Factcheck: “Vanaf 2023 slaat de balans door naar elektrisch en waterstof”

Factcheck: “Vanaf 2023 slaat de balans door naar elektrisch en waterstof”

U kent het vast wel, u fietst of loopt in de stad en er komt zo’n stinkende dieselbus langs rijden. Super slecht voor het milieu natuurlijk. In de toekomst zullen er daarom steeds meer elektrische- en waterstofbussen in het Openbaar Vervoer komen. Nederland wil namelijk in 2030 49% minder CO2 uitstoten, wat op zijn buurt weer betekent dat er ook iets binnen het Openbaar Vervoer moet gebeuren.

“Elektrische- en waterstofbussen worden goedkoper dan dieselbussen”
Han van der Wal, adviseur Hedendaagse Mobiliteit, heeft in een artikel van De Stentor gezegd dat elektrisch- en waterstofbussen de concurrentie met dieselbussen met gemak aan kunnen. “Vanaf 2023 slaat de balans door naar elektrisch en waterstof, die zijn dan tien procent goedkoper dan diesel”, zegt van der Wal in het artikel van de Stentor. Dat zou dus betekenen dat er vanaf 2023 veel waterstof- en elektrische bussen rijden in het Openbaar Vervoer. Maar is dat niet een te optimistische voorspelling?

Ik leg deze vraag voor aan hoogleraar duurzame energievoorzieningen Gert Jan Kramer. “Dit is wat mij betreft een wensdenken”, aldus Kramer. Ik heb hetzelfde natuurlijk ook voorgelegd aan van der Wal zelf, hij vertelde mij dat hij zijn cijfers gebaseerd heeft de informatie die hij heeft gekregen van onder andere Everfuel, Toyota en Solaris. Maar die cijfers heb ik niet kunnen vinden, dus ook niet kunnen checken.

Van der Wal heeft een symposium gehouden en daar zijn rapport met cijfer gepresenteerd. Deze cijfers heb ik ook mogen inzien en voorgelegd aan Kramer. Hij schrijft mij hier het volgende over: “Ik kan de aanschafkosten van de bus niet checken. Wat ik wel zie is dat de afschrijvingstermijn van de waterstof- en de batterij bus op vijftien jaar is gezet terwijl de dieselbus tien jaar meegaat. Dat is een wat willekeurige en kwestieuze aanname, zeker als je bedenkt dat diesel oude robuuste technologie is en de andere nog niet.” Ook dit heeft van der Wal mij uitgelegd, hij vertelde dat hem ook bevestigd is dat de duurzame bussen lager meegaan, omdat je minder onderhoudt hoeft te plegen.

Hoe zit het met het milieu?
Deze duurzame varianten stoten echt minder schadelijke uitlaatgassen uit. Waterstof is een schone brandstof, want bij de omzetting in een brandstofcel naar elektriciteit komt alleen maar water(damp) vrij. Wel rijden batterij elektrische bussen, wat de naam zelf ook al zegt, op een batterij. Zo’n batterij moet wel om de zoveel jaar vervangen worden.

“De brandstofcel in een waterstof bus gaat nu zo’n vijftien tot achttienduizend uur mee. Een bus in het Openbaar Vervoer rijdt per jaar zo’n drieëneenhalf duizend uur. Wat betekent dat je deze brandstofcel om de vijf jaar moet vervangen, wat dan ook weer een ton kost”, verteld van der Wal. “De ontwikkelingen die er nu zijn garanderen dat een brandstofcel in de toekomst zestigduizend uur mee gaat. Wat dan weer betekent dat één zo’n brandstofcel het hele bus leven mee kan”. Doordat de brandstof motor langer meegaat, hoef je die ‘ruim een ton’ voor vervanging niet meer te rekenen. Bovendien zorgen waterstofbussen op de langere termijn voor veel minder afgedankte accu’s, die ook weer slecht zijn voor het milieu.

Er zit aan waterstof alleen wel één nadeel
Waterstof is namelijk niet meteen beschikbaar als brandstof. Dat komt omdat het eerst geproduceerd moet worden. Deze productie wordt gedaan doormiddel van een energiebron. “De waterstofbussen die in de nabije toekomst rijden, rijden dan wel op waterstof alleen je moet bij jezelf nagaan in hoeverre die ook duurzaam zijn opgewekt”, aldus van de Wal. “Ik denk dat we over een aantal jaren grote velden hebben met zonnepanelen en windmolens, waar ter wereld dan ook, die op deze manier de huidige de fossiele energiebronnen kunnen vervangen. Daarnaast kan je waterstof ook opslaan. Ik denk dan ook zeker dat we in de toekomst waterstof kunnen importeren vanuit andere grote waterstof producerende landen.”

Is er dan over twee jaar een kostenverschil van tien procent met diesel?
Ja, zegt van der Wal. “Batterij elektrische bussen en waterstofbussen kan je over twee jaar economische naast elkaar zetten. We zijn er dan nog niet, want er zijn dan nog steeds veel uitdagingen wat betreft de duurzaamheid.” Hij baseert deze uitspraak dus uit zijn eigen onderzoek. Kramer zegt het volgende: “Ik ben absoluut voorstander, ik denk dat elektrische- en waterstofbussen de toekomst zijn. Dat ze gestimuleerd moeten worden, maar dat het tijd nodig heeft”. Aan de hand van de cijfers van Van der Wal kan Kramer niet duidelijk zeggen of dat de uitspraak klopt.

Uit mijn eigen onderzoek kwam naar voren dat waterstof op dit moment ongeveer even duur is aan de kosten van benzine. Dus of dat waterstof over twee jaar echt tien procent goedkoper is dan diesel zal in de toekomst moeten blijken. Maar voor nu kan ik niet voldoende checken of dat de uitspraak van Han van der Wal klopt en kan Kramer dat ook niet.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *