“Ga maar lekker winkelen”

“Ga maar lekker winkelen”

WORMER – Black Friday staat weer om de hoek en voor vele in Nederland is deze dag eigenlijk al niet meer weg te denken uit onze cultuur. Vrijdag 26 november is het echt Black Friday, maar veel winkels zijn sinds maandag al begonnen met grote kortingen. Dat winkels in Nederland nu ook elk jaar grote kortingen geven en stunten met de prijzen, is voor ons Nederlanders, als koopjesjagers, ideaal. 

De term ‘Black Friday’ komt voort uit de Verenigde Staten waar zij elk jaar massaal uitpakken met alle hoge kortingen. In Nederland is het bij lange na niet zo groot, maar toch is het op economisch en commercieel gebied interessant om er in mee te gaan. Wij associëren Black Friday daarom voornamelijk met grote stunts, dure kleding die opeens betaalbaarder zijn en vele drukte in de winkelstraten. In de Verenigde Staten zit er veel meer achter. In onderstaande reportage vertelt Diederik Brink, Amerika deskundige, daarom meer over het tot stand komen van Black Friday.  

Daarnaast wordt er ook door een finance professional, waarvan zijn naam door werkgerichte doeleinden niet gedeeld kan worden, toegelicht over de economische effecten van Black Friday. Door hoge kortingen lok je meer mensen naar de winkel, maar zorgen deze kortingen er ook voor dat er uiteindelijk meer omzet wordt gedraaid?  

Je ziet het in deze video reportage terug! 

Over de auteur

Lysa te Riele

Ik ben een tweedejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben nieuws- en leergierig en kijk met een open-mind naar de wereld. Elk verhaal heeft twee kanten en ik probeer altijd beide kanten te horen/onderzoeken voor ik ergens een oordeel over vel.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.