n Enorme stijging<\/strong><\/p>\n De verkoop van eiwitrijke producten in supermarkten is de afgelopen drie jaar met 30% gestegen, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen. Wat vroeger vooral een specialisme was van sportvoedingswinkels, is nu te vinden in vrijwel elke supermarkt. Producten zoals prote\u00efneshakes, repen en eiwitrijke zuivel zijn populairder dan ooit.<\/p>\n <\/p>\n Supermarkten<\/strong><\/p>\n \u2018We zien dat consumenten steeds bewuster bezig zijn met hun gezondheid, niet alleen door de nieuwe producten, maar klanten vragen er ook echt naar.\u2019, aldus Edwin, franchiser van Albert Heijn. Volgens hem zijn ze druk bezig met cre\u00ebren van ruimte in hun schappen en dit zorgt soms voor een hoop gepuzzel. \u2018We noemen dit een nieuwe worp waarbij andere producten die niet goed verkopen, geschrapt worden.\u2019 Niet alleen de A-merken zijn populair, de eigen lijn is de afgelopen drie maanden al enorm uitgebreid: \u2018Deze week liggen de nieuwe prote\u00efne smoothies bijvoorbeeld alweer in de schappen.\u2019<\/p>\n <\/p>\n Toekomst van eiwitproducten in de supermarkt<\/strong><\/p>\n De verwachting is dat de vraag naar eiwitrijke producten de komende jaren verder zal toenemen. Supermarkten blijven investeren in het uitbreiden van hun assortiment. Zowel van de A-merken en ons B-merk komt er alsmaar meer, je ziet ook dat er steeds meer verschillende bedrijven met prote\u00efne producten een plekje krijgen in onze schappen, volgens Edwin.<\/p>\n <\/p>\n Kritiek en misleiding<\/strong><\/p>\n Ondanks de groeiende populariteit zijn er ook kritische geluiden te horen. Sommige voedingsdeskundigen waarschuwen dat de marketing van eiwitrijke producten soms misleidend kan zijn. Niet alle producten uit de schappen leveren dezelfde kwaliteit of hoeveelheid eiwitten. Het is bovendien belangrijk dat je niet onnodige eiwitten consumeert, omdat je anders deze stoffen gaat opslaan als vetten en dan komt je sportdoel mogelijk in gevaar. Veel eiwitrepen en shakes bevatten hoge hoeveelheden suiker en kunstmatige toevoegingen, wat de gezondheidsvoordelen teniet kan doen. Zonder suiker is het product niet smakelijk en dus word je met alle zoete smaken die er tegenwoordig zijn, snel misleid.<\/p>\n Maar welke van die producten zijn nou essentieel en welke kan je inderdaad beter laten liggen? Frank pullen, personal trainer en voedingscoach, vertelt je meer over dit en over het belang van eiwit voor sporters. \u00a0Hij bespreekt dit met de redactie van Spotlight en met spraakmaker Ruud Smulders in het onderstaande interview:<\/p>\n