De huidige situatie van Ajax hoeft niet nadelig te zijn voor het Nederlandse voetbal

Bron: Wikimedia, Fons Heijnsbroek

Na de slechtste seizoensstart ooit van Ajax in de Eredivisie was het onvermijdelijk: trainer Maurice Steijn moest de club verlaten. Met maar vijf punten na zeven wedstrijden en daarmee de zeventiende plaats in de Eredivisie, de laatste plaats in hun Europa League-poule, en een laatste overwinning die dateert van 28 augustus is dit seizoen tot nu toe nog geen succes. Na het eerdere vertrek van technisch directeur Sven Mislintat en rvc-lid Pier Eringa was het nu de beurt aan Maurice Steijn.

Veel mensen waren verbaasd toen in aanloop naar dit seizoen Maurice Steijn werd benoemd als nieuwe hoofdtrainer van Ajax. Na een jaar met ondermaatse prestaties en een ontslagen trainer was de club toe aan een trainer die het weer op de rit kon krijgen. Maar niets bleek minder waar, nog nooit stond de club uit Amsterdam er na zeven wedstrijden in de competitie zo slecht voor en ook het voetbal is niet om over naar huis te schrijven. Na het 4-3 verlies tegen FC Utrecht van afgelopen zondag riepen de supporters om het vertrek van Steijn en een dag later werd die wens ingewilligd.

Hedwiges Maduro is ondertussen aangesteld als interim-trainer. De afgelopen dagen kwam naar buiten dat hij als assistent van Steijn geen goede relatie met de hoofdtrainer had. In zijn eerste wedstrijd ging Ajax op bezoek bij Brighton and Hove Albion met 2-0 onderuit in de Europa League en zondag staat hij voor de zware klus om koploper PSV het vuur aan de schenen te leggen. De achterstand op de club uit Eindhoven is al bijna onoverbrugbaar, 22 punten. In de loop van de komende weken moet bekend worden wie de definitieve opvolger van Maurice Steijn wordt. De verwachting is dat John van ’t Schip deze taak op zich zal nemen. Zijn laatste klus was als bondscoach van Griekenland, waarmee hij het niet voor elkaar kreeg zich te kwalificeren voor een eindtoernooi.

Kijk hier naar een fragment uit onze talkshow met daarin uitleg van de situatie van Ajax op het Nederlandse voetbal van Marek Veurtjes:

Dewyn van Putten

Dewyn van Putten (2004) uit Zoetermeer is student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en tevens onderdeel van de redactie van WakkerWest en wil al van jongs af aan in de journalistiek werken. Hij vindt het leuk om op pad te gaan en nieuwe avonturen te beleven. Hij is erg geïnteresseerd in sport en houdt van actief bezig zijn.