EEN DAG IN HET SPECIAAL ONDERWIJS

Een dag op een speciaal onderwijsschool. Hoe ziet die eruit? En wat is het verschil met het basisonderwijs? In dit verhaal neem ik je mee naar de klas van meester Chris. Leraar op de Maurice Maeterlinckschool in Delft.

Vergroot

dagplanning-MMS
De planning voor vandaag

8:30

Chris arriveert in zijn klaslokaal. Terwijl hij het digibord aanzet en de planning voor vandaag klaarzet, druppelen zijn leerlingen langzaam binnen. Alle elf leerlingen in groep 3/4 van de Maurice Maeterlinck zijn er vandaag. De gemiddelde klas op een basisschool is veel groter.

Vergroot

Grootte-klas-speciaal_basis
Bron: Rijksoverheid

Maar op de Maurice Maeterlinck zitten dan ook geen gewone leerlingen, zoals op een basisschool, maar kinderen die speciale, intensieve begeleiding nodig hebben. Chris wordt daarom geholpen door zijn klassenassistent Miranda. Zij helpt de kinderen bijvoorbeeld met naar de wc gaan of omkleden. Ook buiten het klaslokaal krijgen de kinderen begeleiding. Op de school lopen bijvoorbeeld verplegers, fysiotherapeuten en logopedisten rond. Een groot verschil met het basisonderwijs. De begeleiding op de Maurice Maeterlinck is dus anders en intensiever dan op een basisschool.

Vergroot

2022-06-16
Deze mensen zijn betrokken bij een leerling van groep 3/4 van de Maurice Maeterlinck op een schooldag

9:00

De dag begint met een kringgesprek. Foto’s van belevenissen in het weekend worden met de klas gedeeld via het digibord. Daarna dient de eerste uitdaging zich aan: een leerling is zijn fruit vergeten mee te nemen . Gelukkig lost de klas dit samen op door allemaal een stukje van hun fruit te doneren.

https://soundcloud.com/thomas-hofman-5/opening-van-de-dag/s-ZihULWH9zEM?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

9:15

Dan is het tijd voor het echte werk, de leerlingen gaan rekenen. “Vandaag ben ik verliefd op de 10. Daarom gaan we daar nu mee rekenen” grapt de meester. Maar voordat Chris kan beginnen met zijn les over het getal 10 krijgt één van de leerlingen zijn medicatie van de verpleging. Ook weer iets wat je in het basisonderwijs niet zomaar zou meemaken.

https://soundcloud.com/thomas-hofman-5/rekenen-mmp-mixdown/s-kSQuQ1vf8MJ?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Vergroot

rekenen-foto
De rekenles gaat over het getal 10

10:00

Tijd voor de taalles. Naast kinderen assisteren buiten de lessen geeft Miranda soms ook les. Dat is handig want zo kan de klas in tweeën worden gesplitst. Juf Miranda geeft nu les aan groep 3 en Chris gaat met de rest van de klas een dictee maken in een ander lokaal, op de iPad. Die iPad is handig want zo kan Chris de dictees makkelijk nakijken, het handschrift van sommige kinderen is namelijk niet leesbaar als ze schrijven in een schrift. “In de klas oefenen we wel met schrijven maar een dictee is op de iPad makkelijker.”

https://soundcloud.com/thomas-hofman-5/taal-van-juf-miranda/s-4qofa0HV1pu?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Vergroot

ipad-dictee
De kinderen van groep 4 krijgen dictee op de iPad

10:30

Een jongetje is zijn fruit vergeten. Maar, zoals eerder afgesproken, pakt Miranda een bordje en iedere klasgenoot doneert een stukje van zijn of haar eigen fruit. Zo heeft toch iedereen wat. Een meisje moet naar de wc en trekt de juf aan haar arm. De juf gaat met haar mee om het meisje te helpen want veel kinderen op deze school kunnen niet zelfstandig naar de wc. ‘Waar is jouw fruit eigenlijk?’ vraagt een jongetje opeens aan mij. “Dat heb ik niet meegenomen vriend.” Hij biedt zelfs nog zijn eigen fruit aan mij aan maar ik bedank vriendelijk. 

De laatste tien minuten van de pauze kunnen de kids zich nog even uitleven op het schoolplein. Nadat Miranda wat ritsen heeft dichtgemaakt en kragen van jassen goed heeft gedaan kunnen de kinderen naar buiten. Een van de leerlingen wil graag mijn hand vasthouden als we naar buiten lopen, prima.

11:10

De pauze is weer voorbij. Terwijl de meeste kinderen een kleurplaat maken, zijn er een paar die een toets moeten inhalen. Een jongetje die vol trots zijn tekening aan mij laat zien wordt even later door de therapeut opgehaald voor zijn zwemtherapie. “Tot zo!” roept hij enthousiast terwijl hij in zijn rolstoel naar het zwembad wordt gereden.

zwembad
Het zwembad waar sommige leerlingen therapie krijgen

Dan staat de laatste echte les voor vandaag op het programma. “We gaan nog wat oefenen met spelling en daarna naar de kinderboerderij!” zegt Miranda. De leerlingen oefenen hun spelling met een letterbak. Eerst lees je een kaartje met woorden, die onthoud je, en daarna leg je de juiste letters neer zodat je de woorden kan spellen.

https://soundcloud.com/thomas-hofman-5/spelling-oefenen-met-de-letterbak/s-5dOxDSoT7pA?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Zelf help ik een van de leerlingen ook even. De jongen heeft autisme en staat op het punt om in woede uit te barsten wanneer ik hem verbeter. Maar hij bedenkt zich snel en gaat verder met de opdracht. Vanochtend rende dezelfde jongen nog schreeuwend de klas uit toen Chris hem op iets wees, er zit dus verbetering in.

Vergroot

letterbak-foto
De kinderen oefenen hun spellingsvaardigheden met een letterbak

11:45

Dan is het tijd voor een beetje ontspanning. De klas gaat naar de kinderboerderij, die gewoon op school te vinden is. “Normaal hebben we sport maar de gymjuffen zijn op schoolreis met een andere klas, dus dan gaan we maar even naar de boerderij” legt Chris uit. De boerderij is wederom een voorbeeld van hoe bijzonder deze school is in vergelijking met een basisschool.

Vergroot

konijn-boerderij
Een van de twee konijnen op de kinderboerderij.

12:15

Met hun buit van de kinderboerderij (twee kippeneieren) komt de klas voldaan weer terug. Het is tijd voor de lunch en Miranda pakt de broodtrommels. De kinderen die klaar zijn met eten, spelen nog een spelletje met de juf of meester. Het spelletje heet Bunny Hop, een soort mens erger je niet met hindernissen. Één van de leerlingen heeft pech en moet steeds met zijn pion op start blijven staan.

https://soundcloud.com/thomas-hofman-5/een-spelletje-spelen/s-TO4lXFjHq4W?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

De dag is nu echt voorbij voor de klas van Chris. De kinderen pakken hun spullen en lopen of rijden naar het schoolplein. Hier staan de taxichauffeurs hun al op te wachten om de rit naar huis te maken. Het is misschien anders dan ‘de normale basisschool’ maar de leerlingen hebben het dankzij goede begeleiding toch naar hun zin.

Vergroot

busjes-ZW
De busjes staan al te wachten om de kinderen naar huis te brengen aan het einde van hun schooldag