Factcheck; ‘Mensen kopen steeds bewuster in, het hoeft niet meer allemaal nieuw’ 

Factcheck; ‘Mensen kopen steeds bewuster in, het hoeft niet meer allemaal nieuw’ 

Geox winkel Parijs Foto: Brandon Toorop

Jacqueline van den Berg is eigenaresse van het bedrijf BsureEvents. Met dit bedrijf organiseert zij de KinderbeursXXL, die op verschillende locaties in Nederland zowel in het voorjaar als in het najaar wordt gehouden. Tijdens deze beurs komen er veel bezoekers voordelig inkopen doen en wordt er kinderkleding en speelgoed verkocht. De kleding en speelgoed zijn zowel nieuw als tweedehands. Het is een erg diverse beurs waar vraag en aanbod samen komen. In een artikel van ‘Retail Insiders’ zegt van den Berg, het volgende in een interview: ‘Mensen kopen steeds bewuster in, het hoeft niet meer allemaal nieuw’. Deze claim wordt gecontroleerd door middel van verschillende onderzoeken en artikelen.

Er is geen twijfel aan mogelijk dat er in de mode-industrie steeds meer wordt hergebruikt. In het afgelopen jaar hebben zo’n 90 miljoen mensen wereldwijd kennis gemaakt met het doorverkopen van kleding. Dit heet resale. Deze resale markt is naar verwachting verdubbeld in 2030, meldt Emerce. Emerce is een Nederlands tijdschrift en weblog Er bestaan al een aantal verschillende online platforms die zich bezighouden met het doorverkopen van tweedehandskleding. Een voorbeeld hiervan is Vinted. Vinted is een app die je kan downloaden, waarna je vervolgens kleding op kan zetten die niet meer gebruikt worden. Het gebruik van tweedehands kleding wordt steeds meer naar het hoge segment gebracht. Ook steeds meer retailers en ontwerpers maken de stap naar het gebruik van tweedehands kleding. Zo verkoopt het modebedrijf NA-KD tweedehands kleding, naast hun nieuwe collectie die ze verkopen.

Bij modebedrijf H&M kan men oude kleren inleveren, in ruil hiervoor geeft H&M kortingen de nieuwe collecties. In het hoog segment geplaatste modebedrijf ‘Isabel Marant’, heeft ook de stap gemaakt naar de resale markt. Zo heeft het modebedrijf een aparte website gelanceerd, waarop tweedehands items van het merk verkocht worden, dit meldt groot online platform Fashion United. De reden dat de het hergebruiken van kleren zo populair is geworden, is omdat de modeindustrie een van de meest vervuilende industrieën is op de wereld. Men is opzoek naar een oplossing voor het verminderen hiervan. Het hergebruiken van kleding is dan ook een hele goede oplossing hiervoor.

Uit het onderzoek ‘Top 100 Cross-Border Sustainable Marketplaces Europe’, een studie uitgevoerd door Cross-Border Commerce Europe, blijkt dat de tweedehandsmode al elf keer sneller is gegroeid dan de traditionele detailhandel. Het blijkt dat in het jaar 2020 ruim zestien miljoen mensen voor het eerst tweedehands doorverkoop uit hebben geprobeerd. In 2021 is dit aantal enorm gestegen naar 90 miljoen shoppers. Volgens het onderzoek dat ook is gerangschikt van de meest duurzame crossborders in Europa, is het zelfs zo dat de verwachting van de resale markt in het jaar 2030 twee keer zo groot zal zijn als de ‘fast fashion’ markt. De verwachting is dus dat de resale markt de komende vier jaar zal gaan groeien naar 34 miljard euro.

De uitspraak van Jacqueline van den berg kan dus als correct beschouwd worden. Het is onderzocht dat tweedehands kleding erg populair is geworden en dat de resale markt enorm groeit. Kleding apps zoals onder andere Vinted zorgen voor de stijging van de populariteit. De modebranche speelt hier dusdanig ook al in mee door minder te vervuilen en kleding te gaan hergebruiken. De quote ‘Mensen kopen steeds bewuster in, het hoeft niet meer allemaal nieuw’, klopt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.