Factcheck: Een kwart van de speeltuinen in Nederland gaat niet binnen 5 jaar verdwijnen, ze komen wel in moeilijkheden

Speeltuinen in Nederland dreigen massaal te verdwijnen. Dat laat Jantje Beton, een goed doel dat zich inzet voor meer speelruimte en meer speelkansen in Nederland weten via onder andere een reportage van Goedermorgen Nederland. De claim luidt: ‘’27% van de speeltuinen in Nederland wordt binnen nu en 5 jaar opgeheven”! Ondanks dat er inderdaad grote problemen zijn bij speeltuinen blijkt de claim niet waar te zijn. Het onderzoek van Jantje Beton is namelijk alleen gebaseerd op georganiseerde speeltuinen.

In de Goedemorgen Nederland uitzending van dinsdag 31 oktober wordt de kwestie rond de speeltuinen besproken. WNL Verslagever Annelies spreekt in een speeltuin Dave Ensberg-Kleijkers, directeur bestuur van Jantje Beton. Zij geeft aan dat een kwart van deze speeltuinen binnen vijf jaar dreigen te verdwijnen en vraagt naar de reactie van de directeur. Kleijkers baseert zijn informatie op een onderzoek dat het goede doel in september deed en dat een dag voor de Goedemorgen Nederland uitzending uitkwam op de website van Jantje Beton, het onderzoek bestaat uit antwoorden van 700 speeltuin organisaties.

Klopt het?
Nee, in het persbericht van Jantje Beton dat op 30 oktober 2023 geplaatst werd op eigen website wordt al snel duidelijk dat het niet om alle speeltuinen in Nederland gaat maar alleen over de georganiseerde/beheerde speeltuinen, daarnaast wordt er in het persbericht ook vermeld dat 27% van de georganiseerde speeltuinen de komende jaren aanzienlijk in problemen zullen komen: “Als de omstandigheden niet veranderen, dreigt permanente sluiting”. Ondanks de schokkende woorden van Jantje Beton is er in het onderzoek dat onder het persbericht wordt gelinkt niks te vinden over het permanente sluiten van 27% van de georganiseerde speeltuinen. Er wordt wel gevraagd of de deelnemende speeltuinen binnen 5 jaar door verschillende uitdagingen in de problemen komen? Daar zei inderdaad 27% ja op maar er wordt nergens beantwoord of ze dan ook daadwerkelijk moeten sluiten. Jantje Beton heeft op het moment van schrijven nog niet gereageerd op deze kwestie.

Wat doet de gemeente?
In het onderzoek: Buitenspelen 2020: een verkenning van het beleid in Nederland en Europa van Lucassen, J.M.H., Singh, A.S., Heijnen en E., Slot-Heijs is er een peiling gedaan onder VSG-gemeente, Dat zijn gemeentes die lid zijn van de Vereniging Sport en Gemeenten. De enquête onder de VSG-gemeentes is door 145 leden beantwoord. Uit deze peilingen blijkt dat Driekwart van de responderende gemeenten een beschreven beleid voor speelruimte heeft (56%) of daar momenteel aan werkt (19%). De breedte van het speelruimtebeleid is aanzienlijk. Bijna twee derde van de gemeenten richt zich in haar beleid op specifiek voor buitenspelen ingerichte speelplaatsen. Bij ongeveer 40 procent gaat de aandacht daarnaast uit naar sportplekken, speeltuinen, parken, beweegtuinen, schoolpleinen en speelnatuur. Maar waarom dreigen speeltuinen dan te verdwijnen?

Volgens Vereniging van Nederlandse Gemeente (VNG) woordvoerder Cees den Bakker ligt het probleem vooral bij de georganiseerde speeltuinen, Den Bakker: “Er is een verschil tussen normale gemeente speeltuintjes en georganiseerde speeltuinen. Georganiseerde speeltuinen komen vaak voort vanuit buurtbewoners zelf en daar ligt op dit moment ook het probleem er zijn namelijk te weinig vrijwilligers die het beheer van zo’n speeltuin willen oppakken. De gemeente speeltuinen worden wel door de gemeente onderhouden maar hoeveel dat er zijn in Nederland kan ik helaas niet beantwoorden”.

Maar er is wel een probleem
Ondanks dat de 27% van de door Jantje Beton ondervraagde georganiseerde speeltuinen niet permanent hoeven te sluiten hebben ze het wel moeilijk en sluit het onderzoek aan bij wat VNG-woordvoerder Den Bakker eerder zei. Volgens het onderzoek geeft namelijk 28% aan dat ze de toekomst onzeker inzien en dat dit vooral te wijten is aan het vrijwilligers tekort (79%). Andere oorzaken zijn hogere kosten (50%) en werkdruk voor vrijwilligers en bestuurders (43%).

Conclusie
De claim dat 27% van alle speeltuinen in Nederland dreigen te verdwijnen, zoals gepresenteerd door Jantje Beton, blijkt niet waar te zijn. Het onderzoek van Jantje Beton richt zich specifiek op georganiseerde speeltuinen, niet op alle speeltuinen in het land. Hoewel de claim niet klopt toont het onderzoek van Jantje Beton wel aan dat georganiseerde speeltuinen de aankomende 5 jaar in moeilijkheden komen en dat dat vooral komt door het tekort aan vrijwilligers.

Sterre van de Giessen

Mijn naam is Sterre van de Giessen en ik studeer Journalistiek aan de hogeschool in Utrecht. Als je een leuk nieuwtje hebt gehoord kan je mij altijd bereiken! Telefoon: 0628650621 Mail: Sterre.vandegiessen@student.hu.nl