“Het Gouden Ei of de Donkere Kamer van Damokles maken je geen volmaakter mens.”

“Het Gouden Ei of de Donkere Kamer van Damokles maken je geen volmaakter mens.”

NIJMEGEN- Je kan het je waarschijnlijk nog goed herinneren: op de middelbare school minimaal acht boeken lezen voor Nederlands. Veel mensen hebben hierdoor een hekel gekregen aan lezen. Uit onderzoek uit 2018 van Pisa bleek dan ook dat Nederlandse middelbare scholieren onderaan, aan een internationale lijst bungelen als het gaat om hebben van leesplezier. Door uitreikingen zoals die van dinsdagavond, namelijk de NS Publiekprijs hoopt de organisatie dat er meer gelezen zal gaan worden.   

Kluun, schrijver van boeken als ‘de Weduwnaar’, ‘Komt een vrouw bij de dokter’ en zijn nieuwste boek ‘Familieopstelling’ snapt het leestrauma dat velen hebben na de middelbare school: “ik ben niet tegen verplicht lezen op school, want het is nou eenmaal zo dat lezen iets doet met je hersenen wat goed voor je is. Maar ik ben tegen het verplicht lezen van literatuurlijsten.” 

De schrijver vertelt dat hij echt wel begrip heeft voor docenten die het belangrijk vinden dat leerlingen literatuur lezen, “maar we moeten niet willen dat elke leerling per se het Gouden Ei of de Donkere kamer van Damokles gaat lezen, het is veel belangrijker dat ze lezen dan wat ze lezen.” 

Docent Nederlands, Joris Hermsen, op het Montessori College in Nijmegen legt uit dat bij Nederlandse taal het onderdeel literatuur iets verplichts is: “we laten leerlingen kiezen uit een leeslijst nadat ze een enquête hebben gemaakt om te bepalen op welk leesniveau ze zitten, zo voorkomen we dat leerlingen een boek gaan lezen waar ze op afhaken.” 

“Leesvaardig word je helemaal niet alleen van dat technische lezen,” zegt Kluun. “Wanneer je leest uit plezier zal je merken dat lezen je ook beter af gaat en je zo vaardiger wordt.”   

Uit een recent voortgangsrapport van het Nationaal Programma Onderwijs blijkt ook dat de vmbo- en havoleerlingen 27 weken aan achterstand op leesvaardigheid hebben opgebouwd. 

“Natuurlijk kan ik me voorstellen dat zoiets ook komt door corona, al die online lessen hebben ervoor gezorgd dat wij als docenten niet altijd even goed konden zien waar leerlingen moeite bij hadden,” aldus Hermsen. “wel vind ik dat er wat moet veranderen, we moeten als vakgroep meer met de tijd mee bewegen, we worden natuurlijk steeds meer een kijkcultuur in plaats van een leescultuur.” 

Benieuwd naar meer? Luister dan naar de audioreportage. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *