{"id":737,"date":"2024-10-03T20:14:21","date_gmt":"2024-10-03T18:14:21","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/studiovrijdag\/?p=737"},"modified":"2024-10-07T12:13:16","modified_gmt":"2024-10-07T10:13:16","slug":"kunst-voor-het-brein","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/studiovrijdag\/737\/kunst-voor-het-brein\/","title":{"rendered":"Kunst, voer voor het brein"},"content":{"rendered":"

DEN HAAG \u2013 Een zacht gezicht met een zwoele blik die je over de schouder aanstaart. Het Meisje met de Parel, het wereldberoemde schilderij van de Nederlandse schilder Johannes Vermeer trekt veel bekijks. Onderzoeksbureau Neurensics deed onderzoek naar het effect van het schilderij op het brein. De resultaten worden op 2 oktober in het Mauritshuis gepresenteerd.<\/strong><\/p>\n

De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd door de medeoprichter van Neurensics, Martin de Munnik en hoogleraar neuropsychologie, Erik Scherder. Naast de resultaten van het onderzoek wordt door Scherder ook aandacht besteed aan het algemene belang van kunst voor ons brein: \u2018Een uitdagende omgeving blijkt essentieel te zijn voor het versnellen van processen in je brein en dat is nou precies in een museum het geval.\u2019 \u00a0Kunst zorgt dus voor betere verbindingen in het brein doordat het brein erdoor uitgedaagd wordt. Niet alleen naar kunst kijken maar ook kunst maken activeert je brein. Het cre\u00ebert een flexibiliteit van denken, aldus Scherder.<\/p>\n

Voor het huidige kabinet wegen de voordelen van kunst voor het menselijk brein niet op tegen wat het de staat kost. Het kabinet wil subsidies voor kunst en cultuur fors omlaag brengen. Hierdoor zal de sector 200 tot 350 miljoen euro mislopen stelt een onderzoek in opdracht van gemeenten en de kunst- en cultuursector. Ook verhoogt het kabinet de btw op kunst en cultuur van 9 naar 21%. Deze maatregelen zullen er onvermijdelijk voor zorgen dat kunst minder deel uit zal gaan maken van de opvoeding en het dagelijks leven.<\/p>\n

Het Meisje met de Parel is het pronkstuk in de collectie van het Mauritshuis. Niet gek dus, dat er onderzoek is gedaan naar wat het schilderij nou zo aantrekkelijk en fijn om naar te kijken maakt. Het onderzoek werd gedaan door Neurensics, een onderzoeksbureau dat, normaal gesproken, door middel van fMRI-scans advertenties test op het brein van consumenten om zo advertenties daarop te kunnen aanscherpen.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Verslaggever Samuel Faber woonde de presentatie bij en sprak naderhand met Martin de Munnik en Erik Scherder. Bekijk hieronder de video reportage.<\/em><\/p>\n