Kerstdiner voor de hele familie: een uitdaging of een eitje?

Kerstdiner voor de hele familie: een uitdaging of een eitje?

Het kerstdiner: een van de belangrijkste momenten van de feestdagen en voor veel mensen dus ook een grote verantwoordelijkheid. Vooral om het te laten slagen voor de hele familie. Daarin bestaan ook veel traditionele recepten zoals kalkoen, stoofpeertjes en aardappels.

De Nederlandse traditie voor het kerstdiner komt uit Duitsland en Engeland. Dat kun je terugzien aan de gangen van een koud voorgerecht, een warm voorgerecht of soep, een warm hoofdgerecht met bijvoorbeeld gevogelte of wild en een nagerecht en koffie met een koekje. De populaire gerechten tijdens het kerstdiner zijn dan ook door de jaren heen erg veranderd, maar altijd traditioneel gebleven. In de achttiende eeuw was het oesters, vis en groot gevogelte. Begin twintigste eeuw werd het asperges, soep, gerookte hammen en tongen. In de jaren 70 begon het meer op nu te lijken. Kip, eend, aardappelpuree en garnalencocktails. Groene pepersaus werd voor alles eigenlijk gebruikt. In de jaren tachtig begon het gourmetten populair te worden. Maar ook kaas, Mona-toetjes en de beroemde Vianetta ijstaart werden veel gegeten tijdens kerst.

Het samen dineren met de familie is echter nog niet zo lang een echte traditie. Pas in de twintigste eeuw werd een diner met kerst in Nederland normaal, onder invloed van de Britse gewoontes. Vanaf de zestiende eeuw werd het gebruikelijk voor hoogstaande familie’s om een kerstdiner te houden. Dat waren dan meestal grote kerstbanketten waarbij de hele familie en ook nog vrienden worden uitgenodigd. Wat opvalt is dat vroeger veel vaker zoete gerechten werden gegeten dan nu, suiker was namelijk een duur product en er werd zelfs gedacht dat het medicinale eigenschappen zou hebben.

Steeds vaker willen mensen ‘restaurantje spelen’ tijdens kerst en kopen ook steeds meer kookboeken. Maar zo bepalen kookboeken en tijdschriften ook vaak de ‘eettrends’. Zo zijn vegatarisch en veganistische recepten voor het kerstdiner ook steeds meer in opkomst, vooral in de randstad. Zo is de vegatarische ‘Beef Wellington’ ook een succes. Namelijk zonder ossenhaas, maar dan met pompoen.

Het kerstdiner doet het vaak ook goed bij reclames, en dan vooral supermarktreclames. Het doel van de reclames is vaak mensen een blij en positief gevoel te geven. Dat gevoel associeer je vaker met het merk waarvan de reclame is. Dat blijkt beter te werken dan een reclame waarin er alleen maar wordt gezegd hoe goedkoop het product is. De ontroerende reclames met een ‘Happy Ending’ worden vaak gewaardeerd door kijkers. De reclames zijn bij het Britse warenhuis ‘John Lewis’ begonnen en overgenomen in andere landen. En wel om deze reden: “Het kerstfeest gaat natuurlijk over familie, over verbondenheid en samen zijn, daar passen dit soort verhalen dus goed bij.”

Een van de belangrijkste familiedagen van het jaar is kerst. Samen eten is een traditie die door veel mensen wordt behouden. Maar hoe maak je voor zo veel mensen nou een goed kerstdiner? Foodblogger Romee van Manen is bij ons in de studio te gast en geeft tips over het maken van een perfect kerstdiner voor de hele familie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.